Český e-government

Alena Recmanová
Letní škola 2017
Published in
2 min readApr 23, 2017

Po přečtení těchto příspěvků mě český e-government dosti znepokojuje. Příliš s komunikací s úřady zkušeností nemám, ale z toho mála vím, že to nefunguje tak jak by mělo. Například nedávno jsem potřebovala dohledat informaci týkající se obnovení cestovního pasu. Na stránkách Brna jsem informaci nebyla schopná dohledat a vůbec samotné prohledávání tohoto webu bylo dosti zoufalé. A není to jedinečný případ. Také jsem si nedávno v rámci jednoho předmětu prohlížela Portál veřejné správy. Tento web je daleko přehlednější a už bych v něm určitě neměla takový problém dohledat potřebné informace, ale stejně mám pocit, že by se tam minimálně design dal vylepšit.

Zavedení Czech POINTu před 7 lety možná byl možná docela zásadní krok, avšak od té doby toho zrovna moc nezměnilo. Nové zavedení Czech POINT@home by vypadat úžasně před 10 lety, ale dnes?

(Docela mě pobavil jedna věta v článku o Estonsku, kde se o této službě baví a nabízí nám vyhledání vlastního data a místa úmrtí. Okamžitě mi naskočila představa ducha, který si tento údaj vyhledává. Nebo jsou snad úřady obdařeny nadpřirozenými věšteckými schopnostmi?)

Navíc náklady 24 miliard ročně a z toho tyto příšerně nefunkční weby? Nečinnost úřadů mě vážně naštvala. Dříve jsem si myslela, že problém zeje v tom, že převod na elektronický systém je příliš zdlouhavý a náročný, ale když čtu o situaci v jiných zemích, kde vše naprosto funguje, tak mám pocit, že jediná chyba je prostě v lidech. Hlavně si vše ulehčit a vůbec nic navíc nedělat.

Naprosto mě nadchnula situace v Estonsku. E-občanka, která vám vynahradí veškeré další doklady, které byste museli nosit po kapsách. E-cabinet, kde se projedávání vlády zkrátí na půl hodiny.

Elektronická karta pacienta, kde jsou zaznamenány všechny pacientovi zákroky. Nad tím jsem nedávno znepokojovala při poslední návštěvě u lékaře. Proč při dnešních technologiích takovéto zařízení ještě nefunguje? Často se mi stává, že se mě lékař ptá na veškeré návštěvy u jiných lékařů, na zákroky, či od kdy beru nějaký lék a skoro očekává, že si veškeré tyto kartičky donesu s sebou a vedu si o nich kartotéku. Věřím, že tohle může být problém pro spoustu našich starších občanů, neboť mohou navštěvovat opravdu mnoho lékařů a ve svém věku už jim paměť nemusí tolik sloužit. Ano, tito lidé by ale nejspíš měli problém s těmito novinkami, ale i to by se jistě dalo změnit.

Velký ucelený web, ve kterém si budeme moct vyřídit veškerou komunikaci s úřady, zůstává stále pouze snem.

Jiným problémem souvisejícím s problematikou e-governmentu je zásahy do obsahu internetu, jež se vláda stále snaží prosazovat. Vyplývá z toho problém omezení podnikání. Přednáška nám předkládá několik důvod, proč by tento zákon rozhodně neměl projít v platnost (bohužel ale v platnost prošel).

--

--