Čtení v digitálním věku

Alena Recmanová
Letní škola 2017
Published in
4 min readJun 19, 2017

Prvním příspěvkem je video o novém věku časopisů a žurnalistiky. Představuje nám nové možnosti elektronických časopisů s interaktivními prvky jako jsou například 3D modely. Podobnou technologii jsem jednou vyzkoušela doma na svém vlastním počítači. Šlo o CDplus a neuvěřitelně mě tento program nadchl a donutil mě koupit si i jiná CD. Tato technologie byla z roku 2007 a 2008, takže samozřejmě obsahovala daleko méně interaktivních prvků a v podstatě šlo pouze o elektronickou verzi brožury s texty písní běžně přidávané k CD s přidanými videi, rozhovory a prolétajícími fotografiemi. Tento nový trend časopisů se mi velmi líbí a ráda bych ho vyzkoušela.

Druhým příspěvkem je studie čtenářských návyků a přechodu z tištěných knih na čtečky. Jelikož sama čtečku nemám a čtení v telefonu využívám pouze na čtení krátkých povídek z internetu, tak mě tohle téma tolik neoslovilo jako ostatní.

Třetí příspěvek se také zabývá eknihami. Řeší problémy trvalosti eknih, orientace ve velkém množství dokumentů a wikipedii.

Čtvrtý příspěvek se zabývá biblioterapii a vlivu četby na mysl člověka. Zaměřuje se na kurzy na School of Life založené Susan Elderkin a Ella Berthoud. Autorka nás seznamuje s její zkušeností s těmito kurzy, dále představuje krátkou historii tohoto odvětví.

K tomuto tématu bych se chtěla vyjádřit více, jelikož mě velmi zaujalo už dřív a velmi by mě zajímalo, jaké knihy by mi byly na těchto kurzech doporučeny, neboť jsem nikdy nezažila tento pocit rozčarování při čtení a ztotožnění s hrdiny knihy. Přesto jsem přečetla spoustu knih, které mě donutili se zamýšlet nad různými aspekty života a dále se na ně podíváme.

Z povinné četby k maturitě mě donutilo se zamýšlet spousta knih. Prvně Opilý koráb od Arthura Rimbauda — první sbírka poezie, která mě opravdu oslovila, neboť byla krásným obrazem autorovi proměnlivé mysli, s níž se díky básním lze tak jednoduše spojit. Nejvíce k zamyšlení byla báseň Spáč v úvalu, jež odkazuje na válečný teror uprostřed rozkvetlé přírody. Dále mě oslovila novela Smrt v Benátkách, působící velmi lehkým dojmem, soustřeďující se na mysl stárnoucího spisovatele, popisuje krásu milostného zamilování bez jakékoliv touhy ve své čistotě. Pro mě existuje pouze jediná kniha, jež může přečíst třeba po 10 a stejně ve mě pokaždé vyvolá jiný pocit, je Malý princ. Čím jsem starší, vidím v ní více metafor a více odkazů a také jsem z ní smutnější a smutnější právě kvůli těmto reáliím. Kromě povinné četby mě dost k zamyšlení vedla nová kniha Země příběhů: Kouzelné přání od Chrise Colfreda, konkrétně k zamyšlení nad pravými poučeními z pohádek, jež se tak často v knize zmiňuje. Celkově mi tato kniha dost podněcovala představivost, jelikož se jedná o fantasy příběh s postavami z pohádek, tak jsem po dlouhé době měla při čtení pocit, jako by mi před očima probíhalo filmové plátno.

V tomto semestru jsem absolvovala předmět Shakespearův pojem lásky, který s tímto tématem dosti souvisí. Náplní předmětu bylo přečíst si 3 hry od Shakespeara a následně si rozebrat dané milostné zápletky a motivy. Díky tomuto rozboru člověk více pochopit motivy díla a pochopil také lépe psychologie postav a donutilo ho zamýšlet se nad pomíjivostí zamilování a trvalosti pravé lásky a vůbec vnímat úplně jiným způsobem lásku, než je vnímáno v dnešní době.

Jeden problém ohledně čtenářství mě dost trápí a týká se hlavně naší brněnské městské knihovny — půjčování komiksových knih. Teprve v loňském létě začala Mahenova knihovna nakupovat tyto knihy ve větším množství, to převážně Marvelovský Ultimátní komixový komplet (zkráceně UKK), který je samozřejmě nejlevnější a některá čísla relativně dostupná. Je dost škoda, že tyto knihy jsou v knihovnách dost nedostatkovým zbožím a když už se najde to, oč by jeden stál, tak je samozřejmě do druhého dne pryč. Navíc když jde o literaturu, kterou si ne každý může dovolit kupovat do své domácí knihovny po desítkách. Chápu, že na internetu se vyskytuje velké množství stránek, kde si tyto komixy můžeme číst zcela zdarma (a s knihami to není jinak), ale ne každému může vyhovovat internetovým formát a navíc ne každý je obdařen tak dobrou znalostí angličtiny (sama vím dobře, že některé série jsem musela vzdát pouze kvůli slangu hlavní postavy, se kterým jsem měla vážně problém). Já sama bych větší dostupnost těchto knih velmi ocenit, hlavně aby se rozšířilo o jiné tituly než pouze UKK (třeba spousta titulů od DC).

--

--