Propagace FB stránky

Lukáš Eliaš
Letní škola 2017
Published in
6 min readMay 28, 2017

Sociální sítě dominují v meziročních přístupech. Není to dlouho, kdy Česká televize informovala v roce 2012, že Facebook překročil magickou hranici miliardy uživatelů. Na konci roku 2016 toto číslo vzrostlo o polovinu na 1,65 miliardy uživatelů.

Počet uživatelů na vybraných sociálních sítích/komunikačních prostředcích

V České republice můžeme konstatovat, že Facebook používá každý druhý občan.

Tuto skutečnost si uvědomují velké, ale i malé firmy a snaží se zviditelnit ve vašich vybraných příspěvcích (facebook zdi) a nachystat vám reklamu na produkt/zboží, který si díky reklamě koupíte. Možná to znáte, jeden den vyhledáváte nový mobil v Google vyhledávači a další týden ho pak vidíte všude na vašich oblíbených stránkách nebo Facebooku. Ale o tom tento příspěvek nebude. Na toto téma bych vřele doporučil předmět Adama Zbiejczuka VIKMB25 Sociální media — teorie a praxe, který vás provede využíváním sociálních sítích v oblasti marketingu, zákaznické péče, komunikace, rozvoje sociálního kapitálu a podobně.

Na základě předmětu s Adamem Zbiejczukem jsem se rozhodl o malý experiment a zkusil jsem si online marketing na Facebooku, který by byl zadarmo. K dispozici mám stránku naší firmy Autoškoly Eliáš, která nebyla příliš aktivní a měla svých 450 sledujících uživatelů a fanoušků na začátku experimentu.

Cíl

Cílem bylo vytvořit příspěvek, který by měl dosah aspoň
5 000 uživatelů. Dosahem se rozumí počet oslovených lidí, kteří příspěvek aspoň na své zdi zahlédli. Ať už díky tomu, že to např. sdílel nebo komentoval kamarád.

Druhým cílem bylo zarovnat počet fanoušků na 500 sledujících uživatelů.

Třetím cílem pak zviditelnit webovou stránku autoškoly a získat aspoň o 10 % lepší návštěvnost.

Čtvrtý cíl a asi nejdůležitější, který se těžko měří, je přivést díky příspěvku aspoň jednoho studenta do autoškoly.

Příspěvky

Vymyslet virální příspěvek, který by lidé šířili a komentovali se může zdá být jednoduché, ale v praxi se jedná o nelehký úkol. Oslovit lidi pouze přidáním příspěvku na stránku, která má méně jak 500 (ne)aktivních fanoušků ovoce nepřinese.

Jelikož se jedná o autoškolu, zvolil jsem formu otázky v podobě křižovatek. Jednoduchý obrázek, který by znázorňoval dopravní situaci a otázku, která by se ptala na postup řešení. Jelikož jsem nevěděl, zda bude mít příspěvek úspěch či nikoliv, vytvořil jsem první obrázek a čekal na reakce. Ty se dostavily vzápětí.

První křižovatka, neskutečný úspěch

Inspiroval jsem se křižovatkou, kterou naši studenti v autoškole musí řešit dnes a denně v dopravních situacích, a s kterou se mohou setkat i u testů z dopravních předpisů. Tak schválně, kolik z vás odpoví správně.

První příspěvek, který znázorňuje křižovatku

Vytvořil jsem tak jednoduchou šablonu křižovatky (v malování), kam jsem jen přidával značky a autíčka do různých směrů podle potřeby. Myslím si, že velmi důležitý je i pravý sloupeček s otázkou. Pokud někoho zajímá font, nejedná se o Comic Sans, ale o League Gothic. Právě proto, že je otázka přímo v obrázku, zvyšuje se tak šance na větší míru reakce. Abych chránil svůj příspěvek (obrázek), tak jsem vložil dospod i adresu stránky autoškoly. Tato adresa právě tvoří reklamu, která není možná tak viditelná, ale přinesla nám hned prvním dnem 300% zvýšení návštěvnosti webu.

Jak to bylo s vlastním příspěvkem na Facebooku?

Hned první příspěvek nasbíral neskutečná čísla. Příspěvek byl publikovaný
24. dubna v 21:00. Ve večerní hodinu, protože jsem někde slyšel, že jsou lidé více aktivní na internetu. A taky to byla hodina, kdy jsem příspěvek vyrobil a následně nahrál na Facebook. Za pár dní měl obrázek s křižovatkou neskutečných 102 831 oslovených lidí, 2 937 reakcí, komentářů a sdílení a celkem kliklo na příspěvek 27 483 lidí. Prvním příspěvkem jsem pokořil stanovenou hranici hned 20 násobně. Druhý den ráno měla stránka
o 250 fanoušků více. Tomu pomohl i Facebook, který sdílený příspěvek zobrazoval defaultně s tlačítkem To se mi líbí na stránku autoškoly.

Podrobné statistiky příspěvku v režimu správce stránky

Po tomto úspěchu jsem začal druhý den vyrábět další obrázky se záludnými křižovatkami a díky nástroji pro zveřejňování, jsem příspěvky mohl dopředu naplánovat. Ty pravidelně vycházely každé pondělí večer. Příspěvky už neměly takový úspěch jako první dopravní situace, ale stále se jednalo o vysoké hodnoty. Například druhý příspěvek nasbíral 56 805 oslovených lidí a 692 reakcí, komentářů a sdílení. Ostatně nechci nikoho nabádat, ale kdo ještě nemá řídičák a plánuje si ho udělat, tak ví na koho se obrátit. A samozřejmě pokud vás zajímají další příspěvky s křižovatkami, navštivte facebookovou stránku autoškoly, album Křižovatky.

Nečekaný závěr

Příspěvek nepřinesl jen pěkná čísla a několikanásobné splnění stanovených cílů, ale i závěry, které dávají smysl našemu projektu Řídit Brno, který v rámci APLSu (Aplikační seminář) tvoříme.
V komentářích se často objevovaly odpovědi, u kterých nám šel mráz po zádech. Naprostá většina uživatelů (a snad i řidičů) neodpověděla správně a stála si za svým názorem. Příspěvek vyvolal často i konflikt mezi ostatními, kteří prosazovali svoji pravdu.

Například komentáře:

Martin Bernreiter Který exot vymyslel tuhle křižovatku?

Jak má řidič červeného auta “vyčmuchat”, že semafory jsou sestaveny jinak než je na značkách uvedený tvar křižovatky?

Jak má vědět, že “ten blbec v zeleným autě” nejede právě teď do křižovatky na červenou, ale že má regulérně zelenou?

Sedět v tom červeném autě, tak toho zeleného “debila” vytroubím na první dobrou.

Chroust Chromečka Já jsem se za 12 let co jezdím v ČR a po Evropě s touto křižovatkou ještě nikdy nesetkal, aby taková křižovatka byla ještě doplněna semaforem.. A pokud už jo, tak by podle mě nenastala situace, aby svítila zelená tak jako tady, byla by totiž uzpůsobena i dopravním značením hlavní silnice..

Leomay Leoš Mayer Červené neví, kdo z protijedoucích má zelenou, takže spoléhá na to, že má zelenou a ještě k tomu je na hlavní. Zelený vjíždí na křižovatku z vedlejší, tudíž i když má zelenou, musí dát přednost vozidlum na hlavní. Kdyby to tak nebylo, pak je tato situace absurdně neřešitelná a zcela jistě by skončila nehodou. Takže jednoznačně červené.

Ostatně doporučuji příspěvek navštívit a podívat se na komentáře ostatních a zcela jistě zajímavých odpovědí.

Jak to tedy vyřešit?

Reakce v komentářích jsme nechali a nijak jsem se nepodíleli na jejich chodu. Avšak následně nám přicházela pošta (zprávy, emaily), kde se lidé dožadovali správné odpovědi, a tak nám přišlo slušné přijít se správným řešením. To jsem zvolil jako komentář, opět s obrázkem, doplněným o správné řešení.

První křižovatka doplněna o správné řešení a znění zákona (361/2000 Sb., silniční zákon)

Uživatele jsem odměnil v obrázku i pochvalou za správné řešení, nejvtipnější odpověď a odpověď, která nás nejvíce zarazila (těch byla většina, ale místa bylo málo).

Osobně mě pobavilo i kreativní řešení lidí, kteří přicházeli s vlastními obrázky.

Kreativní řešení odpovědi v komentářích

Co z toho všeho?

Nebojte se zkusit něco nového nebo experimentovat. Firemní stránka facebooku nemusí být jen nástěnka s PR příspěvky, ale tvořte ji, dejte ji osobitější nádech a pracujte s fanoušky. Poučením pro mě bylo to, že je důležité definovat, že přijde správné řešení. Určitě to není řešení, které se dá použít všude, ale každý malý krok, může přinést zájem. Kromě obrázků křižovatek pracuji i s vtipnými gif obrázky, které doplňuji o komentář. A to jen díky auditu sociální sítě (špehování ostatních stránek) a poučení se z jejich úspěchů a chyb.

O tom, proč lidé odpovídali tak, jak odpovídali, zase někdy příště…

--

--