http://killerinnovations.com/wp-content/uploads/2016/10/AdobeStock_9485150-760x356.png

Sociální inovace

Ondřej Mitrík
Letní škola 2017
Published in
2 min readMay 21, 2017

--

První zdroj je krátké video, které nastiňuje, co jsou sociální inovace a jak se správně mají vytvářet. Celé video na mě působí velmi pozitivním dojme, měl jsem z něho pocit, jak je vlastně hrozně jednoduché vytvořit něco inovativního. Ve videu byly i reálné příklady, ze kterých mě především zaujal projekt FOOD Recovery Network, kde skupina studentů nosila zbylá jídla ze školních jídelen do domova pro bezdomovce. To mi přijde hrozně super a divím se, že to nedělají všechny supermarkety, když vidím, kolik denně se vyhodí jídla, které se dá stále jíst je mi z toho smutno. Na závěr jsou řečeny vlastnosti, které by měl správný „change — maker“ mít a tím zjišťuji, že ze mě asi change — maker nebude.

Další video ukazuje seminář jistého Gopi Kallayil, který nám ukazuje, jak jsou důležitá a k čemu přispívají sociální média (např. google +) zejména v méně rozvinutých zemích. K tomu bych řekl, že přehnaný optimismus přednášejícího tolik nesdílím, protože vidím i negativní vlastnosti těchto médií. Sám teď vidím, kolik času nad těmito médii zbytečně ztrácím a kolik času jim věnují např. mé mladší sestřenky. Nemyslím si, že je to dobré. Zejména teď na vysoké škole pociťuji, jak pořád visím na sociálních médiích, abych o nic nepřišel. Třeba při tvorbě tohoto článku si říkám, že bych teď moc chtěl být v Africe, pěstovat brambory a mít vyčištěnou hlavu.

Další dva články se zaměřovali na sociální inovace v knihovnách. Jeden se zajímal o zahraniční knihovny a jejich projekty a druhý o našich knihovnách a jejich projektech. Já osobně vnímám a budu jen rád, když knihovny budou vytvářet různé projekty a sociální inovace. Důležité je jen si pořádně uvědomit, které projekty mají smysl a potenciál a které ne. Rozhodně jsem pro každý projekt, i když se třeba nevydaří. Samozřejmě na to odkazuje první video zde, který říká, jaké vlastnosti by autor (knihovna a její personál) měl mít. Je pěkná myšlenka do knihovny zavést deskové hry, ale ve chvíli, kdy se o tyto hry starají lidé, kteří pořizují neatraktivní hry, nemají žádný zápal do těchto her a jen nadávají na to, že musí zase přepočítávat dílky, tak to není dobrý přístup. To platí na všechny projekty. Pokud se pokusím dělat projekt na začlenění Romů do komunity a vím, že mám personál. Který těmto lidem není příliš nakloněn, tak takový projekt nemá smysl a je lepší své úsilí věnovat někde jinde.

--

--