Cosplay — jak na to

Šárka Ari Brázdová
Letní škola 2018
Published in
6 min readJun 20, 2018

--

Slovo cosplay se skládá ze dvou částí, COS jako costume a PLAY jako roleplay. Jde tedy o spojení výroby kostýmu a hraní charakterových vlastností postavy. Já se zaměřím na kostýmovou část, kde na ukázkách několika svých prací (cosplay Bezzubky, Malenky, Isanami, Asuny, Arwen…) vysvětlím a nabídnu možnosti výroby kostýmů z běžných materiálů k nimž nepotřebujete žádné zvláštní schopnosti.

Jako první je samozřejmě potřeba zvolit si postavu, kterou chcete cosplayovat. Na začátek je lepší volit jednodušší kostýmy, a když získáte představu o náročnosti výroby některých kousků, lépe pak odhadnete, co je zatím nad vaše síly. Pro lepší představu s epodívejte, co najdete na internetu za návody či fotky hotových cosplayů, často tam můžete načerpat inspiraci pro váš vlastní kostým a vyvarovat se chybám, na které již jiní narazili.

Druhým krokem by měl být návrh kostýmu, s přihlédnutím k tomu, na co ho budete používat. Pokud jen na focení, můžete zvolit těžší a dostupnější materiály, i nepohodlné upevnění na těle. Pokud chcete cosplay použít na nějaké akci nebo conu, je potřeba zahrnout do plánu i důležitý faktor pohodlí. Ne, že by cosplay musel být úplně pohodlný, ale když v něm chcete chodit celý den, je to něco úplně jiného než hodinka na focení a mělo by se to promítnout do konstrukce a použitých materiálů. Rozhodně je dobré si vše napsat, nakreslit, vyrobit si postup, který pak budete dodržovat. Zkrátka vše si načrtnout, narazíte na různé zádrhele, které by vás nenapadly.

Pak je nutné zvolit materiály na jednotlivé části, třeba se poptat ostatních cosplayerů, a nejlépe si materiál sehnat předem, některé se hůře shání. Buď zvolte materiály, se kterými umíte, nebo si práci s nimi napřed vyzkoušejte na nějaké drobnosti, abyste zjistili, zda to bude fungovat správně.

Nastává již samotná tvorba kostýmu. Od čeho začít… Dobré bývá udělat větší část kostýmu jakoby nahrubo, zkusit, jak to spolu vypadá a sedí, a až na konec dodělat detaily. Například když jsem vyráběla korunu na Malenku. Vyrobila jsem bílý kornout, vlepila a spletla a přišila dovnitř vlasy… A pak jsem zjistila, že je příliš vysoký, hodně táhne vlasy a zkracovala jsem ho, několikrát. Až po finální kontrole váhy a tahu jsem dovnitř přišívala hřebínky, které ho držely ve vlasech, a úplně jako poslední bod, potom, co vše fungovalo, jsem přidala zlatou korunku dokola (viz fotky v kapitole Malenka).

To je asi nejdůležitější bod: neustále vše zkoušet! To, že vám to sedí jednou, není ještě záruka, že to tak bude vždy. U různých doplňků na hlavu je nutno počítat s tím, že pod ně nejspíše přijde paruka. A ta vám přidá na obvodu hlavy, u slečen se také pokaždé trochu změní tvar podle toho, jak pod ni zrovna smotají delší vlasy.

Důležitým závěrečným bodem pro hezký cosplay je rozhodně make-up. Mě se bohužel stále nedaří, a spolehlivě to poničí konečný výsledek, jak uvidíte níž.

Příklady materiálů a postupů teď ukážu na dvou svých cosplayích, a to na Bezzubkovi z filmu Jak vycvičit draka, a Malence z pohádky O Malence (její svatební verze). Materiál na dráčka i Malenku vyšel na cca 1500 Kč. Za kvalitu fotek se předem omlouvám, snad to i tak pomůže.

Bezzubka — proces výroby

Na dalším obrázku vidíte základ hlavy Bezzubkovi. Tvořila jsem ho na Animefest, kde jsem v něm celý den chodila, proto jsem pro výrobu zvolila verzi chodící vzpřímeně. Pro upevnění hlavy mi jako nejlepší možnost přišla cyklistická helma, kterou jsem oblepila rozřezanou molitanovou matrací. Aby se mi lépe odhadoval tvar, kreslila jsme na ni v průběhu vyřezávání, kde budou oči a nos. Jako lepidlo mi posloužil Chemopren, velmi užitečná pomůcka cosplayerů.

Bezzubka hlava- začátek
Upevnění hlavičky

Protože molitan nešel řezat příliš hladce, byl výsledek hrbolatý. Dalším krokem mělo být polepení černým podšívkovým saténem jako kůží, každý hrbolek by tedy byl vidět. Ke slovu přišla bublinková folie, kterou jsme vytvořila jednu další vrstvu, která vše vyhladila.

Vyhlazení a použitý typ lepidla

Dál jsem se věnovala ocásku. Délku jsem navrhla tak, abych ho příliš netahala po zemi. Jednak proto, že jsme nechtěla, aby se ošoupal, a taky proto, aby mi na něj v davu na conu někdo nešlápnul. Výplň jsem udělala z klasické molitanové výplně polštářů, aby byla měkká a mohla jsem ji posunout bokem a sednout si. Tvar bočních letek jsem testovala na papíře, než jsem střihla látku, aby odpovídaly proporcemi a tvarem.

Našpendlení a rozkreslení

Pak jsem musela vymyslet způsob, aby byly boční letky napjaté a nekrčily se — dala jsem po obvodu drátek a střed vycpala molitanovou drtí.

Letka ocásku — obvod

Samozřejmě u draka jsou důležitá i křídla, u nichž byl asi nejhorší rám. Aby byla lehká, nakonec jsem použila instalatérskou plastovou trubku, o průměru asi 3cm, kterou jsem nad sporákem nahřála v jednom bodě, ohnula, a vytvořila tak potřebný úhel.

Rám křídla

Křídla jsem upevnila na svoje tělo tak, že jsem vzala starý batoh, vystřihla mu záda s popruhy přes ramena, našila dvě kruhové dlouhé kapsy, a křídla do nich jen zastrčila (jakoby toulce na křídla). Látku křídel jsem nevycpávala, pouze jsem ji středem prošila, abych vytvořila efekt kostí křídla. Bohužel nemám dobrou fotku, snad je popis dostatečný k pochopení rozmazané fotky.

Křídla a jejich rám.

Další na řadě byli tlapičky. Dolní jsem vyrobila jednoduše, ze starých pantoflí ve tvaru tlap, kterým jsem ustřihla podrážku a oblepila je kobercovou lepicí páskou (viz foto). Horní jsem vyrobila z molitanu stočeného do válce a oblepeného páskou, jsou až na posledním finálním fotu.

Dolní tlapičky

Abych k těmto kouskům nemusela tvořit i tělo, koupila jsem si černou kombinézu a k ní jen přidala vyrobené části. Tady vidíte dokončené tlapky a hlavu a následují výsledné fotky z Animefestu :)

Finální hlavička a tlapky

A konečně fotka přímo z akce:

Malenka

Tvorba malenky byla jednodušší než Bezzubky. Její svatební šaty jsem upravila ze starších, co jsem měla z bazaru, stašilo jen udělat výstřih do V tvaru a došít dlouhé rukávy.

Nejnáročnější byla rozhodně výroba koruny a paruky. Bylo to poprvé, co jsem paruku musela vypárat, a jednotlivé pásy s vlasy jsem opět lepila do koruny nahoru. Kvůli obrovskému objemu vlasů, který má Malenka ve filmu akterý nešlo napodobit, jsem si vypomohla tak, že střed koruny je prázdný a vlasy začínají až úplně nahoře. Také to snížilo celkovou váhu. Vlásky jsem různě musela přišívat silonem, který je průhledný a nebyl vidět, ale vše drželo dobře. Bohužel je koruna pořád docela vysoká, a pod dvou hodinách mě již opravdu dost bolela hlava a musela jsem ji sundat, takže ji ještě budu zkracovat.

Paruka po vypárání
Zasychání nalepovaných pásů vlasů (weftů) paruky
Vnitřek koruny
Téměř konečný výsledek (bez zlaté korunky dokola)

A tady opět fotka přímo z akce, konkrétně z Animefestu:

Snad jsem vám tímto článkem ukázala, že nepotřebujete zvláštní schopnosti na výrobu krásných cosplayů, a že se dají vyrobit i krásné lowcost cosplaye z domácích materiálů :)

--

--