Fake news všude kolem nás

Alena Recmanová
Letní škola 2018
Published in
2 min readJun 8, 2018

Od loňských amerických prezidentských voleb se téma fake news rozšířilo neuvěřitelnou vlnou a jeho síla stále nepřestává upadat. Ačkoliv nejde o fenomén, co vznikl v loňském roce, tyto události umožnili vyplavení tohoto tématu na povrch.

První článek nám vysvětluje původ fake news a proč se neodvratně šíří a budou se stále šířit dál. Jde hlavně o problém lidské mysli a sociálních sítí. Dříve nebylo možné, aby se tyto “novinářské kachny” mohly šířit dále a to díky “gatekeeparům”, kteří kontrolovali pravdivost každého novinářského prohlášení a v případě nepravdivosti byly urychleně odstraněny. Internetové prostředí však tyto osoby postrádá. Jádrem problému jsou však hlavně lidé čtoucí tyto zprávy. Podle autorova výzkumu jsou lidé na sociálních sítích méně obezřetní vůči zprávách, pokud jsou sdíleny jejich přáteli, neboť můžeme přece důvěřovat svým přátelům? Druhý aspekt, který byl také pozorován je možnost uzpůsobení stránky podle vlastních kritérii, jež také zvyšuje zdánlivou důvěryhodnost zdroje.

Druhý zdroj nám ukazuje argumentační fauly pomocí velmi vyvedené infografiky. Tento zdroj je mi dobře známý, profesoři ho rádi ukazují. Minulý semestr jsem měli speciální hodinu, kde jsem se zaměřili na argumentační fauly, kdy jsme sledovali záznam předvolební debatu k loňským prezidentským volbám a měli jsme tyto fauly pozorovat a upozornit na ně. Dost mě znepokojilo, jak moc z těch faulů se zde objevovalo a jak málo argumentů bylo skutečnými argumenty. Nejčastěji se vyskytovali fauly s důrazem na emoce, na rozum a chybné útoky.

Třetí zdroj nám ukazuje postup analýzy dat při práci s tabulkovými daty a jak mohou i “důvěryhodné zdroje” podávat lživá data. Jako příklad jsou použita data ze Světové banky.

Poslední zdroj mě velmi zaujal. Utvrdil mě v mém přesvědčení, jak moc mohou být fotografie zavádějící. Druhý obrázek mě naprosto zmátl a myslela jsem, že se opravdu jedna o čínské město, i když šlo pouze o čínskou čtvrť v New York (ty anglické nápisy mě měli nakopnout). Stále ale nechápu, podle čeho jsem u posledního obrázku měla vyvodit Berlín, když dané nápisy nebylo možné přečíst.

--

--