Postfaktická doba a fake news

Eduard Meduna
Letní škola 2018
Published in
3 min readJun 8, 2018

Ve své dnešní práci se budu zabývat problematikou fake news.

První zde rozeberu články, které jsem měl zadané k přečtení, poté napíšu svůj osobní pohled na problematiku fake news.

První článek, který jsem četl, byl článek: Proč věříme lživým zprávám?

od S. Sharyam Sundara. Autor je uznávaný profesor komunikace a jeden z ředitelů Media Effects Research Laboratory. Problematice fake news se věnuje přibližně dvacet let. Autor v článku zprvu strušně rozebírá fake news a uvádí konkrétní příklady, následně formuluje vlastní pohled na věc a snaží se nalézt hlavní problém sdílení a uvěření fake new. Autor nakonec přichází s názorem, že fake news na sociálních sítích jsou pro nás snáze uvěřitelné, protože bereme naše přátele za zdroje a jsme k nim důvěřivější, než k běžným médiím.

Druhý článek se týkal takzvaných argumentačních faulů.

Odkaz: http://www.obcanskevzdelavani.cz/work/ke-stazeni/argumentacni-fauly-A4-barva.pdf

Jsou to, jak už název napovídá, nevhodné a absolutně nedostačující poklady pro jakékoli tvrzení. Je zde seznam argumentů, které bychom nikdy neměli používat a které bychom měli umět rozpoznat a umět správně vyvrátit argumentační protistraně. Ke každému argumentačnímu faulu je zde uveden jasný příklad. S nabídky zde uvedených argumentačních faulů mě zaujaly/pobavily například: Důraz na neznámou autoritu, Důraz na tradici, Důraz na obvyklý postup, všechny fauly uvedené u důrazu na emoce, příhoda, unáhlený kompromis, relativizování nebounáhlené zobecnění.

Výše zmíněné příklady velmi často slýchávám v běžném životě a snažím se je argumentačně vysvětlit, ne vždy se ovšem lidé nechají poučit :)

Třetí článek, který jsem četl byl: Investigace s pomocí databází: ověřování kvality dat. Tento článek byl publikován v Příručce verifikace pro investigativní novináře. Autorkou tohoto článku je profesorka Giannina Segnini. Autorka byla v době uvedení článku hostující profesorkou na Škole žurnalistiky na Columbia University v New Yorku. Autorka se v tomto článku zaměřuje na data k investigaci, přesněji řečeno na zacházení s těmito daty a na způsob jejich kontroly. První, co autorka uvádí, je, že bychom měli o všem co přečteme, pochybovat. S tímto pohledem na věc se ztotožňuji a sám se už několik let snažím praktikovat ho v mém každodenním životě. Autorka následně na konkrétním příkladu dat ze světové banky uvádí, že ani taková instituce, jako světová banka, nemusí být vždy důvěryhodná. Následně autorka přesným postupem odhaluje nesrovnalosti a poukazuje na ně.

Dále se autorka zaměřuje na duplikované záznamy a popisuje, jak je nalézt.

Poté se autorka zaměřuje na přesnost dat, integritu dat a zakončuje kapitolou dešifrování kódů a akronymů, V této kapitole autorka popisuje, jakým způsobem se používá odborní terminologie o odrazení novinářů blíže se o danou věc zajímat.

článek pro mě byl velmi poučný a v některým věcech mi rozšířil obzory.

Nakonec jsem si udělal rychlý kvíz pro ověření znalostí.

Odkaz na tento kvíz: http://ftp.firstdraftnews.com/articulate/translations/obschacz.2/story_html5.html

Nutno říci, že jsem ten kvíz dělal rychle a zábavně, nezaměřoval jsem se na googlování informací :) Odpověděl jsem správně na 1. otázku, u druhé jsem o daném městě asi v životě neslyšel, v třetí otázce jsem místo města zadával státy, asi jsem měl nějaké akutní mozkové selhání a u čtvrté jsem si zaboha nemohl vzpomenout na Berlín…. test se mi celkově nevydařil, ale dobře jsem se u něj pobavil :)

Nakonec přidávám můj osobní pohled na problematiku fake news.

O fake news jsem se začal zajímat před několika lety v souvislosti s migrační krizí. Strávil jsem celkem hodně času pročítáním článků, příspěvků, sledováním reportáží a hovory s lidmi, co o této problematice něco věděli ( kdybych tento odstavec chtěl použít jako argument, že mám o fake news potřebné znalosti, byl by to klasický argumentační faul :)). Během několika let jsem si vytvořil tento pohled na věc: Fake news využívají všechny strany ve chvíli, kdy se jim to hodí. Například během naší poslední volby prezidenta jsem důkladně sledoval oba dva politické tábory, oba dva se osočovaly z uvádění lží a nepravd, a oba dva měly pravdu :) padala zde jedna dezinformace a nepodložená informace za druhou. To stejné se dá říci o všech velkých tématech. Migrační krize, Americké prezidentské volby, globální oteplování, osočování Ruska, USA a dalších zemí z ovlivňování voleb, válka v Sýrii atd. Ve všech těchto případech proti sobě stojí dvě strany, přesvědčené o své pravdě, a vysílající jednu fake new za druhou.

--

--