Трохи про будні адвоката — інтерв’ю з Ольгою Семенюк

Ілля Підгайний
Life&Lies of Law Student
3 min readFeb 25, 2020

Як почати працювати адвокатом? І яку роль має практика ЄСПЛ в житті адвоката?

Ми поговорили з Ольгою Семенюк — адвокатом з 12-річним стажем в сфері справ ЄСПЛ (Луньов проти України), медицинських справ (справа Окунського), справ про доступ до публічної інформації.

Нам просто захотілось привідкрити завісу роботи адвоката — і от що з цього вийшло.

Розкажіть коротко — скільки років ви працюєте юристом?

Свою юридичну кар`єру я розпочала в 2005 році з посади помічника адвоката. То був легкий вибір, оскільки під час навчання я встигла пройти практику в прокуратурі, суді та власне у адвоката. Подивившись на все, я просто вирішила, що мені цікавіше за все саме заняття адвокатською діяльністю.

Як і де ви починали?

Перші 2 роки я працювала помічником адвоката і одночасно навчалася в магістратурі. Це був дуже цікавий період. Навчалася я на заочному відділенні. Тож доводилося вдень працювати, ввечері вчитися. Але це допомогло мені отримати червоний диплом юридичного факультету “Шевченка”, чим, чесно, пишаюся. Часто можна почути, що в університеті не тому навчають, що на практиці відбувається. Я ж хочу не погодитися. Якщо ти знаєш навіщо навчаєшся, то обираєш вірний напрямок. Отже після завершення магістратури я здала кваліфікаційний екзамен і стала адвокатом. На той час мені було 22 роки.

Що варто робити юристу в перші 2–3 роки роботи, щоб досягти успіху?

Забути про сон та дозвілля)) Щоб досягти успіху, перші декілька років потрібно багато працювати “на ім`я”. В мене ніколи не було бажання працювати у великих компаніях. Можливо тому, що я розпочинала кар’єру в Луганській області і на той час великих юридичних компаній там майже не було. Отже, я перші роки працювала над створенням власного бренду. І через декілька років це спрацювало, бо клієнти приходили саме тому, що я мала відповідну репутацію.

Як ви стали адвокатом, який практикує в сфері ЄКПЛ? Як молодому юристу увійти в сферу ЄКПЛ в 2020?

Я почала застосовувати практику ЄКПЛ з самого початку своєї роботи. Мені пощастило, бо в 2008 році я відвідала захід з підвищення майстерності адвокатів саме в цій сфері. Його проводила Харківська правозахисна група. Участь приймали Аркадій Бущенко, який в той час працював в ХПГ, Ганна Юдківська, яка ще була юристом ЄСПЛ. Ця “школа” дала мені поштовх. Крок за кроком я стала працювати в цій сфері.

Для того, щоб зараз почати працювати в сфера ЄКПЛ немає жодних перешкод. Я би порадила відвідати тематичне навчання, де можна дізнатися як правильно застосовувати рішення ЄСПЛ в національних судах, як правильно заповнювати формуляр скарги, на що можна скаржитися в ЄСПЛ і потроху пробувати це використовувати.

Більш того, практика ЄСПЛ потрібна не тільки для звернення до суду в Страсбург. Вона частина національного законодавства, отже юристи та адвокати мають використовувати її щодня в національних судах.

Як виглядає звичайний і робочий день адвоката заявника до ЄСПЛ? Що найважче при практиці в сфері ЄКПЛ?

В Україні можна знайти десь десяток адвокатів, які спеціалізуються тільки на ЄСПЛ. Я до них не відношусь)) В мене процес йде від зворотного. Я займаюсь справами на національному рівні, а коли бачу, що справедливості в українських судах добитися неможливо, то звертаюся до ЄСПЛ. В колі моїх колег навіть жарт такий є. Якщо виграєш справу на національному рівні, то ти “зіпсував кейс”. Це означає, що, звичайно, адвокат добився результату, але до ЄСПЛ вже звернутися не можеш. Оскільки для звернення до ЄСПЛ потрібно вичерпати національні засоби правового захисту, то потрібно пройти всі інстанції національних судів. Іноді, перш ніж звернутися до ЄСПЛ, проходить рік-два-три і всяке за цей час може трапитися. А подання скарги та подальший розгляд справи в ЄСПЛ — вже фінальна стадія.

Отже, мій день не відрізняється від робочого дня звичайного адвоката. Багато судових засідань, відряджень. Також проводжу навчання для інших адвокатів.

Чим суддя в Україні відрізняється від судді в Страсбурзі?

Я б сказала — нічого спільного. Чому? Суддя в Україні це правник, у якого в провадженні дуже багато справ, який має розбиратися в усіх сферах одночасно і який просто не встигає виконувати всю покладену на нього роботу. Судді в Страсбурзі розглядають значно меншу кількість справ, в них немає жодних обмежень по строкам і ці справи стосуються лише тих прав, що закріплені в ЄКПЛ.

Найгірше СІЗО, яке ви бачили?)

Я бачила страшніше, ніж СІЗО. Це коли підсудних привозять на судове засідання в суд, який не облаштований спеціальним приміщенням, і в очікуванні засідання людей тримають у підвалі.

Скільки разів ви хотіли залишити юриспруденцію?

В мене бувають добрі дні, а бувають важкі. Іноді потрібен час на відпочинок. Але залишити юриспруденцію ніколи не хотіла. Якщо зайти до мене на сторінку в Фб, то можна побачити мій девіз “Адвокат як стиль життя”. Так воно і є. Я відчуваю, що займаюся “своєю” справою.

--

--