Як суміщати навчання й роботу та при цьому не вмерти в 20…

Tetiana Podoliaka
Life&Lies of Law Student
4 min readSep 5, 2019

Так, я знаю, що Ви хочете всього та одразу… Що Ви передивилися фільмів про юристів, які виграють мегасильно складні справи, рятують великі корпорації від банкрутства чи життя людей від різних неприємних ситуацій… Ви мрієте бути такими, як вони, неодноразово уявляли себе на їхньому місці! Ви надихалися та хочете надихати! Саме тому знайшли перше за своє життя стажування або роботу!

Ваша реакція-радість, Ви вже не юрист-теоретик, який читає книжечки та здає на відмінно історію права та держави зарубіжних країн… Вас помітили, а значить, Ви можете більше! Ви вибираєте найкращий одяг, робите все можливе й неможливе, щоб справити на роботодавця хороше враження. Іноді тисячі разів наступаєте на ті ж граблі (про помилки студентів-юристів на першій роботі читайте статтю Влада «Топ-5 ошибок джуна»: https://link.medium.com/HzkNxrYrKY). Але скоро станете помічати те, що Вас поступово накриває так званий стан тотального виснаження (СТВ). А Вам ще й хочеться гарно навчатися. У Вас, напевно, є хлопець (дівчина), кого просто гріх обділяти увагою, або купа гарних друзів. Дорогі мої друзі, якщо Ви за мною сумуєте, читайте наш Life and Lies, та знайте, що я Вас не забуваю, я просто працюю!

Так, суміщати навчання та роботу-той ще челендж. Який починається з ниття. «О Боже, я вмру». «На стажуванні припахали, а мені ще три письмові роботи». «Якщо я це не зроблю, то мені капець, а спати ж так хочеться». Знаю людей, які були на грані вилету з університету через те, що запрацювалися так, що забили повністю на навчання. Ніколи не хотіла опинитися на їхньому місці.

Але знайте, що той, хто багато мріє, мусить багато пахати. Так, я маю чималенький досвід наукової діяльності, праці в студентському самоврядуванні, трохи менше року досвіду роботи та стажувань юристом та 8 років «досвіду» недосипання. Про те, як мене в школі тягали на всі можливі олімпіади, розповідати не буду. Отже, порада номер один-пахати.

Наступне-тайм менеджмент. Бо треба знати над чим і коли пахати. Записуйте Ваші дедлайни в університеті та по роботі. Діліть усі справи на чотири категорії: важливе та термінове, неважливе та термінове, важливе і нетермінове, неважливе та нетермінове (як показано на квадраті).

матриця Ейзенхауера

Ви не маєте права запрацюватися так, щоб стати класним практиком, зате без диплома (бо колись і на посаду судді захочеться балотуватися). І водночас не маєте права підвести роботодавців та, більше того, клієнтів. Наша праця вимагає високого рівня відповідальності. Робіть усе наперед. Наприклад, коли йде начитка лекцій, починайте робити семінари, щоб не робити їх з останніх сил після тяжкого робочого дня. Або візьміть участь у гарному конкурсі наукових робіт. Робіть те, на що маєте натхнення й бажання. Тоді вийде і прекрасна позовна заява, і чудово виконані практичні на семінарах, і реферати. Але не забувайте про те, що «горить». На початку року узгодьте години навчання та роботи. Запишіться в зручні для Вас групи. У разі пропусків не забудьте їх відпрацювати.

На таких людей, як я, всі й одразу пробують навалити багато справ, повторюючи: «Ой, Танечка, ти ж юрист». Так, я в курсі, що я юрист. Але вмійте вчасно сказати «ні». Дуже важливий скіл у житті.

Як зробити так, щоб професійне вигорання оминало Вас десятою дорогою? Щоб не стати частим відвідувачем лікарень і не знати такого “щастя” як нервовий зрив? Зізнаюся чесно, кожного юриста час від часу накривають приступи соціопатії. Просто відволікайтеся. Приділяйте час хобі (так, без творчості, я б загнулася та спілкувалася б з усіма в офіційно-діловому стилі) і близьким людям. Улітку подорожуйте та колекціонуйте приємні враження та спогади! Я, звісно ж, люблю свою роботу, люблю Могиляночку, але треба хоч іноді від них відпочивати.

Є на моєму курсі та серед друзів і ті, хто тільки навчається. Якби я тільки навчалася, скажу чесно, жити мені було б сумно. Краще вмирати від хронічного недосипання, аніж від нудьги. Гарний заробіток і хороші умови праці-теж чудова мотивація. Не бійтеся пробувати. Не бійтеся не встигнути. Бійтеся протирати штани 6 років на юрфаці. А про переваги стажування читайте більше в статті Нікіти: https://bitly.su/pWMiC. Роботодавці розуміють, що Ви — студенти та вони зацікавлені в тому, щоб Ви закінчили навчання на достойному рівні. Це не та професія, де можна й без диплома прожити. Хоча яке він має значення? Головне-те, що Ви знаєте та вмієте. Не бійтеся викликів. Ви можете більше.

Не вірте стереотипам та чуткам. Заробляти гроші роботою по спеціальності, при цьому претендувати на червоний диплом, вигравати конкурси наукових робіт, розвиватися в хобі та при цьому приділяти увагу рідним і близьким одночасно реально. А знаєте, що врятує Вас від так званого СТВ? Любов до юридичної професії. Адже вона рятує світ. І Ваших клієнтів.

--

--