Ayçekirdeği Gerçeği

Sandra Franko
Life of Sandru
Published in
3 min readJul 27, 2015

Hayırlı Akşamlar Gençlik;

Size bu satırları yazarken biraz zorluk çektiğimi itiraf etmek zorundayım. Çünkü sağ elim olmadan, ne gelen ilhamıma yetişecek şekilde yazı yazabiliyorum, ne de çekirdek çitliyorum. İlhamımı kaçırmak istemiyorum ama çekirdek yemeyi de tabii ki bırakamıyorum!

Herkes gibi siz de çok iyi biliyorsunuz ki ülkemizde “Ayçekirdeği Gerçeği” diye bir şey var… Evin önündeki kaldırıma veya merdivene oturup çitlemenin çok büyük keyif verdiği ayçekirdeğinin Türk dili ile ilişkisini ve faydalarını bu yazıda sizler için kurcaladım :)

aycekirdeginin-yararlari_03012013102738

Sözlükte “Ayçekirdeği”

Bebekleri severken nazar değmesin diye güzel yerine “çirkin” demek gibi bir şey olsa gerek; güneş nerdeyse o yöne dönmesiyle ünlü bit çiçeğe, elalem, güneş çiçeği/sun flower derken; biz gitmişiz “ay”çiçeği demişiz. Deli miyiz neyiz?!

Bir de üstüne üstlük, güneş çiçeği tohumlarına da ayçiçeği tohumu demememiş, ayçekirdeği (İzmirliler için çiğdem) gibi kendine özgü isim vermişiz. Zaten wordpress de; sanki böyle bir kelime yokmuş gibi kırmızı çiziyor altını… Var kardeşim, var! Türkçe’de bazı çiçeklerin tohumunun; tek kelimeden oluşan bir ismi bile var. “Ayçekirdeği” Kullanımı da 7'den 70'ine, en elitinden en cahiline herkesin ne olduğunu anlayacağı kadar yaygın. Bu kadar ile de kalmıyor Türkçe’nin zenginliği! Bu tohuma hususi olarak tahsis edilmiş bir fiil bile var: “çitlemek” Türkçe ile ilgili bir tartışmaya girerseniz hep aklınızda olsun!

fft99_mf4413348

Ayçekirdeğinin Faydaları

İçinde bulunduğum hal gibi çekirdeğin, “bir başladın mı, bitene kadar bir daha bırakamazsın!” özelliğinin dışında en büyük maarifeti, yiyen insanı istemsizce dedikoduya sevk etmesidir bence. Çitlenen çekirdek ardından ikincisine geçmeden “sonra n’oolmuş biliyo musun?” demek sanki ruhun ilacıdır ve bana soracak olursanız tuz muz hikayedir, insanın çekirdeği bırakamamasının sebebi, dedikodu eşliğinde ruha iyi gelmesidir :)

Ve biliyor musunuz, dünyada ayçekirdeği tüketen tek millet bizmişiz! Millet dediysem, insanlardan bahsediyorum :) Kuşları katmadım! Zira bir çok milletle aynı vatanı paylaşan kuşlar ekseriyetle ayçekirdeği yiyormuş. İnsan veya hayvan her çekirdek yiyen; haber taşıyor diyebiliriz… Yani demem o ki sanılanın aksine; dedikodunun eşlikçisi çekirdek değil; çekirdeğin eşlikçisi dedikoduymuş. Doğrudur; 2–3 çitleyince; valla kendiliğinden geliyor “sonra n’oolmuş?!” demek… Sevgiliniz, kocanız dedikodu yapmaktan hoşlanmıyorsa ve bu sizi üzüyorsa eline bir avuç çekirdek verip olacakları görmeyi deneyebilirsiniz. Ben yarın kesin yapacağım, umarım işe yarar…

Ruha iyi gelmesinin yanı sıra, vücut için de saymakla bitmeyen faydaları var ayçekirdeğinin. Kansere iyi geliyormuş, kolesterolu düşürüyormuş, damar sertliği için birebirmiş, idrar söktürüyormuş, kemik ve diş sağlığı için çok faydalıymış. Valla daha var da, literally saymakla bitmiyor! Bir de çok yağlı bir şey. 100 gramında 600 kalori varmış! Malum, insan da azıcık yiyip bırakamıyor. Siz en iyisi, küçük paketleri büyük gruplarla paylaşarak yiyin. Bir de tuzsuz yemeniz öneriliyor…

Ayçiçeği Hakkında Bilmedikleriniz

Şöyle, güzel, ilginçli bir şeyler yazmak istedim ayçiçeği ile ilgili ama hemen hemen her şeyi biliyoruz. Araştırmalarımdan hoşunuza gidebilecek 2 sonuç çıkardım!

* Kavrulmamış ayçekirdeğini saksıda yetiştirebiliyormuşuz!!! Güneşli bir yerde durması gerekiyormuş. Ne kadar sulanması gerektiğini bir türlü bulamadım ama kadının biri papağanının kafesini temizlerken aşağıdaki saksıya düşmüş tesadüfen ve ayçiçeği çıkmış. Öbür yandan, bu tohumların taşıması sırasında da otoban kenarlarına düşenleri de hemen açarmış. Pek zorlu bir şeymiş gibi gelmedi bana. Ama okuduklarımdan; serada veya evde yetiştirin, balkonda veya bahçede yetiştirirseniz kuşlar dadanır sonucunu çıkardım. Ekeceğimiz tohumu yani kavrulmamış ayçekirdeğini de; büyük kuruyemişçilerde veya saksı çiçekçilerinde rahatça bulabiliyormuşuz. İnternette bile var. Sanırım deneyeceğim. Denersem sonucu anlatırım :)

* Bir de rüyada çekirdek çitlediğini görmek; görülen rüya zahmetlerinin meyvesini alarak beklediği müjdeye, meşakkatle özlediği saygınlığa, sıkıntıları aşarak gözlediği rahata, zorluklarla mücadele ederek istediği toplu paraya delalettir. Biraz daha ayçekirdeği ile ilgili bir şeyler okur yazarsam rüyama gireceği kesin! Sonra da gelsin müjdeler, gitsin meşakkatle özlediğim saygınlık :) Oh oh!

Son bir kaç tane çekirdek çitleyip yatacak Sandru

--

--

Sandra Franko
Life of Sandru

Author of Lafa Pabuç Giydirdim, Blogger, Writer at Şalom Gazetesi, Büyük kayakçı, Hayvançoksever, Gerçek Lego Tutkunu