Pewność siebie nie jest kluczem do sukcesu –to sukces jest kluczem do pewności siebie

Adam Łukasiak
Lifeform
Published in
2 min readApr 21, 2017

Autor: Chris Bailey, A Life of Productivity

W skrócie: Istnieją dwa powody, dla których sukces rodzi pewność siebie: gdy stajesz się ekspertem w swojej dziedzinie, twoja praca zaczyna budzić coraz większe uznanie, a stopniowy rozwój umiejętności i gromadzenie specjalistycznej wiedzy zwiększają twoją wiarę we własne możliwości.

Szacowany czas czytania: 1 minuta i 39 sekund

W ciągu kilku ostatnich lat zauważyłem dość osobliwy skutek uboczny mojego skromnego sukcesu: zacząłem być bardziej pewny siebie. Jestem teraz znacznie bardziej pewny swoich słów, gdy przemawiam przed większą grupą ludzi, dzięki czemu artykułowanie swoich myśli stało się znacznie łatwiejsze. Nie odczuwam już potrzeby redagowania każdego kolejnego posta po 10 razy — po prostu wciskam publikuj, gdy nie mam już nic więcej do powiedzenia. Potrafię śmiało wyrażać swoją opinię i bronić swoich przekonań, gdy tylko zachodzi taka potrzeba.

Uważam, że moja świeżo nabyta pewność siebie ma dwa podstawowe źródła:

  1. Moja praca jest regularnie doceniana, dzięki czemu przynosi mi znacznie więcej satysfakcji, niż kiedykolwiek wcześniej.
  2. W miarę rozwoju udało mi się zgromadzić cenną wiedzę, która daje mi większe przekonanie o słuszności tego, co robię, mówię i myślę.

Nietrudno jest zrozumieć, jak dużą różnicę robi punkt nr 1. W miarę rozwoju zawodowego i osiągania kolejnych sukcesów nasza praca zaczyna budzić coraz większe uznanie. Jeśli nie jesteśmy ostrożni, może to niebezpiecznie rozdmuchać nasze ego. Ale jeśli kierujemy się właściwymi pobudkami, nie stajemy się nadętymi bufonami — bo zamiast pompować nasze ego, sukces skutecznie podnosi naszą pewność siebie.

Drugi element układanki — gromadzenie wiedzy — jest znacznie mniej oczywisty. Niemal wszyscy ludzie, którym udało się odnieść sukces, cieszą się dużą pewnością siebie. Tego samego nie można powiedzieć o tych, którym nie wiedzie się aż tak dobrze. Zdobywając umiejętności i doświadczenie zbieramy również nowe powody, by w pełni wierzyć w to, co robimy, mówimy i myślimy.

Łatwo jest dojść do wniosku, że ktoś, komu udało się odnieść sukces, zawdzięcza go swojej pewności siebie. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że działa to zupełnie odwrotnie. Im większą biegłość osiągasz w swojej dziedzinie, tym większe uznanie budzi twoja praca. Im większe uznanie budzi twoja praca, tym bardziej wierzysz we własne możliwości.

Na pewność siebie trzeba czasem zapracować.

Tekst został pierwotnie opublikowany na alifeofproductivity.com.

Spodobał ci się ten tekst? Na pewno docenią go też twoi znajomi. Udostępnij go i pomóż mu dotrzeć do szerszego grona osób.

Chcesz czytać więcej podobnych artykułów? Obserwuj Lifeform na Facebooku i Twitterze.

--

--