Kestäviä päätöksiä yhteistyöllä, Turun parhaaksi

Essi Lindberg
Lindberg & Halonen
Published in
2 min readMay 26, 2021

Olen 39-vuotias maailmaa ja maakuntia nähnyt turkulainen paluumuuttaja. Korona mahdollisti paluun synnyinkaupunkiini Turkuun kahdeksan Helsingissä vietetyn vuoden jälkeen. Tartuin tilaisuuteen, koska työssä piti siirtyä etäyhteyksien päähän ja perheeni tarvitsi minua Turussa. Ensimmäisen koronakevään jälkeen alkoi kypsyä ajatus Turkuun jäämisestä. Ajattelin, että verkostoillani ja osaamisellani voisi olla käyttöä myös Turussa ja päätin asettautua ehdolle kuntavaaleissa. Vihreät oli itselleni itsestäänselvä puoluevalinta, sillä tunnen puolueen arvot omikseni ja olin yleensä äänestänyt Vihreitä kaikissa vaaleissa. Pari vuotta takaperin olin lisäksi ollut aktiivisesti mukana Vihreiden Maria Ohisalon eduskuntavaalikampanjassa ja puolueen jäsenkin olin ollut jo useamman vuoden.

Olen syntyperäinen turkulainen, mutta vietin lapsuuteni alkuvuodet maalla Maskussa, josta muutimme vanhempieni erottua 80-luvun lopulla äidin kanssa takaisin Turkuun. Vietin iloisen ja harrastusten täyteisen lähiölapsuuden ja -nuoruuden Jäkärlässä eli Maariassa. Lukion jälkeen suuntasin Lontoon kautta Turun yliopistoon opiskelemaan ja aloitin keväällä 2001 opinnot Porin yliopistokeskuksessa juuri aloittaneessa Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelmassa.

Yliopistossa opiskelin humanistisia tieteitä kuten historian-, maiseman- ja kulttuuriperinnön tutkimusta sekä elokuvaa, visuaalista- ja digitaalista kulttuuria ja valmistuin Filosofian maisteriksi vuonna 2010. Sitä ennen olin ehtinyt hankkia työkokemusta niin osallistavasta kaupunkisuunnittelusta, luovilta aloilta muotoilun ja kuvataiteen edistämisen parissa kuin lähiöiden ja rakennettujen kulttuuriympäristöjen kestävästä kehittämisestäkin.

Olin työskennellyt jo opiskeluaikoina Turun yliopiston lisäksi muun muassa Porin ja Turun kaupunkien palveluksessa, vaihto-opiskellut vuoden Ranskassa, kunnes tapahtui se mitä olin jostain syystä vuosia vältellyt eli muutin töiden perässä Helsinkiin. Siellä tutustuin valtakunnalliseen sosiaalialan järjestökenttään suunnittellen ja koordinoiden kehittämishankkeita lastensuojelun ja syrjinnänvastaisen työotteen kehittämisestä aina valtakunnalliseen nuorten asunnottomuuden ja ylivelkaantumiseen ehkäisytyöhön. Innostuin kehittämistyössäni palvelumuotoilun menetelmistä ja aloitin työn ohessa myös alan MBA-opinnot Laurea ammattikorkeakoulussa.

Tällä hetkellä työskentelen viestintäkoordinaattorina taloudellisessa tutkimuslaitoksessa, jossa työnkuvani on tiedeviestinnän suunnittelu, kehittäminen ja toteutus. Laitoksellamme tehtävä taloustieteellinen tutkimus on tarjonnut aitiopaikan perehtyä maamme työmarkkinoiden, koulutuksen ja julkisen talouden tutkimukseen ja se on antanut arvokasta yleistietoa mm. julkisen talouden suunnittelusta ja talouspolitiikasta aina talouden suhdanteiden ennustamiseen.

Vaalikampanjani pääteema on kokonaisvaltainen kestävyys, jonka olen jakanut kolmeen alateemaan:

  • Tarvitaan rohkeita ilmasto- ja ympäristötekoja sekä panostuksia lähiympäristöön!
  • Satsaamalla kaupunkilaisten hyvinvointiin nyt huolehditaan kuntataloudesta pitkällä aikavälillä!
  • Kukoistava kaupunkikulttuuri, kulttuuriympäristöt ja yrittäjyys yhdessä generoivat viihtyisyyttä, innovaatioita, kasvua ja verotuloja!

Turku saa minusta osaavan ja yhteistyökykyisen, selväsanaisen ja vastuullisen sekä ennen kaikkea inhimillisen kuntapäättäjän. Olen sitoutunut tekemään kestävää kuntapolitiikkaa, joka pohjaa tutkittuun tietoon, katsoo tulevaisuuteen, kuulee aidosti kaupunkilaisia ja tähtää hyvinvointiin reilusti.

Seuraa kampanjaani Facebookissa ja Instagramissa!

Tositarkoituksella, Essi Lindberg

P.S. Minua voit äänestää Vihreiden listalta Turussa numerolla 418.

--

--

Essi Lindberg
Lindberg & Halonen
0 Followers
Editor for

kuntavaaliehdokas 2021 Vihreiden listalla Turussa