VI PÅ SPORTADMIN

“Får ständigt chansen att utvecklas”

SportAdmin
Livet på SportAdmin
3 min readApr 20, 2019

--

Efter att ha fått en demo i systemet beslutade Malin Österlund sig för att använda det i sin gymnastikförening, GF Örnarna. Två dagar senare ringde Henrik, SportAdmins VD, upp och frågade om hon ville börja jobba på SportAdmin. Idag arbetar hon där hon trivs allra bäst och har som mest att bidra med — mitt i skärningspunkten mellan föreningarna, produkten och utvecklingsavdelningen.

Ideellt engagemang och gymnastik är något som alltid legat Malin varmt om hjärtat, och det har så länge hon kan minnas upptagit en stor del av hennes vardag.

“Min mamma har länge varit aktiv inom gympavärlden, så för mig föll det naturligt att börja med gymnastik redan som barn. Ända sedan dess har det varit i GF Örnarna, som även var min mammas hemmaklubb.”

Malin har tagit sig an flera roller inom gymnastikföreningen, och förutom att själv utöva sporten har hon sedan flera år tillbaka varit tränare. 2012 blev hon även invald i styrelsen, och fick snabbt i uppdrag att hitta en lösning för föreningens hemsida. Det var då hon kom i kontakt med SportAdmin.

“Jag hade hört från andra gymnastikföreningar att SportAdmin hade lättarbetade hemsidor, så jag tog helt enkelt kontakt för att få testa själv. Efter att ha fått en demo i systemet kunde jag dra slutsatsen att de minst sagt levde upp till ryktena, och jag var väldigt nöjd med lösningarna de kunde erbjuda. Det visade sig att de var lika nöjda med mig, för det hela slutade med en anställning.”

Hon har nu jobbat på SportAdmin i dryga fem år, och har under den tiden fått följa företagets positiva utveckling från att ha enstaka funktioner för ett fåtal föreningar, till att kunna erbjuda en helhetslösning till det stora föreningssverige. Till en början jobbade hon bara extra med att ringa kundvård några timmar i veckan samtidigt som hon studerade Företagsekonomi med inriktning informationsteknik på Malmö Universitet. Efter att ha tagit sin kandidatexamen började hon att jobba heltid med support och utbildning, och efter ett år blev hon ansvarig för avdelningen.

Erfarenheterna hon har med sig från föreningslivet och systemet i sig, kombinerat med kunskapen hon fått genom sin utbildning, skapade dock nyligen en naturlig brygga över till företagets produktavdelning, där hon nu är Produktägare för Kansliservice. I rollen har Malin fortsatt stor kontakt med föreningar för att försöka förstå deras behov och utmaningarna de möter i sin verksamhet, för att sedan kunna omsätta det till konkreta utvecklingspunkter i systemet. Således blir hon en brygga mellan föreningarna, produkten och utvecklingsavdelning, och jobbar för att samspelet mellan samtliga parter ska flyta på så smidigt som möjligt.

Rollen innebär ett ökat ansvar för Malin, som numera är involverade i en mängd projekt som sträcker sig över de olika avdelningarna. Något som, enligt henne själv, är både utmanande och roligt.

“Då vi befinner oss i en tillväxtfas ges alla möjligheten att påverka och driva verksamheten framåt. Allas idéer är välkomna, och alla är ansvariga för att driva igenom dem. Ingen är begränsad till enbart sin specifika roll, utan har friheten att hjälpa till där den kan bidra på bästa sätt. SportAdmin är ett spännande företag att jobba för på så sätt, och här är en dag aldrig den andra lik. Jag har fått den utmanande möjligheten att axla många olika roller, och känner att jag ständigt får chansen att utvecklas.”

Läs mer om hur det är att arbeta på SportAdmin på https://career.sportadmin.se/

--

--