Als masterstudent deed Mark de Bruijn mee aan de Brandstorm challenge van L’Oréal, 10 jaar later zit hij zelf in de jury en deelt hij zijn ervaringen.

Beauty Tomorrow
lorealnederland
Published in
8 min readJun 3, 2020

Wat is Brandstorm?
Jaarlijks wordt er vanuit L’Oréal de Brandstorm georganiseerd, een case competitie waaraan meer dan 40 duizend studenten uit 65 landen meedoen. Studenten met de beste ideeën krijgen de kans om die te pitchen voor een jury. Vorige jaren gebeurde dit op het L’Oréal kantoor en het winnende team vertegenwoordige L’Oréal Nederland in Parijs. Gezien de huidige situatie vindt Brandstorm nu digitaal plaats, met dit jaar een bijzonder jurylid: Mark de Bruijn. Hij deed 10 jaar geleden als masterstudent mee aan Brandstorm. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid en nam hij plaats in de jury.

L’Oréal Brandstorm 2020

Wie is Mark de Bruijn?
Mark de Bruijn in het kort: hij begon als ambitieuze stagiair bij L’Oréal in het Talent Recruitment Team in Parijs. Daarna is hij doorgegroeid naar Product Manager voor Garnier in Nederland. Op dit moment is hij werkzaam als Brand Manager voor NYX Pofessional Make-Up voor de gehele Benelux. In een virtueel interview met Mark vragen we naar zijn ervaringen met Brandstorm en zijn loopbaan bij L’Oréal, de meest digitaal gedreven en innovatieve marktleider in BeautyTech.

Mark de Bruijn

Wat was voor jou de reden om destijds mee te doen aan Brandstorm?
Mark grapt en vraagt of we het politiek correcte antwoord willen horen of het eerlijke antwoord. Uiteraard zijn we benieuwd naar zijn eerlijke antwoord, dus hij vertelt: “Toen ik bezig was met mijn master Marketing Management aan de Erasmus Universiteit, was dit één van de keuzevakken. Ik heb mij toen ingeschreven voor een informatiesessie over Brandstorm en ik was meteen verkocht.”

Hij glimlacht even en vertelt dan verder. “De presentatie van Brandstorm was erg uitdagend. In vergelijking met andere vakken was deze presentatie veel relevanter en interessanter.

Het was zo’n fantastisch concept met een echt merk en een vraagstuk waarmee je aan de slag mocht gaan. Ik dacht, als ik ergens veel tijd in ga steken met een groepje, dan is dit het wel.”

“Ik heb mij ingeschreven voor de informatiesessie van Brandstorm en was meteen verkocht”

Je beschouwde L’Oréal vóór Brandstorm niet als potentiële werkgever, maar daarna wel. Wat heeft jou getriggerd om van mening te veranderen? Mark vertelt dat hij eigenlijk nooit had nagedacht over L’Oréal als werkgever. “Mijn mindset was destijds om voor een automerk te werken, of in de consumer electronics.” Toch kwam hij op een punt waar hij zich iets belangrijks realiseerde. Een realisatie moment dat volgens hem elke ambitieuze marketeer in spé zal ervaren: “Als je een goede marketeer wil zijn, moet het niet uitmaken welk product je verkoopt en aan wie. Het is belangrijk dat je gelooft in het product en de kwaliteit en dat het merk een mooi verhaal heeft. Dit kwam in Brandstorm gelijk sterk naar voren. Destijds ging de case over het merk Maybelline. Dat merk straalt bepaalde waardes uit, het is een merk voor sterke vrouwen.” Dit is niet iets waar Mark zich direct mee identificeert als man zijnde, maar omdat het zo’n fantastisch merkverhaal was, was Mark meteen om. “Hoe gaaf is het om aan de slag te gaan met een merkverhaal dat je support, om daar een product omheen te verzinnen en vervolgens een campagne aan te koppelen. Als je dat in real life mag doen met echte budgetten, dat is geniaal!’’

“Als je een goede marketeer wil zijn, maakt het niet uit welk product je verkoopt en aan wie. Het is belangrijk dat je gelooft in het product en de kwaliteit, en dat het merk een mooi verhaal heeft. Dit kwam in Brandstorm gelijk sterk naar voren.”

Mark de Bruijn bij L’Oréal

Die sterke affiniteit met make-up of andere producten is dus niet per se een vereiste als je succesvol wilt zijn als marketeer?
“Eens! Dat komt vanzelf wel”. Mark noemt het meer een leuke extra: “Enthousiast worden van een verschillende kleuren lippenstift, dat voel ik niet. Ik zie wat het verhaal van het merk is, de toegevoegde waarde van een nieuw product, wat het met de consument doet. Als marketeer bouw je jouw verhaal daar omheen.”

We gaan even terug in de tijd, 10 jaar geleden. Mark, je deed toen zelf mee aan Brandstorm. Wat heb je daar toen van geleerd?
Mark haalt die tijd weer even voor zich en herinnert zich vooral hoe interessant het proces voor hem was. “Presenteren op universiteiten, op het kantoor van L’Oréal in Nederland en tenslotte de internationale finale op het hoofdkantoor in Parijs. Dat proces was super gaaf. Hij vertelt dat hij steeds voor verschillende doelgroepen presenteerde, waarbij dat elke keer wat serieuzer en groter ging voelen. Vooral hoe je in die tijd werd begeleid heeft indruk gemaakt op Mark. “De begeleiding kwam vanuit een officiële marketing agency, waar we eigenlijk met een paar schetsen van een concept aankwamen. Zij werkten dat helemaal uit tot een storyboard voor een televisiecommercial. Ons eigen concept werd tot leven gebracht en dat was heel bijzonder om mee te maken.”

“Ons eigen concept werd tot leven gebracht en dat was heel bijzonder om mee te maken.”

We zijn nu bijna 10 jaar verder en je hebt bij L’Oréal veel verschillende dingen gedaan; bij onder andere Marketing, Business Development en Account Management. Hoe is het voor jou om van al die vakgebieden te hebben geproefd binnen één van de meest innovatieve FMCG bedrijven?
“Dit is wat mij echt committed heeft gehouden met L’Oréal de afgelopen 10 jaar. Ik denk dat wij allemaal onderdeel van een generatie zijn. Mijn generatie is misschien net iets anders dan de generatie van de stagiaires op kantoor.” Mark knipoogt en gaat verder: “We zitten nu in een generatie die steeds meer aan het switchen is en die minder loyaal is aan één werkgever. Dan is 10 jaar werken bij je eerste werkgever al best wel bijzonder.”

Hij legt uit dat je bij L’Oréal de kans krijgt om je op veel vlakken te ontwikkelen. “Doordat ik die kans heb gehad, ben ik veel over mezelf en over het bedrijf te weten gekomen. Ik heb stappen gemaakt waar ik mezelf volledig in kwijt kon, maar ik heb ook stappen gezet waarbij ik merkte dat ik tegen mijn eigen grens aanliep. Of dat het me wel lukte, maar dat het me niet per se veel energie gaf.

Dit zijn waardevolle lessen om over jezelf te weten te komen en die heb ik bij L’Oréal gekregen. Ik heb geleerd waar ik 100% van mezelf kan geven.’’

“Dit zijn waardevolle lessen om over jezelf te weten te komen, die ik bij L’Oréal heb gekregen. Ik heb geleerd waar ik 100% van mezelf kan geven.’’

Heb je nog advies of tips voor studenten die op het punt staan om een belangrijke keuze te maken met betrekking tot hun carrière?
“Start in de basis waar je naar toegewerkt hebt en waar je jouw intrinsieke motivatie vandaan haalt, maar wees ook niet bang om zijstappen te zetten als je daar klaar voor bent. Out of the box of naar een bedrijfstak stapppen waar je nooit eerder aan had gedacht, kan je erg veel uithalen. Gooi geen deuren dicht. Blijf aan het begin wat dichter bij je zelf en ga daarna opzoek naar waar je de grenzen op kan zoeken.”

Hoe was het voor jou om in de jury te zitten en terug te kijken naar Brandstorm vanuit een heel ander perspectief?
“Onwijs leuk! Toen ik de uitnodiging kreeg, accepteerde ik ‘m meteen.” Doordat Mark zelf via Brandstorm met L’Oréal in contact is gekomen, ziet hij in hoe belangrijk deze tool voor L’Oréal is om goede talenten te vinden met een passie voor innovatie. “Je komt in contact met leergierige, ambiteuze studenten die er veel tijd en moeite in hebben gestoken om mooie, creatieve ideeën te presenteren. Dat enthousiasme en de energie van die studenten straalt gewoon op je af.” Mark krijgt energie van gemotiveerde studenten met mooie ideeën . “Daar kan je weer een paar dagen mee vooruit, heel vet om te doen.’’

“Dat enthousiasme en de energie van die studenten straalt gewoon op je af.”

Wanneer we aan het einde van het interview komen vragen wij Mark wat volgens hem de beste reden is voor studenten om mee te doen aan Brandstorm.
Mark denkt even goed na en zegt dan: ‘’De learnings die je uit het traject kan halen: iedere stap is leerzaam. Of je nu presenteert voor je medestudenten of voor een (virituele) jury: elke stap heeft zo zijn toegevoegde waarde.”

Daarnaast vond Mark de coaching vanuit L’Oréal heel waardevol, waarbij je leert hoe het is om marketeer te zijn en met een gaaf merk aan de slag mag gaan. Dat is het voordeel van zo’n groot, internationaal bedrijf. Als laatst geeft Mark de studenten het volgende mee: “Probeer ook gewoon erg te genieten van de ervaring!”

Wil je meer weten over L’Oréal Brandstorm. Kijk dan op brandstorm.loreal.com/en

Over L’Oréal
L’Oréal heeft meer dan 100 jaar ervaring in de beauty-industrie en is wereldwijd marktleider. We werken er hard aan om iedereen het beste te bieden op het gebied van innovatieve persoonlijke verzorging. Dit doen we door te voorzien in de oneindige diversiteit van behoeften en wensen van consumenten over de hele wereld. Dat is onze missie Beauty for All.

L’Oréal telt 82.600 medewerkers over de hele wereld en in Nederland werken er dagelijks zo’n 470 mensen aan het uitbouwen van de nummer één positie van onze merken. Dankzij een internationale portefeuille van 36 diverse en complementaire merken behaalde L’Oréal in in 2019 een geconsolideerde omzet van 29,87 miljard euro.

Het wereldwijde duurzaamheidsprogramma van L’Oréal heet ‘Sharing Beauty with All‘ en stelt ambitieuze doelen voor de duurzame ontwikkeling in de gehele keten. Benieuwd naar welke maatregelen wij nemen voor de toekomst van de aarde?

Kijk dan op www.loreal.com/loreal-sharing-beauty-with-all

Meer weten over wat jij kan bereiken bij L’Oréal? Kijk dan eens op de Career page.

--

--

Beauty Tomorrow
lorealnederland

If you’re an impact seeking inventor, a driver of disruption, join us to lead the Beauty innovation to the next level www.careers.loreal.com