LINUX 101: En Popüler Linux Dağıtımları

Veysel Aksin
Machine Learning Turkiye
5 min readSep 25, 2021

Merhaba arkadaşlar, bu yazımda sizlere en popüler Linux dağıtımlarından ve Linux dağıtımlarının neden bu kadar fazla olduğundan bahsedeceğim. Bu bilgiler doğrultusunda Linux kullanmaya yeni başlayacaksanız veyahut mevcut Linux bilginizi bir üst seviyeye taşıyacaksanız bu yazı tam bir rehber niteliğinde olacaktır.

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var. Linux işletim sistemleri dağıtım olarak adlandırılmaktadır. Yüzlerce Linux dağıtımları mevcuttur ve bu Linux dağıtımlarının bir çoğu farklı kullanım amaçları için geliştirilmiş ve özelleştirilmiştir. Bu yazımda ise popülerliği ile yer edinmiş 10 farklı Linux dağıtımını sizlere aktaracağım. Adından bahsetmediğim ve popüler olan bir çok dağıtım mevcuttur. Lakin tüm dağıtımlardan bahsetmek pek de mümkün değil!

Linux’a yeni başlayacak kullanıcıların, kullanıcı dostu dağıtımlarla başlamasını ve belli bir tecrübe edindikten sonra diğer dağıtımlara geçmesini tavsiye ederim.

1. Ubuntu

Ubuntu listemizin ilk sırasında yer almaktadır. Kullanım kolaylığı sayesinde Linux dünyasına ilk adımı atan kullanıcılar tarafından aşırı beğenilmektedir. Ben ve benim gibi uzun yıllar Linux dağıtımları kullanmış ve hala kullanmaya devam eden kişilerin ilk tanıştığı dağıtımlardan birisi olduğunu söylemeliyim.

Ubuntu ilk kullanıcılar için yoğun bir şekilde tavsiye edilmektedir. Kurulum ve kullanım kolaylığı ön planda olduğundan kullanıcılar tarafından sevilmekte ve aşırı ilgi görmektedir. Arkasında bulunan Canonical şirketi tarafından geliştirilmekte ve Canonical tarafından büyük bir destek sağlanmaktadır.

Ubuntu resmi sitesi: https://ubuntu.com/

2. Linux Mint

Bir diğer kullanıcı dostu ve yoğun ilgiye sahip olan dağıtım ise; Linux Mint’tir. Linux Mint, Ubuntu temelli bir işletim sistemidir. Linux Mint arayüzü sayesinde Windows ortamından Linux ortamına yeni gelen kullanıcıların kendilerini yabancı hissetmemesi için güzel bir alternatif olmaktadır. Özellikle GNOME masaüstü ortamına alışamadığı için Linux’a küsen pek çok yeni kullanıcı vardır. Eğer GNOME arayüzünü sevmiyor, kullanamıyorsanız Linux Mint iyi bir alternatif olabilir.

Sizlere bir sır vermek istiyorum 🤫, Linux tamamen geliştirilebilir olduğu için beğenmediğiniz bir masaüstü ortamı var ise bunu bir kaç komut ile değiştirebilir veyahut mevcut masaüstü ortamını özelleştirip istediğiniz şekilde kullanabilirsiniz. Linux’a küsmek yok, anlaştık mı? 😁

Linux Mint resmi sitesi: https://linuxmint.com/

3. Pop!_OS

Pop!_OS, System76 şirketi tarafından geliştirilen ve Ubuntu temelli olan bir dağıtımdır. Kullanım kolaylığı sayesinde hızlı bir popülerite elde etmiş ve bu popüleritesini korumayı başarmıştır. Son zamanlarda adından bahsettiren Pop!_OS kullanmaya değer bir dağıtım olarak karşımıza çıkıyor.

Pop!_OS resmi sitesi: https://pop.system76.com/

4. Elementary OS

Elementary OS, bağımsız geliştiriciler tarafından ortaya çıkarılan bir dağıtımdır. Ubuntu temelli olan Elementary OS yeni kullanıcılar için büyük bir ilgi ile kullanılıyor. Benim de zamanında deneme amaçlı kullandığım ve kullanım süresi boyunca güzel deneyimler elde ettiğim bir dağıtımdır. Ayrıca arayüz konusunda diğer Linux dağıtımlarından bir nebze de olsa sıyrılıyor.

Elementary OS resmi sitesi: https://elementary.io/

5. Manjaro Linux

Çok severek kullandığım dağıtım olan Manjaro Linux, Arch tabanlı bir dağıtım olarak karşımıza çıkmaktadır. Kullanım kolaylığı ve Arch’ın büyük paket deposunu kullanabiliyor olması Arch Linux’u bile geride bırakabilecek potansiyelde! Debian tabanlı dağıtım kullanmak istemeyen ama kullanıcı dostu bir dağıtım arayanlar için biçilmiş kaftan! Günden güne popüleritesi artarak devam eden Manjaro Linux, yeni kullanıcılar için tavsiye edilebilir. Benim görüşüm ise; yeni kullanıcıların Debian tabanlı dağıtım kullanmaları yönünde, her ne kadar Manjaro Linux kullanıcı dostu olsa da paket yönetim deposu kısmında bazen can sıkıcı olabiliyor.

Manjaro Linux resmi sitesi: https://manjaro.org/

6. Debian

Debian, ilk GNU/Linux dağıtımlarından birisi olma ünvanına sahip ve Linux dağıtımlarına yön veren bir dağıtımdır. Kullanıcı dostu olmayan ama Linux bilgisini bir üst seviyeye çıkarmak isteyen kullanıcılara tavsiye edilmektedir. Özellikle yazılım geliştiricileri tarafından sıkça tercih edilen Debian, stabil ve güvenli, sorunsuz driver desteği, bir çok dağıtımın çekirdeği olması sebebiyle ön plana çıkmaktadır. 1.5 seneden uzun bir süre severek kullandığım ve sorun yaşamadığım bir dağıtım olması sebebi ile benim için ayrı bir yeri vardır.

Debian resmi sitesi: https://www.debian.org/

7. Arch Linux

Arch Linux KISS (“Keep it Simple, Stupid”) ilkesine dayalı, minimum güncelleme kırılımlarına ve kullanıcı dostu olmaktan ziyade kişiselleştirilebilmeye olanak tanıyan bir dağıtım olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle Linux’un nasıl çalıştığını en iyi anlamanıza olanak tanıyan Arch Linux kullanımı zor ama bir o kadar da keyiflidir. Yuvarlanan sürüm sayesinde her zaman en son ve en güncel paketlere erişim sağlanabilmektedir.

Arch Linux, belirli seviyeyi aşmış Linux kullanıcıları için tavsiye edilmektedir. Resmi olmayan çok geniş bir AUR paket deposuna sahiptir. Ayrıca çok güzel “ArchWiki” adında bir dökümanı vardır.

Arch Linux resmi sitesi: https://archlinux.org/

ArchWiki: https://wiki.archlinux.org/

8. Kali Linux

Siber güvenlik yazılımlarını içersinde barındıran ve günlük kullanımdan ziyade siber güvenlik alanında çalışan kişilere hitap eden Kali Linux, siber güvenlik camiasında çokça kullanılmaktadır. Elbette diğer dağıtımlarda da siber güvenlik yazılımları kullanılabilir lakin Kali Linux bu yazılımları bir araya getirerek kullanım kolaylığı ve bu yazılım paketlerine erişim kolaylığı sağlamaktadır.

Eğer günlük kullanıma hitap edecek bir dağıtım arıyorsanız size uygun bir dağıtım olmadığını açıkça söylemeliyim.

Kali Linux resmi sitesi: https://www.kali.org/

9. Fedora

RPM paket yöneticisine sahip, kullanıcı dostu ve geliştiriciler için oldukça kullanışlı Linux dağıtımıdır. Özellikle iş istasyonu (workstation) bir dağıtım olan Fedora güçlü ve stabil bir altyapıya sahiptir. Server tarafında da güçlü ve esnek bir yapısı olan Fedora çok fazla tercih edilen server dağıtımlarından birisidir.

Fedora resmi sitesi: https://getfedora.org

10. Red Hat

Red Hat firması, Red Hat OS adında sunucu odaklı bir Linux dağıtımı ile şirketlere hızlı ve güvenilir çözümler sunmaktadır. IBM şirketinin yan kuruluşu olarak ortaya çıkan ve günümüzde bir çok firmaya sunucu kurulumundan tutun teknik desteğe varana kadar özel ve çözümleyici hizmetler vermektedir.

Red Hat bir çok konuda yenilikçi bir firmadır. Ücretli yazılımları ile iş istasyonu ve sunucu hizmetleri kabiliyeti üst seviyede tutan Red Hat OS günümüzde en çok tercih edilen Linux dağıtımlardan birisidir.

Not: Red Hat bir Amerikan şirketi iken Red Hat OS ise bir Linux işletim sistemidir.

Red Hat resmi sitesi: https://www.redhat.com/en

Bu yazımda sizlere kullanmış olduğum ve bazılarını ise test etme fırsatına sahip olduğum dağıtımları sizlere aktardım. Medium yazılarımı beğeniyor iseniz beğenmeyi ve beni takip etmeyi unutmayın! Bir sonraki yazımda görüşmek üzere ✋

--

--