Veri analitiği ve iş zekası konularında izlediğim faydalı video kaynaklar

Bekir Arslan
Malumat
Published in
3 min readNov 6, 2019
Fotoğraf: Sam Balye

İnsani yardım ve insani diplomasi alanlarında faaliyet gösteren bir sivil toplum kuruluşunda, verinin analitik süreçlerle bilgiye dönüşmesini sağlamayı amaçlayan bir birimde çalışıyorum. Bu zamana kadar görsel, sayısal ve sözel kökenli birçok projede yer aldım. Son birkaç yıldır ise yönüm veriye dönmüş durumda. Aslında iş olarak öncekilerden kopmuş değilim. Fen veya sosyal bilimlerden başlı başına ayırabileceğiniz bir alan değil çünkü veri.

Hem görevimin sunduğu imkanlar ve gereklilikler hem de ilgimden dolayı özellikle son bir yıldır yoğun olarak veriyle alakalı şeyler okuyor, üzerine çalışıyor, dinliyor ve izliyorum. Bu yazıda kısaca not aldığım kadarıyla izlediğim bazı video kaynaklarını paylaşmak istedim. Hepsinden gerçekten çok faydalandığımı özellikle söylemem gerek. Benim gibi benzer süreçlerden geçenler -damdan düşenler- için faydalı olabilir ümidiyle başlıyorum.

Büyük Veri ve Analitik

Harvard Business Review Türkiye dergisinin düzenlediği, tertemiz bir organizasyon ve damıtılmış konuşmaların yer aldığı program kaydı.

2016 Yeni Medya Konferansı

“Büyük Veriden Anlamlı İçgörüye” başlıklı konuşmasıyla Ender Akpil’in konuşmasını çok beğenmiştim özellikle. Diğer konuşmalar da farklı sektörlerden örnekler anlatıldığı için mutlaka izlenmeli.

Veri Analitiği, Büyük Veriye Bakış

Sabancı Üniversitesi’nin düzenlediği bir etkinlikti bu da. Her biri yine oldukça özet, farklı sektörlerden katılımcıların konuşmaları var.

Big data is better data

Olaya bütüncül bakan bir TED konuşması.

Hiç bilmeyenler için veri madenciliği

Kendisiyle yüzyüze tanışmadık ama ona rahatlıkla hocam diyebilirim. Bilenler bilir, Şadi Evren Şeker’in yazdığı, anlattığı şeyler birçok kişiye dokunmuştur. Ben de onlardan biriyim. Bu vesileyle kendisine teşekkür ederim. İlerleyen satırlarda ismini birkaç defa daha okuyacaksınız. Bu video ufuk açıcı.

Yeni Medya ve Açık Veri

Hiç dersini almadım ama ona da hocam diyebilirim. Pınar Dağ ülkemizin yetiştirdiği ender değerlerden bence. Özellikle veri gazeteciliği konusunda ürettiği, paylaştığı işleri yakından takip ediyor, sağolsun takıldığım konularda kendisine danışıyorum. Açık verinin özetle ne olduğu hakkında bu videodan faydalanabilirsiniz.

Büyük Veri Yaşam Döngüsü ve Proje Yönetimi

Şadi Hocanın bir büyük veri projesinin yolculuğunu anlattığı serinin üç ayrı video kaydını ayrı ayrı bırakıyorum.

İş zekası alanında neler öğrenmeli?

Şadi Hoca iş zekası konusunda kullanılabilecek yazılımlardan ve genel olarak ne gibi yetkinlikler üzerinde çalışılması gerektiğinden bahsediyor.

Pamukkale Üniversitesi İş Zekası Birimi

Zihnimi açan videolardan biri bu. İş zekasının kamu örneği, yeterlilikler ve çalışanların mezuniyeti üzerine yapılan bir konuşma.

Microsoft Açık Akademi İş Zekası Eğitimi

İtiraf edeyim bu yazıyı yazmaya sevk eden video serisi buydu. Konuşmacıya özellikle çok teşekkür borçluyum. Çoğu yerde “evet işte ya bu iş böyle yapılır” dediğim, birkaç defa izlediğim eğitim serisi bu. Daha çok yazılım geliştirme tarafındaki çalışanlara yönelik bir eğitim ama konunun temelde ne olduğunu, ilerleyen süreçlerde nelerle karşılaşılabileceğini anlayabilmek için iş zekası uzmanlarının bilmesi gereken konular bunlar.

Data ve Programatik

Yöneticimle bu videoyu paylaştığımda şöyle demiştim: “Bizim yapmaya çalıştığımız şey tam olarak ilk konuşmacı olan hanımefendinin konuşmasının başında 40 saniyede anlattığı enfes özet.”

Webrazzi Online: Big Data

Büyük Veri 101 başlıklı konuşma özellikle iyiydi.

Data Driven Marketing

Konumuzun daha çok analitik tarafından yakalandığı, veri odaklı pazarlamanın özetlendiği bir konuşma.

İş Zekası ve Veri Ambarı Uzmanlığı

Meslek olarak değerlendirildiğinde konu net.

Veri bilimi projelerine girmeli mi?

Bir veri projesi ne şartlarda yapılmalı, riskleri, avantajları, bariyerleri neler olabilir gibi kritik tecrübelerden bahsediyor Şadi Hoca.

Verinin Bilgiye Dönüşü

Yukarıda paylaştığım eğitim serisinin bir parçası aslında bu seri. Bu da iyi.

Evet, söyleyeceklerim bu kadar. Damdan düşenin halini damdan düşen anladığı için umarım videolar faydalı olur.

Veri (analitiği, hikayeciliği, gazeteciliği, görselleştirme) üzerine çeşitli furuşluklar yapmayı hedeflediğim henüz çiçeği burnunda yayınım olan Malumat’a da beklerim.

Beğenmeyi, paylaşmayı, yorum yapmayı unutmayın. Teşekkürler.

--

--

Bekir Arslan
Malumat
Editor for

I’m a data and analytics professional who help product teams to use data science to drive better insights and growth.