blockchain

#1 Cryptoměny: moje strategie jak investovat s minimem knowledge

Marek Kriz
Markovy Stories
Published in
5 min readJan 3, 2018

--

O bitcoinu už slyšela i vaše babička, takže si myslím, že uzrála správná doba k němu něco napsat. Pokusím se nastínit jak nad cryptem přemýšlím, jestli nakupuju i něco jiného než BTC a jaká je za mými nákupy/výběry logika.

Na začátek bych rád zmínil dvě věci — zaprvé, že jsem sice geeky dost na to, že jsem poprvé koupil BTC v roce 2013, ale málo geeky na to, abych perfektně rozuměl technologiím za měnami, které nakupuji. Zadruhé, že nic z toho co píšu není investiční doporučení, ale jen můj pohled na věc.

První kontakt

První BTC jsem nakoupil na Mt.Gox v roce 2013. Tuším, že jeho tehdejší hodnota byla někde okolo 100$, což znamená, že bych na něm dodnes realizoval asi 15 000 % profit. Kdo ale BTC sleduje, moc dobře ví, že Mt.Gox zkrachoval a já tak o vše přišel.

Naštěstí jsem v něm měl tehdy pár tisíc a bral to jako sázku v loterii, takže mě tohle vlastně moc nepřekvapilo a vůbec jsem netušil, že o 5 let později budu o bitcoinu pořád mluvit.

Druhý kontakt

Podruhé jsem se k BTC dostal počátkem loňského roku (2017) a začal nakupovat na Coinbase — nejjednodušší onboarding a jednoduché rozhranní pro mě byly klíčové. Nic nad rámec toho jsem nepotřeboval. No a protože tam byla možnost nákupu i dvou dalších kryptoměn — Litecoinu a Ethereum — nakoupil jsem i pár LTC a ETH. Kurzy v době mého nákupu byly někde na úrovních BTC = 2200 USD, LTC = 26 USD, ETH = 160 USD.

Úplně původní plán byl koupit od každé něco málo (investice v řádech desítek tisíc) a nechat ležet. Jsem hodně konzervativní investor, a protože nejsem zkušený trader, tak nemám ani v plánu si na něj hrát. Nicméně ležet jsem to nenechal… Nebudu lhát, když řeknu, že při propadu hodnoty oproti vkladu o více než 20 % jsem část prodal. A v momentě, kdy se to vyšvihlo na původní hodnotu, tak jsem zase nakoupil. Naprosto zbytečný čas strávený přemýšlením a $ utracené na poplatcích. Nedá se svítit.

Tohle docela dobře ilustruje situaci, kterou člověk zažije po nákupu prvních BTCs

Strategie

Tohle je pro mě klíčové a doporučil bych každému nastavit si strategii, kdy bude člověk peníze vybírat, a kdy naopak přikupovat další crypto. Hodně to asi souvisí s mou konzervativní povahou, ale vždy se orosím, když kolem mě vidím kamarády, kteří si přečtou článek o tom, že BTC nemůže dlouhodobě takhle růst a bezhlavě prodají, nebo že nějaký altcoin vyletí a oni bezhlavě nakoupí.

Zaprvé je to proto, že mi příjde hloupé jednat takhle impulzivně bez většího načerpání knowledge (i když nepopírám, že !párkrát! se na tom dá vydělat) a zadruhé proto, že cryptoinvestování vnímám pořád jako gembl a v rámci gemblování nehodlám porušovat strategii, kterou jsem si nastavil.

Mnou nastavenou strategii jsem dvakrát v průběhu změnil — v momentě, kdy jsem si celý můj původní vklad vyplatil a na účtech mi už zůstal “jen profit” a poté v momentě, kdy jsem začal být s investicí spokojený a chtěl se podívat za obzory BTC, ETH a LTC. Pro obrázek: celková výše mé investice se sice od počátku 2017 zvýšila, ale je pořád v řádech stovek tisíc, takže se tady nebavím o nějakých extra velkých penězích. Od počátku i všem kolem mě říkám “dejte do toho jenom tolik, kolik můžete ztratit”. A toho se držím i já.

Původní strategie — ETH a LTC nechávám ležet a nedotýkám se ho. U BTC vybírám jen profit vždy, když se dostanu o 30 % nad rámec mého vkladu, a to až do momentu, dokud se mi celý vklad nevrátí. Tohle se mi podařilo splnit docela rychle (stačí mrknout, jak nám BTC v 2017 rostlo) a v tu chvíli jsem strategii přenastavil. Zároveň jsem v tu chvíli přestal pracovat s Coinbase a přesunul se na Gdax, Bitfinex, Binance a Kraken.

Druhá strategie — v momentě, kdy se mi zpětinásobí investice do LTC a ETH, tak mohu prodat i část těchto měn a využít volné peníze pro nákup altcoinů, jejichž využití mi dává smysl. Část mých BTC mám uloženou v Trezoru a vůbec se ji nedotýkám (a to dodržuju) a druhou část začnu vždy prodávat, když se dostane nad alltime high a následně z těchto prostředků nakoupím, když o více % spadne. Protože strategie, kterou jsem měl nastavenou u BTC už delší dobu nejde aplikovat (jen přikupuji), tak jsem se rozhodl ji znova změnit.

Nová strategie — někdy během léta nebo podzimu se mi v Trezoru objevila možnost vyžádat si BTG (bitcoin gold) jakožto jeden z forků bitcoinu. To jsem provedl a úplnou náhodou se tak dostal k prvnímu menšímu (ve smyslu méně známému) altcoinu. BTG neznám a netuším, proč bych jej měl nakupovat, takže jsem jej nechal ležet a jen mě to přivedlo na myšlenku podívat se po dalších altcoinech a tom, jaké mají využití. Volné prostředky, které jsem měl na burze jsem tak dal do IOTA, XRP (ripple), KNC (KyberNetwork), DASH a BCH (bitcoin cash). Do altcoinů investuji na základě dvou faktorů — zaprvé doporučení od zkušených třeba i akciových investorů a zadruhé na základě jejich reálného využití. Sám nechci věnovat větší množství času studování altcoinů a rozhodně si nechci nechat prodat altcoiny nějakými sluníčkovými články, které by se daly najít o každém z nich.

Moje portfolio k 1.1.2018

Osobní priority a porovnání ega

Mám kolem sebe hodně přátel, kteří do crypto investují a většinou volí méně konzervativní přístup než já (zkoušejí různé altcoiny, kadence prodejů/nákupů je u nich větší apod.), ale musím říct, že pokud nejde o zkušené investory, nikdo nerealizoval takový profit, jaký by mohl pouhým držením coinů. Takže i výstup pro mě je takový, že se nebudu do nějakého většího tradingu pouštět dokud na to nebudu mít čas a dokud nebudu mít skutečnou knowledge.

Tím narážím i na druhou osobní prioritu a tou je časová investice. Je pro mě velice důležité, abych investováním do crypta netrávil moc času a moje “virtuální hodinovka” tím netrpěla — opět znám mnoho lidí, kteří tomu věnují desítky hodin měsíčně což při vkladu ve stovkách tisíc prostě nemá smysl.

Takže kolem a kolem je mou největší časovou investicí psaní tohoto článku. ✌️

Nevím, zda vám tenhle článek s něčím pomohl a nebo vás unudil k smrti, ale pokud by měla existovat jedna věc, kterou si z něj odnést, bude to: mějte strategii pro vše co děláte. I sázení do cryptoměn.

A nebuďte greedy. 🚀

--

--

Marek Kriz
Markovy Stories

Entrepreneur at Point FM, doing startups in lead-gen, finance, mobile space. Exploring fashion, food and design.