avocado

#2 Ketodieta a fasting s minimem sebezapření

Marek Kriz
Markovy Stories
Published in
4 min readFeb 10, 2018

--

Když jsem založil tento blog, dal jsem si za cíl, že chci vydávat jen obsah, o kterém budu přesvědčen, že může mít pro čtenáře hodnotu — ideálně by mohlo jít o nějaké “how to” posty, které budou popisovat, jak jsem k <něco> dospěl. Pořadí článků nemá žádnou logiku, ale člověk má tendence psát vždy o věcech, které jsou pro něj velmi aktuální. A jednou z takových věcí je fakt, že od srpna 2017 dodržuju ketodietu a ještě asi o čtvrt roku dříve jsem začal s fastingem, tedy přerušovaným půstem.

O co jde?

Pro to, abych tomuhle postu dodal nějakou value, jsem musel googlit a pro nějaké info zajít na blog Toma Garcyho, který těch věcí na sobě vyzkoušel násobně více, a tak jediný způsob, jak ho dohnat a být ve stejném shapu, jako je on znamená, že se musím vyvarovat chyb, které udělal. Tím jen chci říct, že než se pustíte do změny jídelníčku, stojí za to si o dané dietě něco přečíst.

K věci: keto je dieta založená na nepřijímání sacharidů (velice zkratkovitě řečeno). Jde o to, že podle zjištění George L. Blackburna (mj. profesor na Harvardu), si v případě běžné diety tělo redukuje hmotnost ze svalů, což při následném návratu k méně radikální stravě vede k “jo-jo efektu”. Profesor Blackburn ale taky zjistil, že v těle lze navodit stav zvaný ketóza, kdy tělo ubývá na hmotnosti především na úkor tukových zásob a riziko “jo-jo efektu” se minimalizuje.

Pro to, aby se člověk do ketózy dostal musí po nějakou dobu nepřijímat téměř žádné sacharidy (u mě se jedná o max cca 50g sacharidů/den). Dle zdrojů, které jsem četl, se v průměru dostane člověk do ketózy po 2–5 dnech dodržování takového režimu (v závislosti na tom, zda už je tělo na keto zvyklé či nikoli).

Můj postup

První tři měsíce jsem keto dodržoval opravdu striktně. Začal jsem tak, že jsem si povolil 2 cheat-daye týdně, postupně jsem přešel na 1 cheat-day, až jsem poslední ze tří měsíců “vydržel” bez jediného dne vynechání. Nejvíce pozitivním zjištěním bylo, že si nemusím při každé návštěvě kavárny koupit něco sladkýho — ten řád, který keto v mém životě nastavila mi příjde fajn a jen díky tomu dnes nemám takové nutkání nakupovat lákavé pečivo v pekárně nebo cupcake někde na rohu v kavárně.

Zpátky k režimu — po třech měsících, které jsem měl za sebou, jsem si vyhodnotil, že tím skutečně pozitivním efektem je právě vymazání pečiva a často průměrných dezertů z jídelníčku. Takže když jsem si říkal, jak postupovat dále, a jestli v keto pokračovat, tohle byl primární důvod “proč ano”.

Naproti tomu však stálo, že mi ze života úplně zmizely luštěniny, brambory (a cokoli z nich!) a nebo třeba zmíněné pečivo, na které má člověk prostě někdy opravdu chuť.

Třeba tohle pečivo před týdnem v Kodani ❤

Po třech měsících jsem tak přepnul do režimu, kdy mám stále velice malý příjem sacharidů (cca 85–120g denně), ale už to tak striktně nedodržuji, a do ketózy se prakticky nedostávám.

Původní target & realita

Standardně bych asi začal tím, co bylo původním cílem, ale právě proto, že mi dnes menší příjem sacharidů vyhovuje a už nejde o něco, do čeho bych se musel nutit, odložil jsem to až na závěr. Úplně původně jsem o keto slyšel v jednom z podcastů Kevina Rose během toho, když jsem na dovolené ležel na pláži. Znělo to naprosto ideálně a konečně mi někdo nadiktoval způsob, jak změnit svou stravu. Srozumitelně a tak, že to můžu začít aplikovat od zítřka (to jsem si myslel).

Realita je taková, že od srpna, kdy jsem měl 91kg jsem o 15kg níže a to aniž bych se na stravě nějak omezoval — hlavně tuků přijímám opravdu obrovské množství.

Na co pozor

Prakticky jediná věc, kterou jsem od počátku podceňoval byl příjem tuků. Myslím, že pokud byste se někdo pro keto rozhodli, tohle bude ta jediná věc, na kterou vás upozorním — tím, že přestanete přijímat sacharidy, vaše tělo nemá odkud čerpat energii a dost možná se tak budete cítit neproduktivní a bez zápalu do práce. Zdrojem energie je při ketodietě tuk! Prakticky to tak u mě znamená, že ráno si dávám bulletproof coffee (káva s máslem a kokosovým tukem nebo MCT oil), na oběd klidně tučnější maso, odpoledne smoothie z avokáda, smetany a burákového másla a na večeři vajíčka na másle.

A proč ten fasting. Přerušovaný půst je něco, co dodržuji už relativně dlouho a právě v kombinaci s keto bývá často doporučován. Jedná se o způsob, kdy do těla dostáváte potravu pouze v určitém časovém okně (to může být téměř libovolně dlouhé, standardem je 8 hodin) a tedy dáte tělu pokaždé dostatečný čas na strávení a jiné činnosti, které neprovádí, pokud ještě v 11pm do sebe cpete pizzu a v 8am si dáváte snídani. Určitě nejde o samospásnou metodu, která vám zařídí lepší život, ale u sebe jsem vypozoroval, že pokud jím pouze v 8 hodinách denně (tedy prvním jídlem je oběd v 12:00 a posledním večeře v cca 19:30), mám celé dopoledne hodně energie a překvapivě nijak zvlášť netrpím — ideální to je právě v kombinaci s bulletproof coffee.

Na závěr ještě — ketodieta byla původně vynalezena jako lékařská metoda a tedy už z principu byste neměli bezhlavě ze dne na den vysadit veškeré sacharidy, může dojít ke zhroucení nervového systému apod. Lidé jako Tim Ferriss nebo špičkoví atleti, kteří keto doporučují, mají perfektní a aktuální informace o svém těle prakticky neustále, takže potenciální problém dokáží předvídat.

Bye. 🥑

--

--

Marek Kriz
Markovy Stories

Entrepreneur at Point FM, doing startups in lead-gen, finance, mobile space. Exploring fashion, food and design.