“person weightlifting painting” by Victor Freitas on Unsplash

#5 Návyky vedoucí k vyšší produktivitě

Marek Kriz
Markovy Stories
Published in
4 min readOct 31, 2018

--

Nikdy jsem si nemyslel, že budu sumarizovat mé návyky, ale v posledním měsíci, v podstatě od doby co vydávám Point FM Radio (podcast), se mě dost lidí ptalo, kde si na ty rozhovory nacházím čas. Jednoduchá odpověď by byla, že rozhovor zabere tak 20–30min a spolu s post-produkcí tak jde často max o 45min.

Složitější odpověď ale popisuje mé obecné návyky, protože si myslím, že tyhle malé “věci navíc”, jako je produkce podcastu, zvládne v podstatě naprosto každý — není to vůbec o tom, kolik volného času máme.

Education

Sebevzdělávání je asi hlavním důvodem, proč jsem začal podcast dělat. Chtěl jsem se naučit nahrávat a vést rozhovory a pracovat s GarageBandem a vlastně to, že něco vydávám je jen byproduct mého učení se. Každý den se snažím věnovat nějakému self-improvementu, nemám to nijak ohraničeno, nemám na učení vyhrazen žádný čas ani si neříkám, že se nutně za XY dní musím naučit XYZ. V průměru se ale přibližně 2h denně věnuju učení. Je důležité říct, že zde řadím i čtení/poslech knih nebo podcastů a sledování dokumentů. V praxi to vypadá tak, že cestou do práce v autě poslouchám zprávy ve francouzštině (cca 30min denně) a jednou týdně chodím na lekci francouzštiny (1h). Cestou z práce většinou na zprávy nemám náladu a tak poslouchám nějakou audioknížku — teď zrovna The Principles od Raye Dalia (vřele doporučuji!). Dále — k běhání poslouchám podcasty, z těch naučných můžu jmenovat The Drive od Petera Attii nebo některé díly podcastů od Kevina Rose či Tima Ferrisse, což dělá další asi 1,5h týdně. Další experiment je čtení fyzické knihy každý den před spaním, abych aspoň 30min než jdu spát nekonzumoval modré světlo. Potom ještě velmi nesystematicky studuju různé researches o tématech, na která náhodou natrefím (naposledy o úmrtnosti cyklistů v Kodani, což jsem si porovnával s úmrtností cyklistů v Praze & zrovna teď o tom, že jediný opravdu spolehlivý test, který předurčí větší pravděpodobnost úspěchu jednotlivce je Marshmallow test :D) a přibližně 3h týdně věnuju sledování dokumentů/rozhovorů z oblastí, které mi příjdou v danou chvíli zajímavé. Fajn dokumenty jsou např. tyto z oblasti módy o Balmain, Lanvin, Versace (najdete tam určitě tak 4–5 dalších) nebo rozhovory s tech-stars z konferencí jako Recode nebo Websummit.

Aby mě někdo nechytal za slovo, rozhodně se 2h denně nevěnuju nějakému hardcore studování složitých materiálů. Pokládám ale výše zmíněné činnosti a čas, který jim věnuji, za produktivně strávený.

Relax

Součást, která jde ruku v ruce se vzděláváním je určitě relax. To, že prakticky denně sleduju jaká nová alba vyšla (ve firemním Slacku pro to máme channel “Vibes”) nebo nové kolekce od módních značek, to dělám jen proto, že si myslím, že bez odpočinku by ani čas věnovaný vzdělávání nebyl tak přínosný — zhoršila by se mi soustředěnost a schopnost složité informace vstřebávat. V této kategorii mám ale na mysli jen “pasivní relax” a sportování se budu věnovat až v dalším bodě.

Tady bych zařadil i čtení časopisů — protože mě zajímá české podnikatelské prostředí nebo rozhovory s lidmi z kultury, rád si přečtu Reportér, Forbes a nebo internetová média jako CzechCrunch nebo zdroje které sleduji na Medium.com

A protože mě baví gastronomie (a není to od doby Instagramu), tak tenhle čas rád trávím taky v dobrých restauracích nebo kavárnách, v Česku nejčastěji v Café Lounge, Eska a nebo na dalších asi 10 místech (rád nasdílím seznam fajn spotů).

Sport & strava

Poslední důležitou aktivitou, kterou vnímám jako klíčovou pro celkovou pohodu a kvalitu života je sportování. Kdysi jsem hrál skoro 10 let závodně tenis (a na slabší úrovni i hokej, později fotbal) a v asi 18 letech, když jsem začal podnikat, jsem se na všechno úplně vykašlal. Životospráva šla do kopru a já postupně přibíral na váze a ubíral na síle. Neměl jsem energii a kombinace 16 hodin práce * 7 dní týdně, špatného jídla, alkoholu a malého množství pohybu se na mě podepsala. Proto jsem před asi rokem a půl šel zpátky do sebe, vrhnul se na testování různých diet (low carb, keto) a pravidelné cvičení. Nejdříve jsem začal sám chodit do fitka, to mě moc dlouho nebavilo, a tak jsem začal pravidelně běhat. Už přes rok běhám třikrát týdně krátké trasy (3–7km) a poslední měsíc jsem k tomu přidal tréninky s trenérem. Od toho si slibuji nejvíce. K tomu jdu jednou za čas hrát tenis a tak nějak z toho vyplývá, že každý týden strávím přibližně 2,5-3,5h sportováním, z čehož mám radost.

Co se stravy týče, už jsem to nakousnul, testoval jsem low-carb i keto (testováním nemyslím, že bych to dělal 20 dní, ale obojí opravdu poctivě tak 3, resp. 5 měsíců). Dnes jsem se ustálil na tom, že se snažím nepřijímat moc sacharidů, ale nebráním se jim tak, jako když jsem jel low-carb (ani náhodou tak, jako u keta) a myslím, že denně jsem někde na úrovni 100–130g sacharidů. Už to ale tak striktně nepočítám a věřím, že občas ulítnu. Co mi ale příjde důležité je pravidelnost — když jsem měl tehdy cheatday, znamenalo to, že jsem toho opravdu využil. Teď si myslím, že mám příjem sacharidů napříč týdnem dost vyvážený, a i když je víkend a já se tak striktně nedržím, tak nevyhledávám takové příležitosti, dát si něco, co bych si během týdne nedovolil…a to není vše, ještě fastuju. To dělám stále. Tedy dodržuju 16h pauzu mezi posledním jídlem jednoho dne a prvním jídlem dne druhého. O tom už ale psal např. Tom zde, takže to nebudu opakovat.

Tato kombinace učení, relaxu, zdravého pohybu a vyvážené stravy (LOL) je přesně to, co mě udržuje v takovém rozpoložení, že nemám nutkání prokrastinovat (to slovo už není cool, co?) a můžu si nacházet volné sloty pro nové aktivity, jako je právě třeba podcast.

Pokud by někdo měl chuť zjistit, jaké další zdroje sleduji a nebo co mě (a moje kámoše) zajímá, může si poslechnout podcast — často se snažím z hostů dostat inspiraci/zdroje, které je zajímají.

--

--

Marek Kriz
Markovy Stories

Entrepreneur at Point FM, doing startups in lead-gen, finance, mobile space. Exploring fashion, food and design.