thanks to Basecamp founder DHH for this cover

#6 Do roku 2020 budu “Facebook-Free”

Marek Kriz
Published in
5 min readDec 30, 2018

--

Už delší dobu jsem přemýšlel nad tím, že opustím svůj osobní profil na Facebooku a dalších aplikacích, které $FB vlastní (hlavně Instagram). Důvodů pro to je mnoho, primárně jde však o ztrátu důvěry, kterou zapříčinili nakládáním s uživatelskými daty v posledních letech. Jde tedy jen o subjektivní pocit, který z užívání Facebooku dnes mám. Vlastně už roky jsem se divil, jak málo leaků mají za sebou.

V globálu mi jde nejvíce o nesympatie, jakým směrem síť vede “Zuck & co.” (naopak oceňuji, jakým směrem řídí inovace Facebooku jakožto investora/holdingu)

Narozdíl od Basecampu to nehodlám udělat pro byznys účely. Firemní profily i reklamní účty na Facebooku stále mít budeme.

Většina mých známých se poslední dobou dotýkala morálních témat, která souvisí s “vystavováním ideálních životů” na Instagramu, a zdá se mi, že na odliv Facebook users může mít toto daleko větší vliv než jejich mediální skandály. Je nejspíš pravdou, že pro mainstream publikum je právě sledování Insta celebrit větším potenciálním problémem než to, že jim někdo prodá výrobek, o kterém si včera povídal v hospodě. Z morálního hlediska smutné, tolik depresí, úzkostí, třeba i sebevražd…ale z egocentrického pohledu pro mě nezajímavé. Naopak způsob, jak jednají s uživateli, jak komunikují úniky dat a jakými způsoby data sbírají (pluginy na externích webech jako jeden příklad za všechny) jsou pro mě zásadnější důvody, proč Facebook nepoužívat a přestat na něj vsázet i z pohledu držitele malého množství akcií. Tento názor by u mě změnilo pouze to, kdyby rozdělili svá aktiva podobným způsobem, jako to udělal před pár roky Google, kdy pro “vyhledávač” a přidružené internetové projekty s brandem Google stále využívá brand Google, ale pro ostatní ventures již používá brand holdingu = Alphabet.

“How to” prakticky

Hned poté, co mě to napadlo poprvé, jsem myšlenku vzdal z důvodu komplexity takového přechodu — především Facebook login používám u stovek služeb, kde by se mohly vyskytnout problémy. Stejně jako jinde mi ale došlo, že i zde nemusí jít o jednodenní záležitost a odchod můžu připravovat delší dobu. Nebaví mě sebou táhnout něco nevyřešeného (a hlavně, když jde o takhle principielně jednoduchou věc), ale příjde mi praktické postupně jednotlivé služby překlápět do nového řešení. Co tím myslím?

iMessage

Paradoxně jako největší pain se mi zdál přechod z Messengeru, nicméně když si uvědomím, že přes něj komunikuji se třemi lidmi, nemělo by jít o zásadní problém. Navíc všichni tři mají iPhone, takže i přesto, že právě jeden z komunikačních kanálů je konverzace tří lidí (dva kamarádi + já), iMessage to zvládne zastoupit naprosto hravě a ještě budu nadšený z rozhranní aplikace.

Twitter

Na pravidelné updates budu používat Twitter, který se snažím už poslední měsíce využívat aktivněji. Mimo to, že mi vyhovuje formát krátkých zpráv a další minimalistické funkce, které Twitter nabízí, tak na něj vsázím především kvůli postavě Jacka Dorseyho (CEO Twitteru). Ten se už delší dobu snaží udělat z $TW místo zdravé diskuze a jdou vidět kroky, které pro to dělá (mě osobně se líbí oddalování focusu na počet followers).

Feedly & Pocket

Až při psaní tohoto článku jsem si uvědomil, jak klíčovou funkcí pro mnoho lidí může být doporučovací algoritmus Facebooku, díky kterému se k většině článků dostávají právě skrze něj. Už asi 5 let nazpátek jsem začal používat dvě aplikace, které pro mě řeší právě tohle — Feedly, které používám jako RSS čtečku a mám v něm většinu blogů, které mě zajímají. A druhou aplikací je Pocket, kterou používám pro ukládání článků, které nemám v danou chvíli čas číst. Jen FYI — řešení loginu u aplikace Feedly je naprosto geniální — můžete si přidat nezpočet způsobů, jak se do appky chcete přihlašovat. A stejně tak jednoduše je můžete odebírat. Facebook šel ihned pryč.

Flickr

Od roku 2013 používám méně či více pravidelně Instagram. Fotky na timeline sdílím v průměru méně než jednou měsíčně, do stories podle mě tak 10 fotek týdně. Službu jsem měl od počátku rád a stejně jako v případě Twitteru i zde bylo pro mě důležité, kdo službu vedl — Kevin Systrom a Mike Krieger podle mě vybudovali něco naprosto skvělého. V rukou Facebooku se však služba postupně mění a to přesně opačným způsobem, než bych si přál. Nějaká sociální zodpovědnost tam neexistuje a jediným targetem jsou prodané ad spoty. Na Flickr jsem si vzpomněl, když jej asi před měsícem koupil SmugMug, který vedou lidé, jež mi jsou svým způsobem řízení opět velmi sympatičtí. Pokud tedy budu fotografie sdílet někde mimo Twitter, bude to možná právě na Flickru. Možná ale tuto potřebu mít nakonec vůbec mimo Twitter nebudu a Flickr nikdy nevyužiju.

Jak píšu výše, na celý proces si dávám rok. Možná to stihnu dříve, ale možná taky ne. Už během roku budu Facebook využívat daleko méně a pro “prohlížení newsfeedu” jej využívat nechci vůbec. Kde ještě vidím mezeru, je domlouvání eventů s přáteli, se kterými se nevídám tak často.

Takže namísto jedné aplikace jich budu používat pět?

Toto zarazilo kamarády, když jsem jim dal tenhle článek přečíst ještě před vydáním. Ale není tomu tak — Twitter, iMessage i Feedly a Pocket již dnes využívám aktivněji než Facebook. Ten mi však sloužil jako nějaký rozcestník pro všechny tyhle externí eventy, a tak tímhle přechodem vlastně jen smažu nepraktický mezikrok, který mimo to, že zabere čas navíc, znamená i předání dat třetí straně (Facebooku) aniž by to bylo nezbytně nutné (pro funkčnost).

Ještě pořád přemýšlím, že čistě z praktických důvodů nechám svůj profil aktivovaný a nějak rozumně si nastavím e-mailové notifikace, abych nepřehlédl některé eventy, na kterých by mi mohlo záležet — tomu jsem se ještě nevěnoval, takže netuším do jaké míry je to vůbec v rámci nastavení možné. Řešili už jste nějak odchod z Facebooku a došli k nějakému závěru? Dost by mě zajímalo, jestli jsem něco přehlédl a nebo, jestli existuje nějaký vhodný způsob, kde praktické funkcionality Facebooku nahradit.

Jak asi vychází z posledního odstavce — nejde ani tak o gesto, kdy bych chtěl Facebook profil za každou cenu odstranit. Více mi jde o to, abych dále $FB nedotoval svými daty a z asi 15 % taky o to, abych těmito aktivitami netrávil tolik času.

--

--

Marek Kriz

Entrepreneur at Point FM, doing startups in lead-gen, finance, mobile space. Exploring fashion, food and design.