Startøvelser kan aktivere de studerende fra allerførste minut af en undervisningstime. (Foto: Shutterstock).

”Batman, latexdragt, og umulius”: Aktivér de studerende med en kreativ øvelse fra første minut

Når du begynder undervisningen med en startøvelse, får du hurtigere dine studerende i gang med at arbejde og tænke. Samtidig undgår du at spilde deres og din egen tid

DMJX
Published in
4 min readDec 2, 2019

--

Af Søren Boy Skjold, lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Nogle studerende kommer dalrende et par minutter inde i undervisningstimen. Andre, som er mødt til tiden, fortsætter deres passive lur hen over bordet. Imens gennemgår underviseren dagens program på tavlen. Det program, som de studerende måske allerede kender i forvejen.

Kort sagt kan de første fem-ti minutter af mange undervisningstimer, oplæg og forelæsninger være frustrerende og spild af tid, hvad enten man sidder på den ene eller den anden side af katederet, fordi der ikke rigtig foregår noget relevant, nyt eller interessant.

Det pædagogiske vakuum har jeg igennem de seneste år forsøgt at undgå ved at indføre det, jeg kalder ”startøvelser”.

”Klokken er 09.00, og du skal…”

Hvis jeg for eksempel skal undervise i, hvordan man gør en tekst mere levende for modtageren, får jeg mit hold til at lave en hurtig øvelse, hvor de skal præsentere sig selv med anderledes ord.

Først beder jeg om at få fem ord på tavlen, som de normalt vil bruge. Det kan være ”jeg”, ”studerende”, ”er”, ”og” og ”Aarhus”. De ord skriver jeg på tavlens ene halvdel. Dernæst skal de studerende komme med fem ord, som de aldrig ville finde på at bruge i en præsentation. Her er jeg stødt på: ”latexdragt”, ”Batman”, ”apologistrategi”, ”umulius” og ”skaldet”.

Opgaven lyder nu, at kvinderne i lokalet individuelt skal skrive en præsentation, hvor de ikke må bruge de almindelige ord. Omvendt skal de tilstedeværende mænd bruge de usædvanlige ord.

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Resultatet er næsten altid kreativt formulerede tekster, fordi den sproglige vanetænkning bliver udfordret. De studerende indser, at de sagtens kan producere en veloplagt tekst på kort tid, fordi opgaven og rammerne er klart definerede. Desuden kender de emnet, sig selv, til bunds, og de vil sjældent tabe ansigt over for resten af holdet ved ikke at skrive.

Opsamlingen kan foregå ved, at de i grupper på fem læser teksterne op for hinanden og udvælger en, som alle skal høre. Og derefter kan jeg så begynde at fortælle, hvad der ellers skal ske de næste timer.

Søren Boy Skjold er forfatter til blandt andre bøgerne ”Lær af forfatterne. Skriveråd til alle teksttyper”, ”Den journalistiske fortælling. Arbejdsbog + antologi”, ”Skriv klart!” og ”Søren, din trøje vender forkert. 20 gode råd til nye undervisere”.

Det skal give bonus at komme til tiden

Der er mange gode grunde til at begynde undervisningen med en øvelse.

Efter min overbevisning er den bedste begrundelse, at jeg signalerer, at mine studerende ikke får en uddannelse, de skal aktivt tage den. De studerende ved, at i mine timer kan de blive udfordret og aktiveret. Et gode er også, at jeg vænner dem til at komme til tiden, fordi de ellers afbryder den koncentration og stilhed, der har sænket sig over lokalet, mens de andre arbejder. De skal kort sagt miste et vigtigt og let underholdende element, som peger ind i dagens emne, hvis de ikke møder til tiden.

Photo by Niamat Ullah on Unsplash

Jeg har blandt mange andre praktiseret øvelsen med journaliststuderende, sygeplejersker, dansklærere i gymnasiet og ansatte ved politiet. Hver gang er den først blevet modtaget med dyb skepsis fra deltagerne, men er efterfølgende altid blevet evalueret som en morsom og anderledes øjenåbner.

Erfaringen er, at jeg kan få flere studerende til at komme til tiden, når de ved, at jeg begynder på minuttet med noget relevant og underholdende. Og kan de ikke huske andet fra min undervisning eller mine oplæg, så nævner de ofte, at ”Søren, det er ham med startøvelserne”.

Eksempler på startøvelser

• Præsenter dig selv med skæve ord (fokus på kreativitet)

• Skriv om, hvordan du kom herhen i dag (fokus på tryghed).

• Skriv om en oplevelse, du havde i går (fokus på fortælleteknik)

• Hurtigskrivning om dagens emne (fokus på produktion og introduktion)

• Beskriv din sidemand ud fra en detalje (fokus på begrebet show, don´t tell og den sigende detalje)

• Skriv om, hvordan du har det (fokus på mental coaching)

• Vælg et emne, du er enig med din sidemand i. Stil kritiske spørgsmål til hinanden (fokus på interview)

• Læs en tekst op med almindelig rolig stemme. Teksten skal have relation til dagens emne (fokus på koncentration).

--

--