15 yıldır sönmeyen ateş

Genel sanat yönetmenliğini Mustafa Erdoğan’ın yaptığı Anadolu Ateşi, “15. Yıl Özel Gösterisi” ile 17 Mart Cuma günü Mustafa Kemal Atatürk Kapalı Spor Salonu’nda seyirci karşısına çıktı. Dansçılardan Perit Kuban Yançotoral ve Gizem Kumculuk ile bir söyleşi gerçekleştirdik.

Mustafa Yılankaya
Medya Fabrikası
5 min readMar 19, 2017

--

Fotoğraf: turizmglobal.com

Temel konsepti medeniyetler buluşması olan, doğu ile batı kültürlerinin buluşmasını hedefleyen Anadolu Ateşi Dans Topluluğu’nun gösterisi nefesleri kesti. Anadolu’nun her bölgesinden derlenen halk dansı figürlerinden oluşan koreografinin sergilendiği gecede izleyiciler gösteri sonunda topluluğu uzun süre alkışladı.

Video: Mustafa Yılankaya

Anadolu Ateşi dans topluluğu kurulduğu 1999 yılından beri 97 ülke, 285 şehirde gerçekleştirdiği 4000 canlı performans ile 40 milyon izleyiciye ulaştı. Kaynağını Anadolu’nun mitolojik ve kültürel tarihinden alan ve Anadolu’nun her yöresinden derlenmiş yüzlerce halk dansı figürü ve halk müziğini içinde barındıran özgün bir proje. Mustafa Erdoğan imzasını taşıyan proje, Anadolu’nun binlerce yıllık sevgi, kültür ve tarih mozaiğinin barışla harmanlanan ateşini, tüm dünyaya tanıtmayı hedefliyor.

“Sahnede olmak bir hikaye kitabında yaşamak gibi”

Perit Kuban Yançatoral

Gösterileriyle izleyenleri hayran bırakan Anadolu Ateşi’nin en tecrübeli dansçılarından Perit Kuban Yançatoral ile bir söyleşi gerçekleştirdik.

1982 adana doğumluyum. Ankarada yaşadım uzun yıllar. Daha sonra 2001 yılında Anadolu Ateşi (O zaman ki adı Sultans Of The Dance) seçmelerine katıldım ve 6000 kişi arasından seçilen 40 kişiyle beraber Anadolu Ateşi dans okulunda eğitim almaya ve profesyonel dansçı olmaya aday oldum. O zamanlar Gazi Üniversitesi iletişim fakültesi gazetecilik bölümünde okumaktaydım ve okulu bırakarak hayallerimin peşinden koşmak için İstanbul’a geldim.

Giriş öykünüzü anlatır mısınız? Anadolu Ateşi’nde neden yer almak istediniz? Kaç senedir Anadolu Ateşi’ndesiniz?

2001 yılında Anadolu Ateşi dansçı alımı yapmaya başladı. Ben de internetten duydum ve başvurdum. Çok zorlu bir eleme sürecinden sonra 5 aşamalı olan sınavlar sonucu 40 tane dansçı adayı olarak Anadolu Ateşine başladık. Başladıktan bir hafta sonra yeniden bir değerlendirmeye alındık ve böylece 16 yıllık maceram başlamış oldu.

En çok hangi dansı yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Vazgeçemem dediğiniz bir dans türü var mı?

Bütün danslar hoşuma gidiyor ama ben çağdaş dans eğitmeni ve koreografım. Aynı zamanda doğal olarak bu tarz danslar daha çok hoşuma gidiyor. Ayrıca Çerkez kökenim, küçüklüğümden itibaren Çerkez dansları yaptığım için o danslar çok hoşuma gidiyor diyebilirim.

Dansta fizik önemli mi sizce?

Dansta fizik çok önemli. Hareket etme kabiliyetinizin olması için esnek bir vücuda sahip olmak zorundasınız. Ayrıca çok güçlü olmak zorundasınız. Şans mesleği dünyada ki en zor meslekler arasındadır.

Sahnede olmak nasıl bir his? Daha önce sahnedeyken bir aksilik yaşadınız mı?

Aksilikler her zaman yaşanır. Mühim olan izleyenlere bunu belli etmemektir. Bazen her şey için çok çalışsanız da şans sizin yanınızda olmaz. Öyle bir anda kalmadım, umarım kalmam da. Sahnede olmak bir hikaye kitabında yaşamak gibi, kahraman sizsiniz ve bu inanılmaz bir his! Alkışı hissetmek emeğinizin takdir edilmesi paha biçilmez.

Perit Kuban Yançatoral

Sahneye çıkmadan önce performansınızı artırmak için yaptığınız özel şeyler var mı?

Zaten durmadan çalışmak zorundasınız. O yüzden sahne öncesi özel bir şey gerekmiyor. Zaten sahneye çıkana kadar çalıştığınız için sadece sahneye konsantre oluyorsunuz.

Bu işe gönül vermek isteyenler için neler önerirsiniz?

Eğer ki bu iş tutkunuz ise yapın değilse hiç başlamayın bile. Çünkü sizi hayatınızın her döneminde fiziksel ve ruhsal olarak zorlayacak bir hayattan bahsediyorum. Her gününüz bir mücadele olacak. Eğer bu mücadeleyi yapacak kadar gücünüz yoksa amatör olarak ilgilenin derim.

15. Yıla özel gösteriler için ne söylemek istersiniz? Diğer gösterilerden farkı nedir?

Anadolu Ateşi dünya ve Türkiye sahnelerinde edindiği 16 yılı aşkın deneyimini seyirciyle paylaşıyor. İçerisinde 3.500 farklı dans adımıyla bu konuda dünya da tek. Seyircimizle geçirdiğimiz yılları kutluyoruz aslında Anadolu’nun her yerinden gelen dansları modern kültürle harmanlayarak.

“Ruhunda müziği hisseden herkes dans etmeli…”

Gizem Kumculuk

Anadolu Ateşi’nin bir diğer önemli dansçısı Gizem Kumculuk ile dans macerası hakkında konuştuk.

1989 İzmir doğumluyum. İlk ve orta öğrenimimi İzmir’de tamamladım. 1994 yılında MEB Özel Ulis Bale Okulu’nda klasik bale eğitimine başladım. 2006 yılında Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Modern Dans Ana Sanat Dalı’nda eğitimime devam ettim. Mezun olduktan hemen sonra Anadolu Ateşi’nde profesyonel dans hayatımı devam ettirdim.

Giriş öykünüzü anlatır mısınız? Anadolu Ateşi’nde neden yer almak istediniz? Kaç senedir Anadolu Ateşindesiniz?

2003 yılında Fuar Açık Hava Tiyatrosu’nda Anadolu Ateşi’ni izlemiş ve hayran kalmıştım. Bende profesyonel bir eğitim alıp bu grubun içinde yer almalıyım diye düşündüm. Ne mutlu bana ki o zaman sahnede izleyip hayran kaldığım grup içerisinde 2010 yılından beri dans ediyorum. Aslında çocukluk hayalimdi de diyebiliriz. Konservatuvar eğitimimi tamamladıktan sonra da farkettim ki Anadolu Ateşi bütün dans disiplinlerini içinde barındırıyor; bu durumda bir dansçının kendini geliştirmesi için büyük bir avantaj. Farklı alanlarda sıkı bir eğitimler aldıktan sonra seyirciyle buluşuyoruz.

En çok hangi dansı yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Vazgeçemem dediğiniz bir dans türü var mı?

Anadolu Ateşi’nin içinde yer alan bütün koreografileri çok büyük keyifle dans ediyorum ama sanırım Karadeniz ve Roman bir sıra önde. Özellikle vazgeçemem dediğim bir dans türü yok dansın kendisi benim için vazgeçilmez çünkü. Mesleğimi çok severek yapıyorum. Yeni dans türleri öğrenmeyi seviyorum bu sıralar yeni yeni tango öğrenmeye çalışıyorum mesela.

Dansta fizik önemli mi sizce?

Profesyonel bir topluluk içerisinde yer almak istiyorsak ,evet önemli. Ama onun dışında ruhunda müziği hisseden herkes fiziği, yaşı, mesleği, cinsiyeti ne olursa olsun dans etmeli.

Gizem Kumculuk

Sahnede olmak nasıl bir his? Daha önce sahnedeyken bir aksilik yaşadınız mı?

Benim için sahnede olmak önce ego tatmini, o duyguyu tatmin edip orada bırakıyorsun, sahneden inince bitiyor. Binlerce kişinin sizi ayakta alkışladığını görmek tarifsiz bir duygu. Çok şükür ki bugüne kadar hiç aksilik yaşamadım, umarım yaşamam da.

Sahneye çıkmadan önce performansınızı artırmak için yaptığınız özel şeyler var mı?

Sadece sahne öncesinde değil, performansımızı olumsuz yönde etkilememesi için tüm yaşam biçimimize dikkat ediyoruz. Özel olarak yaptığımız bir şey yok aslında, sağlıklı yaşamak isteyen her insanının yapması gerekenleri yapıyoruz. Çok yoğun prova ve gösteri yaptığımız için kondisyonumuz zaten yüksek biz düşmemesi için sağlığımıza özen gösteriyoruz.

Gizem Kumculuk

15. yıla özel gösteriler için ne söylemek istersiniz? Diğer gösterilerden farkı nedir?

Dört kuşak dansçının bir arada olduğu bir gösteri bu. En başta da bahsettiğim gibi 2003 yılında izlediğim dansçılarda sahnede, yeni danslarımız ve aramıza yeni katılan dansçılarımız da aynı sahnede. Ve tabi ki sadece kendi şartlarıyla ayakta duran özel bir dans topluluğunun 15 yıldır hala bütün salonu dolduracak enerjiye sahip olması gurur verici.

--

--