E-knjige ili miris papira?

Jerko Čilaš
Mind Map
Published in
5 min readSep 17, 2016
Kindle u zaštitnim koricama s magnetom

Mnogo sam puta bio uvučen u ovu raspravu i premda joj se ne nazire kraj mislim da je dobar trenutak za okretanje novog poglavlja.

Iskreno, ja nikada nisam bio jedan iz tima ljubitelja knjiga, bookworm ili jedan koji se prepoznaje u tim nazivima. Zapravo ja uopće nisam volio knjige … do pojave e-book uređaja.

Pajac čita knjigu

Tek s pojavom e-book uređaja su knjige ostavile utisak na gadget-freaka u meni…

Slušao sam “prave” ljubitelje knjiga dulje vremena i razlozi za papirnato izdanje su uvijek podjednaki:

  • volim držati papirnatu knjigu u ruci
  • volim okretati stranice
  • volim miris knjige
  • volim sakupljati knjige na polici

No s druge strane to su upravo razlozi koje ja volim kod e-book uređaja:

  • volim držati tanki uređaj u ruci
  • volim okretati stranice na njemu, a da mi pre debela knjiga pritom ne pruža otpor
  • volim imati kolekciju knjiga na jednom mjestu, ali ne na polici već u cloudu
Kindle početni ekran s prikazom dijela kolekcije knjiga

No to nisu moji glavni razlozi. Budući da volim vježbati engleski jezik ja preferiram čitati knjige engleskih i američkih autora na izvornom jeziku što u skladu s terminom “učenje” podrazumijeva i pronalaženje riječi i fraza koje još ne razumijem. U tom pogledu mi je e-book uređaj s ekranom osjetljivim na dodir nezamjenjiv alat jer je dovoljan kraći dodir nepoznate riječi, tokom čitanja, da mi prikaže objašnjenje koje uređaj ujedno i pamti kao izraze koje nisam razumio pa mi nakon čitanja knjige nudi i mali kviz koji služi kao dodatna vježba ili podsjetnik. Uz riječnik je uvijek ponuđena i wiki opcija.

Ugrađeni riječnik

Budući da e-ink ekrani izgledaju kao i redovan print na papiru takvi uređaji su idealni za čitanje na terasi, plaži i općenito na mjestima gdje bi se dobrano namučili s LCD ekranima tako da kada ja pričam o e-knjigama pritom isključivo mislim na e-ink ekrane. No premda svoj e-book uređaj stalno nosim sa sobom zna se desiti da sam ga zaboravio ili sam mislio da neće biti prilike za čitanje knjige pa ga nisam ponio i onda kada se uspostavi da sam se prevario uz mene je uvijek i pametni telefon s istom aplikacijom koju koristim na redovnom e-ink uređaju pa mogu nastaviti gdje sam stao s čitanjem jer se bilješka o napredovanju kroz knjigu bilježi u cloud što znači da ne moram razmišljati gdje sam stao. Napominjem da je ovo rijetka situacija, ali dobro je imati backup rješenje ako zaboravim uređaj. To smatram dodatnom pogodnosti. Vrijedi napomenuti da LCD ekran na npr tablet uređajima nije jedina mana nego su tu i kojekakve smetnje u vidu notifikacija koje iskaču i ometaju čitanje. Takvih problema nema na e-book uređajima.

Kindle izložen direktnom suncu
Izračun preostalog vremena čitanja se dinamički prilagođava čitatelju

Nadalje vrijedi spomenuti da se odlomci, fraze i rečenice jednako mogu označavati na e-book uređaju kako to možete raditi i s flomasterom na pravoj knjizi. Dovoljno je prstom potegnuti od početka do kraja fraze koju želite označiti te odabrati opciju pamćenja. Dapače, ako su vas dovoljno zaintrigirali, ovako označene dijelove teksta možete i podijeliti na društvenim mrežama jednim dodatnim klikom.

Primjer označavanja teksta

E-knjige ne moraju nužno biti priče već u ovakve uređaje možete učitati i skripte za učenje u PDF formatu, naprimjer, te na taj način bolje iskoristiti opciju označavanja važnih dijelova teksta. Popis oznaka naknadno možete pratiti na centralnom popisu oznaka i bilješka.

Primjer dodavanja bilješke uz označeni tekst
Dijeljenje zanimljivih fraza na društvene mreže

Praktično je kod svih elektroničkih uređaja, pa tako i kod e-book uređaja da ih možete konfigurirati. Stoga nije problem font svih knjiga prilagoditi onome koji vam najviše odgovara, a ujedno i prored te dimenziju slova.

Opcije konfiguracije fonta
Primjer vrlo gustog prikaza zahvaljujući 300DPI ekranu

Ako ste korisnik Goodreads web stranice zgodna je i funkcionalnost integracije s e-book uređajem u obliku automatiziranog objavljivanja napredovanja kroz knjigu te sinkronizacije knjiga koje ste označili da želite pročitati. A nabavka novih knjiga je iznimno jednostavna, ako ste odabrali uređaj koji ima dobru e-knjižaru, jer je potrebno svega (pogađate) nekoliko klikova za kupovinu knjiga. Osobno sam pretplaćen na newslettere koji mi dnevno dostavlja popis knjiga na atraktivnim popustima ili one sa 100% popusta što je tehnički nemoguće s pravim knjigama. A ako ste na bilo koji drugi način nabavili e-knjige lako ih možete ubaciti putem računala i USB kabla ili pak slanjem e-mailom direktno na vaš e-book uređaj. To je moguće ako vaš e-book uređaj ima dodijeljenu vlastitu e-mail adresu i kada je spojen na internet.

Goodreads integracija
Kupovina knjiga

Kod svih elektroničkih uređaja uvijek u pitanje dovodimo trajanje baterije, odnosno nespretnost potrebe za konstantnim nadopunjavanjem. U slučaju e-ink uređaja je vrijedno spomenuti da su oni izrazito štedljivi u načinima rada prikaza statičnog sadržaja jer energiju koriste isključivo za namještanje sadržaja, a ne za prikaz. Dakle prilikom okretanja stranica. Primjerice ako bi na e-ink uređaju nasilno izvadili bateriju tokom rada sadržaj ekrana bi ostao prikazan. Što nas dovodi do činjenice da na jednom punjenju ovakvi uređaji traju u prosjeku jedan do dva mjeseca što je više nego praktično u redovnoj eksploataciji, no čak i da čitate cijeli dan i noć s uključenim WiFi i svjetlom po noći mala je vjerojatnost da će te bateriju uspjeti isprazniti za manje od tjedan dana. Meni nije uspjelo i zbog toga ja uopće ne brinem o osvjetljenju. Kod mene ono uvijek radi te automatski dolazi do izražaja u sumrak.

Osvjetljenje na 1/3 snage u zamračenoj prostoriji

Svakome bih preporučio barem da proba e-book uređaj s ekranom osjetljivim na dodir i osvjetljenjem. Danas su takvi uređaji dostupnih cijena, a ako ste sakupljač knjiga mogu vam donijeti i uštedu. A pogotovo praktičnost činjenice da ste sa sobom ponijeli baš pravu knjigu koju danas želite čitati!

P.S. Dobar dio ovoga teksta se odnosi na uređaj Amazon Kindle Paperwhite
Sve fotografije osim zadnje su fotkane vani na dnevnom svjetlu

--

--