Hamile Pilatesi

Merve Kara
Minik Rehber
Published in
3 min readMay 14, 2019

Hamilelik döneminde etrafınızdaki kişiler size daha fazla özen gösteriyor, siz de çoğu zaman hareket ederken tedirgin oluyorsunuz. Ancak bebek beklediğiniz dönemde aktif olmak sağlıklı bir süreç geçirmeniz için önemli. Pilates de son yıllarda hamileler arasında popülerlik kazandı. Hamile pilatesinin detaylarını pilates eğitmeni Nergis Aslı Temel ile 40 haftalık hamile öğrencisi Fidan Çınar ve hamileliğinin 16. haftasında olan Burcu Kurt’la konuştuk.

  • Pilatese hamileliğin kaçıncı haftasında başlanabilir?

Nergis Aslı Temel: 15. haftadan sonra başlanmasını tavsiye ediyoruz. Aslında bu haftadan önce başlanmasında da sorun olmamasına rağmen her ihtimale karşı bebeğin tutunmasının beklenmesi öneriliyor.

  • Ne zamana kadar devam edilebilir?

N.A.T: Son güne kadar sürebilir. Perşembe günü derse gelen bir hamilemiz aynı gün akşam doğum yaptı. Doğumu da çok rahat geçti. Doğum sürecine ve doğuma katkı sağlayan bir şey.

  • Her hamile için uygun mu?

N.A.T: Doktorun izin vermesi koşuluyla her hamile için uygun. Zaten buraya gelen hamilelere sorduğumuz ilk soru “Doktorunuz onay verdi mi?” oluyor. Tabii bazı doktorlar bu kadar destekleyici değil. Doktorların da daha fazla bilinçlenmesini istiyoruz ki daha çok kişi bunun faydasını görebilsin.

  • Yani doktor onay verdiği sürece hiçbir risk taşımıyor diyebilir miyiz?

N.A.T: Evet, zaten riskli bir sürece girildiği anda pilatese ara veriyoruz. Mesela bir öğrencim doktorunun bir ay spor yapamazsın, yürüyüş bile yapmayacaksın demesi nedeniyle pilatese ara verdi. Riskli durum geçtikten sonra tekrar başladı. Yani biz doktorlarla hep paralel gidiyoruz. Doktor onay verdiği sürece, bir sağlık sorunu yoksa rahatlıkla yapılabilir.

  • Hamilelerin videolardan izleyerek bu hareketleri kendi kendilerine yapması buradaki gibi verimli olur mu?

N.A.T: Kişi düzenli yapabiliyorsa hiç yoktan iyidir. Ama spor bir disiplin ve düzen işi. Bizim burada da sağladığımız o diye düşünüyorum. Ancak bu video iyidir, sağlığa uygundur diyemem. Kişi normal zamanda bile videodan seyrederek spor yaptığında kendini sakatlayabilir çünkü bedenini dinlemesi gerekiyor. Kendi bedenini zorlayıp ters bir hareket yapma ihtimali var. Bu durum hamilelikte daha da önem arz ediyor. Kişinin kendi vücudunu tanıyıp bilmesi, zorlamaması, ona uygun hareket etmesi gerekiyor. Bu videoları izleyip yapan öğrencilerim de var. İki gün buraya geliyor, geri kalan günlerde video ile çalışıyor. Fakat çoğu öğrencim “İki gün yapabildim, sonra evde olduğu için devam edemedim” diyor. Burada hamileler daha fazla motive oluyor.

  • Normal pilatesten farkları neler, daha az zorlayıcı hareketler mi yapılıyor?

N.A.T: Daha az zorlayıcı demek yanlış olur bence. Daha farklı ve hamile bedenine uygun diyebiliriz. Normal pilateste abdominal yani karın kaslarını güçlendirici hareketler de yapıyoruz ama hamile pilatesinde orayı çalıştıracak hareketleri yapmıyoruz. Tabii ki hareketleri hamileye modifiye ediyoruz. Mesela karın üstü yatılan hareketleri onların yapabileceği forma dönüştürüyoruz. Sırt kası çalışırken yüz üstü yatmıyoruz da oturarak çalışıyoruz. Yine bacak, basen, sırt ve kol kaslarını çalıştırıcı hareketler yaptırıyoruz.

  • Haftada en fazla kaç gün yapılabilir?

N.A.T: Haftada iki gün reformer, bir gün yoga yapıyoruz. Ancak bu sıklık kişinin spor geçmişine ve psikolojisine de bağlı. Kendini spor yapınca mutlu hissediyorsa yapmasında hiçbir sorun yok. Haftada en az 2–3 gün yapılması ideal ama her gün yapılmasında da hiçbir sıkıntı yok.

  • Pilates yapmak hamileye nasıl faydalar sağlıyor?

N.A.T: Sporun tek bir faydası yok. Birçok hormona desteği var. Hormonal sistemi düzenlediği için seni daha mutlu kılıyor ve daha motivasyonlu oluyorsun. Ayrıca doğal doğuma, hamilenin psikolojisine, beslenmesine, kendini daha moralli hissetmesine daha sonrasında bedeninin daha çabuk toparlanmasına destekçi.

Fidan Çınar: Bir de daha rahat hareket ediyorsunuz mesela buraya gelmeden önce evde nasıl eğileceğimi, yerden bir şeyi nasıl alacağımı bilmiyordum. Yanlış bir hareket yapacağım diye hep tedirgin oluyordum. Ama burada bedenini tanıyıp öğrendiğin için daha rahat hareket ediyorsun. Evde ve özel hayatında da daha rahat hareket ediyorsun. Beden farkındalığın artıyor. Duruşum, yürüyüşüm bile değişti. İlk hamileliğimin tedirginliği de olduğu için daha ağır ve kendime güvensizdim. Şimdi gayet rahat hareket ediyorum. Buraya gelirken bile yürüyorum. Ayrıca bayağı kilo aldım ama vücudum çok sıkı. Genelde bu kadar kilo aldığımı tahmin etmiyorlar. Her şeyden önce sosyalleşiyorsunuz da. Burada birbirimizle bilgi alışverişi yapıyoruz. Birbirimizi destekleyip motive ediyoruz. Bana bu şekilde fayda sağladı.

  • Beklentinizi karşıladı mı?

F.Ç: Bu kadarını beklemiyordum açıkçası. Bu kadar hareket yapacağımı beklemiyordum mesela. Bayağı spor yapıyormuş gibi hareket yapıyoruz. Beklediğimden fazlası oldu.

  • Pilates yapmaya nasıl karar verdiniz etrafınızda yapıp faydalarını gören biri mi tavsiye etti?

F.Ç: Bana doktorum önerdi, çok ısrar etti pilates ve yogaya başlamamı. Onun üzerine araştırıp başladım.

Burcu Kurt: İlk hamileliğimde hiç spor yapmadım ama keşke yapsaymışım. Vücudum daha çabuk toparlanırdı. Normal yaşantımda da hiç spor yapmazdım. Son 3–4 aydır yapmaya başlamıştım. Hamilelikte de devam ettirmek istedim çünkü sporun faydalarını gördüm.

--

--

Merve Kara
Minik Rehber

İzmir Ekonomi Üniversitesi — Medya ve İletişim