Möt den okända experten bakom Mittmedias Plus-framgångar

Xiu Lis specialkunskaper i data science bakom prisvinnande satsning

Oskar Nord
mittmedia
4 min readOct 23, 2017

--

Xiu Li utanför Mittmedias kontor i Sundsvall.

Xiu Li är född och uppvuxen i nordöstra Kina och som 14-åring fick hon godkänt på högsta nivå på Kinas nationella pianoexamination. Men mer om det senare.

Sedan två år tillbaka jobbar hon på Mittmedias utvecklingsavdelning DMU i Sundsvall som “data scientist” där hon gör komplexa dataanalyser, till exempel om vilken typ av artiklar som driver Plus-köp och hur man publicerar rätt innehåll vid rätt tidpunkt.

– Min roll är att hantera data för att göra informationen förståelig. Det kan handla om dataanalys eller att visualisera data. Just nu har jag gjort en analys över hur användarna delar Plus-konto och köper prova-på-paketet för en krona flera gånger om. Den analysen hjälper oss sedan att fatta beslut om hur vi ska hantera det.

Tog emot dagstidningspris

Hennes arbete ledde fram till redaktionens Plus-riktlinjer och hennes insats beskrivs av Mittmedias digitalchef Robin Govik som “avgörande för hur bra Plusarbetet gått”. I april var hon en av dem som tog emot priset när Mittmedias digitala produktutvecklingsgrupp vann Årets affär på Årets dagstidning och i maj tilldelades hon Adolf Ahlgrens stipendium men själv vill hon gärna lyfta fram sina kollegor som hon jobbar med — och de hon levererar sina analyser till.

– Även om det är jag som jobbar med datan så är det de som är villiga att titta på mina tråkiga siffror. Det är de som använder mina resultat och om inte de förstår och kan använda det så är mitt arbete värdelöst, säger Xiu Li.

Xiu Li tog i maj emot Adolf Ahlgrens stipendium från Mittmedias ordförande Krister Jönsson och företagsmarknadschef Staffan Lönner.

Efter att ha studerat matematik och jobbat som matematiklärare fick hon jobb på svenska industrijätten SKF i Kina — vilket gjorde att hon fick upp ögonen för Sverige. Så hon sökte till Linköpings universitet och studerade på programmet för statistik och maskininlärning, en av de första utbildningarna i Sverige om data science. Hon praktiserade och gjorde sin masteruppsats på företaget SAP i Tyskland och jobbade sedan ett kort tag på TV4 i Stockholm som höll på att bygga upp sitt data team.

– Sverige är det land som jag gillar och trivs bäst. I Sverige är man mycket mer uppmuntrande och det är trevliga arbetsplatser, säger Xiu Li.

Kollegorna — en stor familj

Hon rekryterades från TV4 till Mittmedia och flyttade till Sundsvall en vacker oktoberdag för två år sedan.

– I början var jag supernervös. De sa att jag var den första som skulle jobba med data här och jag var ju ganska färsk från skolan också. Men jag har väldigt bra chefer och kollegor och utan dem hade jag inte klarat den första tiden, säger Xiu Li.

Från första dagen har hon känt sig välkommen på DMU och tycker att hon har fått ta emot ett stort stöd som ny i stan och på avdelningen.

– Mina underbara chefer och kollegor är som en stor familj som jag känner att jag inte kan vara utan. När jag flyttade hit kände jag ingen men de gjorde mycket för att jag skulle känna mig välkommen och det var väldigt viktigt för mig. Nu vill jag bara ge tillbaka genom att jobba hårdare, säger Xiu Li.

Var pianolöfte som barn

Som barn var hon en duktig pianist i Kina och fick som 14-åring godkänt på högst nivå, en tia, på landets nationella examination.

Hur bra var du?

– Jag brukade representera skolan på pianotävlingar och uppträdde på stora evenemang. I min stad var det ungefär en person per år som klarade högsta nivån då, säger hon blygsamt.

Hon slutade spela i tonåren för att fokusera på studierna istället. Numera spelar hon väldigt sällan piano, istället är det dans som står överst på intresselistan. Dessutom gillar hon att träna och att resa.

– Piano och data science är lika varandra på vissa sätt. På piano spelar jag på noterna 1–7 i olika tempo och variation för att få musik. I data science jobbar jag med siffrorna 0–9. Så nu kan man säga att jag spelar på tre extra siffror, säger Xiu Li.

  • Namn: Xiu Li
  • Ålder: Född i hundens år.
  • Familj: Mamma och pappa i Kina.
  • Bor: Lägenhet i centrala Sundsvall.

Oskar Nord är intern reporter på MittMedia. Du når honom på oskar.nord@mittmedia.se.

Vill du också jobba med digital utveckling på MittMedia? Läs mer här.

--

--