Proffer, hatasız bir şekilde fiyat teklifi hesabının yapılmasını sağlayan IOS uygulamasıdır.

ASO Vaka Çalışması — App Store Sayfa Yönetiminde Yaptığım Temel ASO Hataları

N. Erhan Üzümcü
Mobile Growth Istanbul
5 min readOct 26, 2019

--

Bu yazımda bağımsız geliştirici (indie developer) ve ilk defa App Store’a uygulama yükleyen biri olarak, App Store sayfası yönetiminde yaptığım temel ASO hatalarımdan bahsedeceğim. İyi bir geliştirici veya arayüz tasarımıcısı olabilirsiniz. Fakat kendi adıma ASO konusunda yetersiz kaldığımı düzenli olarak yapılan “Mobile Growth İstanbul Vaka Toplantılarına” katıldıkça anladım: ASO konusu, mobil uygulama geliştiricileri ve ürün yöneticileri için deneyim gerektiren ve pazarlamada öncelikli düşünülmesi gereken bir alan…

IOS Uygulamam Hakkında

Proffer, hatasız bir şekilde fiyat teklifi hesabının yapılmasını sağlamaktadır. Kolay ve anlaşılır bir arayüz tasarımına sahiptir. 2019 Şubat ayında birincil finans kategorisi ile iş hayatı kategorisinde App Store’dan satışa sundum.

İlk App Store Sayfa Yönetimi Deneyimim

Proffer IOS uygulamam aynı zamanda App Store sayfa yönetimi için de ilk deneyimim oldu. Teknik olarak uygulamanın mağazaya yüklenmeden önce bir iki YouTube videosunu seyretmek faydalı oldu. Bu süreç öncesinde Mobile Growth İstanbul Slack grubuna dahil olsaydım eminim ki daha verimli bir deneyim yaşayabilirdim. Keşke olsaydı :) Çünkü paylaşımcı bir grup.

Yaptığım temel ASO hatalarımdan bahsetmeden önce Proffer’in yükleme sonrasındaki yedi aylık gelişimini paylaşmak istiyorum:

1) 28 Şubat 2019 tarihinde App Store’da yayınlandı. Fiyatı 19.99 TL idi.

2) İlk bir hafta içerisinde ücretli finans kategorisinde birinciliğe ve sonrasında üçüncülüğe oturdum. Bu süreçte öncelikle Proffer App Store linkini Whatsapp üzerinden dostlarımla paylaştım. 9 satın alma gerçekleşti.

3) İlk bir ay içerisinde 24.426 “impression” yakaladım. 79 session gerçekleşti.

4) 9 Eylül 2019 tarihine kadar 9 adet güncelleme gerçekleştirdim. Ortalama 23 günde bire denk gelen güncellemelerde yeni özellikler kattım. Hataları giderdim. Her güncelleme sonrasından App Store finans kategorisinde 4–5 sıra üstlere yükseldim.

5) Twitter ve Instagram Proffer hesaplarından tanıtım videoları paylaşmaya başladım. Özellikle bayram tatilleri boyunca ücretsiz indirme kampanyaları hazırladım. Bu ücretsiz indirme kampanyaları özellikle kullanıcı sayısını genişletmek için oldukça faydalı oldu. “Impression” 29.000’i aştı. 44 indirme ve 130 session elde ettim.

6) Düzenli olarak yaptığım güncellemelerde hata ayıklama sürecini iyi yönetemedim. Küçük hatalar içeren bir günceleme sonunda 7 adet silinme bilgisini App Store Connect’ten aldım. Oldukça üzüldüm. Buradan tavsiyem yeni uygulamanız var ise güncelleme öncesi hata ayıklama teknik sürecini acele etmeden yönetin; simülatör dışında farklı cihazlarda test etmeye önem verin.

7) Proffer versiyon 3.0 ile hatasız bir uygulama sahibi oldum. Almanca dilini de ekleyerek Avrupa, Kuzey Avrupa pazarına yönelmeyi hedefledim.

8) 7.ayın sonunda Türkiye, Amerika ve Japonya başta olmak üzere dünyanın 10 farklı ülkesinden ücretli/ücretsiz indirmeler elde ettim. Düzenli olarak sosyal medya paylaşımları ile organik büyümeye devam ediyorum. Bu zaman içerisinde hiç ücretli reklam vermedim.

App Store Sayfa Yönetiminde Temel ASO Hatalarım

Mobile Growth İstanbul Slack grubuna katıldıktan sonra ASO konusunda farkındalığım arttı. 2019 Eylül ayı ortasında Celil Bozkurt liderliğinde yapılan vaka toplantısında Proffer ASO konusunda mercek altına alındı. Yaptığım hataları tek tek not aldım ve versiyon 3.0 güncellemesine yetiştirdim. Toplantıya katılan bağımsız ve kurumsal developer görüşleri de benim için önemli notlar almama neden oldu. Peki yaptığım hatalar nelerdi?

1) Primary Language: Proffer’i App Store içerisine yüklerken birincil dil olarak Türkçe’yi işaretlemiştim. Oysa bunu İngilizce yapmam gerekirdi. Çünkü lokalize ettiğim diller dışındaki ülkelerde açıldığında hep Türkçe sayfam göründü. Bu da o ülkelerde İngilizce bilenleri kaçırmam gibi çok büyük bir kayıba neden oldu.

Birinci dili halen düzeltemiyorum. Çünkü App Store’da tekrardan birincil dili güncelemelerde düzeltemiyorsunuz.

2) Lokalize Ülke Dilleri: Türkiye dışında Amerika, Avusturalya, Kanada, İngiltere gibi ülkeleri lokalize ettim. Fakat her bir ülke için ayrı ayrı uygulama adı, açıklama ve arama kelimelerini kayıt etmemişim. Hatta lokalize ettiğim çoğu ülkede anahtar kelimeleri Türkçe kalmış :(

Neyse versiyon 3.0 güncellemesi ile lokalize ülke hatalarını düzelttim. Almanya’yı da lokalize ederek, Almanca arama kelimelerini girdim. Güncelleme sonrasındaki üçüncü günde gerekli analiz araçlarından aldığımız raporla Almanya’da sıralama rank değerinde olumlu rakamlar elde ettim.

Almanca kelime arama rank değerinde olumlu rakamlar elde ettim.
İngilizce kelime aramaları rank değerlerim artış gösterdi.

3) Screenshots: App Store screenshot tasarımlarımda metinler hem Türkçe hem de İngilizce idi. Bunları her bir lokalize ülke için ayırdım. Rahat okunması için cümleleri kısalttım ve puntosunu büyülttüm. Daha okunur ve anlaşılır oldu. Appstore sayfama buradan ulaşabilirsiniz.

Türkiye sayfamdan screenshots…

4) Flurry SDK: Proffer çıktığından beri 7 aylık süreçte App Store Connect’in bana sunduğu analiz verilerini değerlendirdim. Oysa toplantıda ücretsiz Flurry SDK eklemem gerektiği önerildi. Versiyon 3.0 ile Flurry eklerken uygulama içerisinde 12 adet fonksiyon etiketlemesi yaptım. Böylece uygulamayı kullananların en çok hangi fonksiyonu, açtığı arayüzleri artık değerlendirebiliyorum. 90 günlük bir izleme sonrasında en az kullanılan fonksiyonları iyileştirmeyi veya çıkarmayı düşünüyorum.

Ayrıca Flurry IOS uygulamasını da kullanarak günlük kullanım hakkında uyarılar almaktayım. Toplantıda önerilen Flurry SDK’yı kullanmayı faydalı buluyorum.

5) Güncelle, İzle ve Gelişme Notlarını Al: Vaka toplantısı sonrasında ASO konusunun çok ayrıcaklı ve uzmanlık disiplini gerektiren bir güncel konu olduğunu kavradım. Her güncelleme sonrası yapılacak değişikliklerin izlenmesi ve gelişme notlarının alınması gerçekten bir disiplin işi. Eğer mobil uygulamanız var ise ASO konusunu görmemezlikten gelmek yanlış olacaktır kanısındayım. Uygulamanızın tutması için şansa değil, bence bilimsel bir yaklaşıma önem vermeniz gerekiyor.

9 Eylül 2019 versiyon 3.0 güncellemesi öncesi değerler
9 Eylül 2019 tarihinde yayına giren versiyon 3.0 güncellemesi ile Proffer “impression” değerlerinde önemli artışlar görüldü.
9 Eylül 2019 tarihinde yayına giren versiyon 3.0 güncellemesi ile Proffer “impression-app store search” değerlerinde önemli artışlar görüldü.

Sonuç

Proffer 3.0'dan sonra 3.1 güncellemesi yaparak “dark-mode” özelliğini de kullanıcılara sundum. Ayrıca “AppAnnie raporu: The State of the Turkish App Economy” raporunda belirtildiği gibi 2017–2018 yılında Türkiye mağazası İş Hayatı (Business) kategorisi %29 büyüme göstermiştir. Bu bilgiye dayanarak birincil kategorimi İş Hayatı yaptım. Gelişimi izlemekteyim. Aynı raporda dikkat çeken bir başka nokta ise ülke bazında Google Play indirme oranlarının artmasıdır. Bu nedenle Proffer Android uygulamasını kısa zamanda hazırlamalıyım.

En önemlisi Mobile Growth İstanbul Slack grubu tarafından düzenli olarak yapılan vaka inceleme ve tartışma toplantılara katılmaktayım. Farklı sektörler için uygulama üreten yazılımcıların ASO konusunda deneyimlerini dinlemek ve yaptıkları deneysel çalışmalar hakkında bilgi almak büyük zenginlik. Bu bakış açısıyla bağımsız veya kurumsal geliştiricilerin (hatta ürün yöneticilerinin) bu toplantılara katılmasının faydalı olacağını savunuyorum.

Yerel deneyimlere hakim olmak önemli. İyi günler dilerim.

--

--

N. Erhan Üzümcü
Mobile Growth Istanbul

Grafik tasarımcı, yazılım, yazar, müzisyen (W3C EPUB Community Group Member)