擺耐左,仲好食過即劏即食?

Terry Chan
潮童焗飯
Published in
5 min readJun 19, 2019

那些年我吃過的熟成牛、熟成魚、熟成豬

「多磨,中拖拿熟成醬油漬。唔洗點豉油,就咁食,請慢用。」 長期Poker Face嘅武師傅如是說。

中拖羅熟成醬油漬,2017-10版本

等等先,武師傅,唔好見我第一次幫襯就水我。中拖羅就中拖羅,醬油就醬油,呢舊係咩傢伙嚟先?同我解釋下先好走呀。

近年因緣際會,有唔同機會接觸「熟食料理」,就好奇小寶寶上身,研究下呢樣野係咩嚟。喺到唔諗著講生物學,扔一推科學專有名詞(主要係我都唔識),只想簡單分享下,等大家有個概念自己食緊咩,點解舊肉好食左,同埋價錢貴左。

簡單嚟講,熟成(Aging),一種肉類處理方式嘅統稱:將肉類放係適當溫度同濕度下,利用肉類本身自帶嘅酵素以及外在微生物發酵,提升肉類風味,令肉質更為軟嫩。

先以大家較為熟悉,而市場亦較普遍食到嘅牛肉為例子,主要分為:濕式熟成(Wet-Aged)同乾式熟成(Dry-Aged)兩種。

濕式熟成(Wet-Aged)

相對而言,Wet-Aged Beef較為經濟實惠,用真空袋裝著需要熟成嘅部位,喺冷藏運送途中,就可以利用牛本身天然酵素進行熟成,令風味改變,肉質變軟。

Wet-Aged Ribeyes, USDA, Prime Grade, by Forkers

乾式熟成(Dry-Aged)

Dry-Aged其實源自舊時冷凍技術未發展時,人類打獵後將未食完嘅肉放係自然環境中風乾,令牛肉風味更佳而發現。去到現代,通常我地會將牛肉分切,再放置係恆溫恆濕環境下,利用牛肉自帶天然酵素進行熟成。

頭先話Wet-Aged較為經濟實惠,咁Dry-Aged當然會令成本提升啦。點解呢?因為Dry-Aged後,牛肉表層肉及脂肪因為失去水份而變硬,最後需要放棄,約佔一整舊肉嘅30%。又要時間,又佔空間,熟成完仲剩返70%可以食,咁你明點解價錢較為貴啦?

Dry-Aged Beef Processing, at Forkers

香港人不嬲都鍾意海鮮類食物即劏即食,不過呢,既然係開頭嘅用左「中拖羅醬油漬@武館」嚟做引旨,「熟成」呢個概念當然可以用係刺身之上。

追溯返江戶時期,日本人同樣面對冷藏問題。由出海捕魚,上岸落貨,到餐廳下廚呢段時間,可能長達幾日,咁點保持所謂嘅鮮呢?活締處理係其中一個方法,不過並唔係每一條魚都適合。而另一種處理方法,就係用鹽、醋、昆布,或醬油等將魚肉醃起保存保鮮;另一方面,魚肉經過一段時間靜置後,亦可脫離「屍彊」狀態,筋肉分解令肉質鬆軟、風味更佳。

昆布熟成

常用於白身魚上,例如鯛魚。做法大概:用清酒抹乾淨昆布,另一面為魚生噴上冰鹽水,然後以昆布包著魚肉放置一定時間。完成後,魚肉結實更有咬口,而味道亦更為濃郁;

鹽醋熟成

可以話係大家最容易食到嘅熟食方法,點解?因為大家耳熟能詳嘅鯖魚壽司就係當中代表。奈良時代,日本天皇以京都為首都,因為禁肉令同地處內陸關係,無咩好揀,唯有命人山長水遠,係北面城市「小浜」人肉運送到京。不過,時間需時數日,魚肉好大機會中途變壞發臭,所以就發明左灑鹽保鮮,為魚肉帶嚟微酸味道,是為「鯖棒壽司」(箱押壽司嘅朋友,主要係形狀唔同)。

真鯛魚 昆布熟成(左)、金線魚 昆布熟成(中),鯖魚壽司(右)

醬油漬熟成

最後要介紹就係呢種 — 「醬油漬熟成」!以我接觸到嘅拖羅為例,師傳將魚肉放入秘制醬油(可能為醬油,煮油,昆布,木魚等混合而成)保存,一方面保存油香,另一方面亦令肉質鬆化。味道?我試過食到Blue Cheese嘅味道。你點睇?

中拖羅醬油漬熟成(左)、大拖羅醬油漬熟成(右)

其他物種

喂,咁除左牛同魚,其他肉得唔得先?咁緊係得啦,只不過係你有機會食姐。我自己就係中環Porker試過熟成豬肉「鹿兒島熟成三元豚肉」;亦都見過人地介紹過熟成鴨肉,不過未有機會食(哭哭)。

鹿兒島熟成三元豚肉@Porker

今次寫到呢到,有機會再寫寫筆記,同大家介紹我嘅飲食歷程。

如果你覺得好睇嘅,請給我1個掌聲作為鼓勵;
如果你想我再寫嘅,請給我2–5個掌聲作為鼓勵;

--

--

Terry Chan
潮童焗飯

CDO of Storellet, Communication Manager of GreenTomato, 數碼小薯, 美食愛好者, 攝影師