Berg int water (en in de smog)

+ voorbereiden Chinees Nieuwjaar

淑安娜
My China Trip 
3 min readJan 28, 2014

--

Vandaag ging ik een berg beklimmen. De Taibai berg, letterlijk vertaald ‘te witte berg’. Tot ik deze morgen om kwart voor 8 de rij aan de busstop zag staan. Ik was heel vroeg uit mijn bed gekomen om de langeafstandsbus richting deze berg te nemen. Toen ik dus aan de zuidelijke busstation aankwam, kreeg ik te horen dat ik pas de bus van 10u zou kunnen nemen.

Nu, niet erg zou je denken, ware het niet dat de busrit heen alleen al 2 uur lang duurt en de berg zelf maar open is tot 18u. Voor de veiligheid (ik bedoel, ik wil wel alles zien!) ga ik dus morgenvroeg wat vroeger zodat ik de bus van 8u kan nemen. Er zijn 180 attracties (dingen om te zien) op deze berg, dus je kan er beter vroeg bij zijn dan denk ik! Stiekem hoop ik om een wilde panda of een van de bekende Chinese ‘gouden’ aapjes te zien die naart schijnt (volgens het reisboekske en het internet) daar nog te vinden zijn. Daarom ook dat ik nu ga, het is winter hier en ik hoop dat er niet al te veel volk rondloopt, zo is het stil en is er meer kans een van die diertjes te zien.

Het is trouwens ook de hoogste berg in Oost China (boven zeeniveau), ook weer volgens mijn boekske(en volgens Wikipedia). Op de top van de berg ligt er het hele jaar door sneeuw (ik stond daar dus aan de bushalte met twee broeken overeen en een hele hoop kleren, te zweten), maar je hebt er verschillende warmteniveau’s. Ook zijn er hotsprings te vinden op de berg en ik ben dus ongelooflijk teleurgesteld dat ik nog een dagje moet wachten.

Langs de andere kant, er was vandaag ongelooflijk veel smog, dus dat had misschien de foto verpest. Morgen beter zou ik zeggen! Ik zal het jullie laten weten!

Die andere bekende berg hier in de buurt, Huashan, en de kleinere Li berg die zal ik hoogstwaarschijnlijk ook nog trotseren, maar liefst als het hier een beetje warmer is ;) En ik moest op ons Angie wachten, die ging mee (en die komt EIN-DE-LIJK terug op 23 februari! Jippie!

Ondertussen is het hier trouwens ook bijna Chinees Nieuwjaar (nog drie dagen!) en heb ik dus wat Nieuwjaarsversiering, of hoe het ook mag heten, gekocht. Maar dat kon ik niet alleen, neen, want ik heb een handgekalligrafeerde wensstrook voor mijn deur gekocht. Wat is dat nu denk je? Dat is een rode strook papier, die je naast je deur moet hangen met daarop een wens/spreuk voor het komende jaar. Ik zal op Flickr wel een foto posten van de kalligrafeerder die druk bezig is met mijn (zelfgekozen, daarom had ik een Chinese nodig, want die spreuken zijn ongelooflijk moeilijk) wensstrook te schilderen. Het is trouwens een setje van drie: mijn eerste strook moet rechts (zie da je ze niet verwisselt!), de tweede links en de kleinere moet boven de deur. Een dezer dagen nog een klein lantaarntje om omhoog te hangen en laat dan Chunjie (das de Chinese naam voor Lentefeest/Chinees Nieuwjaar/Spring Festival) maar beginnen!

--

--