Ohlédnutí za českou bojovkářskou scénou v roce 2015

VR-Fist
My Gaming Bits
3 min readJan 16, 2016

--

Uplynulý rok je k hodnocení náročnější než kterýkoli předtím. Ohlížíme se za rokem, který z byl hlediska české scény téměř prázdný.

Před rokem jsem napsal:

Chystá se nový Tekken, Mortal Kombat a Street Fighter (ten jako jediný možná nevyjde letos). Nový mainstreamový titul se značkou, kterou lidé znají, by nám mohl pomoci scénu trochu nakopnout. PC se nově stává významnou bojovkářskou platformou, nové tituly (i re-releasy těch starých) vycházejí na Steamu a naše Steam skupina se rozrostla nad moje očekávání. Vzhledem k tomu, že já od letošního roku neočekávám vůbec nic, mohu být jen příjemně překvapen. Moc bych si přál, aby tomu tak bylo.

Na Tekken se stále čeká (a podle všeho se nechytne) a Mortal Kombat se bude snažit obstát v konkurenci nových her (aktualizovaný Guilty Gear, Street Fighter 5, KOF14, Tekken 7). Street Fighter vychází už v únoru. Doufejme, že hra bude dobrá, protože vyložené nadšení se zatím nedostavuje. Na druhou stranu, kdo není přehnaně nadšený, nebude případně zklamaný a s kvalitní hrou, která bude mít velkou podporu svého vývojáře, bychom mohli začít růst a snad dokonce i uspořádat nějaký turnaj.

Ona ale není pravda, že bychom v roce 2015 vůbec nepovyrostli a že by se nic nehrálo. Je to znát hlavně na našem Discordu, nové platformě, která v komunikaci nahradila IRC. Minulý rok se tam k nám připojilo několik nových lidí a aspoň trochu aktivní je skoro třicítka hráčů. Na Steamu pak máme skoro padesát členů, ale tam skupiny nebývají moc aktivní, takže nám slouží spíš k odchycení nových hráčů. SF5 nabízí se svým cross-platformním multiplayerem vynikající příležitost.

Prakticky denně někdo s někým hraje, většinou online. Na naše poměry se dost řeší i teorie. V tomhle ohledu mi přijde, že jsme v pohodě.

Trápí mě ale samozřejmě turnaje. Nepořádáme žádné akce a nebýt toho, že s Czech Arcade chtěla spolupracovat Cenega a Grunex v organizaci oficiálního MKX turnaje, nemohli bychom si letos své jméno napsat nikam — poprvé od vydání Tekkenu 3!

U MKX bych se rád na chvíli zastavil. Je to skvělá hra, kterou trochu poškodil neurotický přístup NRS k patchování. Díky možnosti často aktualizovat již vydané hry si některé společnosti mohou dovolit metodou pokus/omyl drasticky měnit dílčí aspekty těchto her. Každopádně mě MKX moc bavil, jen jej krátce po turnaji hodně lidí přestalo hrát. Zejména konec kompetice v Brně mě hodně zklamal a díky tomu jsem hru přestal brát vážně. Tím pádem ani nebyla šance využít toho, že v Praze máme zkušeného a vysoce kvalitního hráče z ciziny (VakPhoenix), a trénovat s ním. Dodnes si občas zahrajeme, když se sejdeme s J-kobem nebo Kornalskym, ale není to seriózní úroveň, jaká u nás panovala u jiných bojovek, a v zahraničí nás tedy paradoxně reprezentuje jen nečeský hráč.

Hodně oceňuju kompetici v Guilty Gearu a výsledky českých hráčů v zahraničí. Vážně klobouk dolů. Nemůžu nezmínit Motionmana, který to vyndavá v KOFu všude, kam přijede.

Ale zpět k turnajům u nás. Minulý rok jsem napsal:

Vzhledem k tomu, že já od letošního roku neočekávám vůbec nic, mohu být jen příjemně překvapen. Moc bych si přál, aby tomu tak bylo.

Nebylo.

Pokud jde o mě, nevidím jasnou příležitost a většinou mi chuť něco uspořádat dokáže velmi rychle vzít jednak některá komunikace, která občas na Discord chatu probíhá, a jednak představa, co všechno pak zas někteří vytrollí a všelijak okomentují (za použití pečlivě vypracovaného seznamu spamů). Nechci se dostat do situace, kdy zjistím, že jsem se zavázal k něčemu, co vlastně nechci dělat. Zároveň mám ale bojovky pořád rád a mám v komunitě kamarády.

Ocenil bych, kdyby se organizace turnajů také dokázal chopit někdo jiný než stará škola. Doufám, že mladá krev v tomto ohledu nabere sílu a odhodlání a nenechá turnajovou scénu v letošním roce definitivně chcípnout. Jsem z povahy optimista a držím palce. Máme navíc některé talentované hráče a nováčky, které baví hrát, tak snad i letos česká (potažmo česko-slovenská) scéna zanechá svůj otisk také v zahraničí.

--

--

VR-Fist
My Gaming Bits

I love Fighting Games and collecting Chaos Emeralds.