Pejvak
mydaily(s)
Published in
2 min readOct 31, 2015

--

شتاب زمان

یادمه بچه که بودم کلی طول میکشید که یک سال بگذره و عید بشه. یا سه ماه تعطیلی تابستون به نظر یه عمر میرسید. الان که سر کار میرم و روزها شبیه همه، یهو چشم به هم میزنم میبینم ای وای چیزی که به نظر دو سه هفته پیش میرسید در واقع شش ماه ازش میگذره.

اولا که اومده بودم استرالیا و دانشگاه میرفتم اون دو سال تحصیلی کلی طول کشید. حالا که نگاه میکنم میبینم الان بیشتر از شش ساله که فارغ التحصیل شدم. اول فکر میکردم فقط به نظر خودم میرسه که سرعت گذر زمان ثابت نیست و شتاب داره. ولی چند وقت پیش دیدم که یه هنرمندی به اسم مکسیمیلان کینر یه وبسایتی طراحی کرده که سرعت گذر زمان نسبت به سن آدم رو به صورت خطی نشون میده.

مبنای این کارش رو هم بر این نظریه گذاشته که ما گذر زمان رو نسبت به کل زمانی که زندگی کردیم مقایسه میکنیم. مثلا برای یه بچه یک ساله یک هفته بیست درصد عمرشه، ولی برای یک آدم پنجاه ساله، بیست درصدعمرش میشه یک سال تمام.

حالا تو این وبسایت، این نظریه رو به صورت گرافیگی نشون میده. هر چی جلوتر میرید میبینید که سال ها به نظر کوتاه تر و کوتاه تر میان. در حین جلو رفتن جمله هایی هم روی صفحه ظاهر میشن که این جریان رو با مثال های عینی توضیح میدن.

--

--