Hva gjør du når du har tette rør?

Nadia Tokerud
Fra tanke til skjerm
2 min readJan 29, 2024

--

Kart over rørpostsystemet til Paris anno 1971

For noen år siden hørte jeg en episode av 99% invisible som jeg stadig tenker tilbake på. A Series of Tubes heter den, og er vel verdt lytten.

Jeg hang meg spesielt opp i en del om rørpostsystemet i Paris:

“Paris had an interesting mechanism in case there is a blockage. Someone would fire a gun into the tube and then measure the sound waves and be able to figure out to within, I guess, two meters or so, where the blockage was. And then, they would be able to go underground and undo the flange and bring out the offending canister.”

- Molly Wright Steenson

På den tiden jobbet jeg for et selskap som lager dokumentasjonssystemer for nettinfrastruktur (stor munnfull, I know). Jeg snakket ganske ofte med folk som lager og dokumenterer store nett, og lærte mye av dem. Kort tid etter å ha hørt denne episoden snakket jeg med noen som jobber med fibernett. “Åh, men det er jo sånn vi gjør nå og!” sa han. “Vi ser det er et brudd, også går vi inn og lyser inn i kabelen og måler hvor langt lyset går før det stopper”.

Det slo meg som noe helt fantastisk at såpass enkle prinsipper holder seg på tvers av teknologier. Fra papirpost som skal fra a til b, men stopper opp på veien til e-post som skal fra a til b, men stopper opp på veien.

I begge tilfeller har de kart som kunne si noe om hvor man skal finne ting. For moderne fiberleverandører betyr det mye penger spart når ting skjer om kartene er gode nok og godt nok oppdaterte.

Jeg bestemte meg for at det der, det fortjener en artikkel. Også har jeg gått og tenkt på den innimellom og hatt dårlig samvittighet for å ikke ha klart å skrive den.

I dag slo det meg — jeg kan ikke pøse på fakta for å gjøre den ene lille biten der interessant. Det ér interessant i seg selv, fordi det er så spennende!

Og for en gangs skyld har vi et eksempel der franskmennene var noe mer logiske enn tyskerne. Molly Wright Steenson fortsetter sitatet sitt over:

“I guess it’s better than what happened in Berlin where they just poured copious amounts of wine into the tubes in order to unfreeze the stuck canisters.”

Jeg vet ikke med deg, men jeg har en haug andre idéer til hva man kan gjøre med så store mengder vin. Vin! Av alle ting.

--

--

Nadia Tokerud
Fra tanke til skjerm

Rambo var ei jente, sa de da jeg ble født. Så ble jeg en designer.