Vil du ha litt bra kobber?

Den gangen jeg ikke visste hva jeg holdt foredrag om før halvveis uti

Nadia Tokerud
Fra tanke til skjerm
3 min readJan 30, 2024

--

XKCD: My Favorite Things

En historie jeg håper jeg klarer å finne en god nok vinkling på en gang, så jeg kan holde et foredrag om det, er brevet Nanni skrev til Ea Nasir i kileskrift på leirtavle en plass for nærmere 4000 år siden.

Brevet var det som blir ansett for å være verdens eldste dokumenterte kundeklage. Ea Nasir solgte dårlig kobber og behandlet tjeneren til Nanni dårlig for 4000 år siden og derfor vet vi hvem han er. Fordi Nanni ble forbanna nok til å skrive et brev i kileskrift på leirtavle. Fantastisk! Så fantastisk at National Geographic skrev en sak med den nydelige tittelen “Think customer service is bad now? Read this 4,000-year-old complaint letter.

Det er rett og slett imponerende at en fyr som levde i Sumer for snart 4000 år siden har blitt meme-mat i en såpass stor grad fordi han var så kjip mot minst en av kundene sine.

Så var det foredrag, da

“Har du lyst til å være med på Powepointkaraoke?” spurte ei venninne meg. Hun var med på å skulle teste om det kunne være et kult opplegg og trengte et knippe folk som kunne tenke seg å snakke rundt slides de ikke hadde sett før.

Slippe å lage slides selv, og få rante noe random crap basert på bilder du bare blir foret med? Count me in!

Meg, i det jeg ser første slide og prøver å tenke ut ting å si

“Jeg har laget et slidedeck helt spesielt for deg” fikk jeg høre da jeg kom. Kult! Kunden har alltid hatt rett — passer fint for noen som jobber med brukerinnsikt og kan finne på å snakke om sinte kunder. “Sumer er ganske langt tilbake” tenkte jeg, mens jeg var fullt klar over at klokka gikk. Ingen tid til å tenke, eller koble! Slidene begynner å gå og jeg sier etellerannet som jeg tror gir mening over molekyler og noe som ser ut som poteter rett fra jorda. “Man må tørre å grave og bli litt møkkete for å virkelig klare å dra ut nytten fra sinte kunder” eller noe sånt, sier jeg. Før en slide kommer som får alt til å falle på plass (og meg til å få latterkrampe):

Noen kjenner meg godt ❤️

Nå gjelder det bare å finne en god vinkling til en litt mer forberedt versjon.

--

--

Nadia Tokerud
Fra tanke til skjerm

Rambo var ei jente, sa de da jeg ble født. Så ble jeg en designer.