Designsnack med Anna Bode

Med en bakgrund inom webbutveckling så väcktes ett intresse för design och sätta användaren i fokus. Säg hej till vår UX Designer och strateg Anna.

Pierre Orsander
NetRelations
2 min readApr 16, 2019

--

Var jobbade du innan du började på NetRelations?

Innan NetRelations jobbade jag på Knowit i 5 år som interaktionsdesigner, och till en början då som gränsnittsutvecklare.

Hur länge har du jobbat inom designyrket?

Svårt att säga mellan tummen och pekfingret. Man kan säga att jag började min resa som webbutvecklare, och gjorde till en början allt utom den grafiska biten men som tillslut blev mer och mer. Man kan säga jag jobbat med design på olika sätt från och till sedan 2000-talet.

Hur hamnade du in på spåret design?

Det var primärt under min tid på Knowit när jag var gränssnittsutvecklare till en början, som jag kände jag ville börja jobba mer med designuppdrag. Efter en period började en kollega hos oss som var en utbildad interaktionsdesigner som jag tycker var jätteinspirerande. Efter det fick jag ett ännu starkare sug att jobba med sådana typ av projekt, vilket jag fick möjligheten att göra.

Vad tycker du är det mest givande jobba som designer?

Det mest givande för mig är möjligheten att vara nära användarna för att kunna ta fram och göra en bättre upplevelse för dem.

Vad är det mest utmanande?

Det mest utmanande är projekt där det inte finns någon färdig eller tydlig målgrupp definerad och arbetet börjar från ruta ett. Sen tycker jag även det kan vara utmanande att sitta och vara kreativ med design själv, jag vill gärna ha någon att bolla ideer med.

Har du någon intressant designutmaning framför dig nu?

Ingen konkret designutmaning just nu, men projekt där det är mycket höga krav från kund.

Vad har du gjort som du är mest stolt över?

Jag är mycket stolt över ett intranätsprojekt jag jobbat med för Sveriges Domstolar, och det konceptet vi tog fram. Även Unionen jobbade jag med ett mycket lyckat projekt som var i form av deras “Lönecoach”.

Har du någon designstil du dras mot?

Enkelt, tydligt och avskalat är den stilen jag dras mest mot ur ett visuellt perspektiv.

Har du någon du ser upp till inom designyrket?

Alla mina grymma designkollegor som jag har möjligheten att jobba tillsammans med.

Vilket är ditt favorit design-citat?

“Less is more.”

Vilken är din favoritfärg?

Rosa, men kanske inte just på en webbplats.

PC eller Mac?

Mac.

Vad är ditt bästa tips för att vara kreativ under dagen?

Att träna på morgonen tycker jag hjälper. Även ta pauser för att få lite luft.

Har du något tips du vill ge andra designers i branschen?

Den bästa designen behöver inte vara den snyggaste. Att sätta användaren i fokus.

--

--

Pierre Orsander
NetRelations

Senior Designer + Design Lead at IKEA with a fascination for Design & Psychology. Also foodie & entrepreneur. My writing is my own thoughts.