Designsnack med Johan Herbertsson

Med en evig kärlek för färg och form och att få kunder nöjda har lett till 20 år i branschen inom reklam och digital kommunikation för webbräven Johan.

Pierre Orsander
NetRelations
Published in
4 min readMay 24, 2019

--

Var jobbade du innan du började på NetRelations?

Jag kommer senast från Webbhuset en E-handelsbyrå där var min roll var Art Director och UX-designer. Innan dess har jag jobbar på olika byråer i och runt Göteborg.

Hur länge har du jobbat inom designyrket?

Jag har jobbat sedan slutet av 90-talet och firar 20 år i år inom branschen. Så jag har jobbat med reklam och digital kommunikation halva mitt liv.

Hur hamnade du in på spåret design?

Jag har alltid tyckt om färg och form och när Medieprogrammet startade på mitt gymnasieskola så bytte jag inriktning från att ha gått ett år på Energiprogrammet (VVS). Efter gymnasiet läste jag Medie- & Kommunikationsvetenskap och av en slump så hamnade jag på en liten reklambyrå i Vänersborg. Efter ett år på byrån så började jag plugga Webbdesign vid ITC Interactive och började sedan arbeta på Citat Solutions i Göteborg. Sen har det rullat på även om den stora IT-bubblan sprak i början av 2000-talet.

Vad tycker du är det mest givande jobba som designer?

Det är flera faktorer som gör mitt jobb givande. Att ha kundkontakt och tillsammans med kunden se behoven för deras användare och kunder och stötta kunden inför utmaningar och förändringar de själva står inför och ge dem den bästa hållbara produkten.

Sen tycker jag om att utvecklas inom mitt designyrke och jag är både nyfiken och inte rädd för att bryta nya marker inom den digitala världen och hålla mig au jour med vad som gäller och vad som kommer att komma inom digitala trender och tekniker. Dessutom försöker jag utmana mina medarbetare genom min design eller lösningsförslag så att de också ska kunna känna att de också utvecklas.

Alla yrkesroller inom ett projekt kan bidra så att kunder får den bästa produkten och på så vis utvecklas vi tillsammans.

Vad är det mest utmanande?

Mest utmanande är att kunna få ut så mycket som möjligt av den tid jag kan lägga på en kund så att jag känner att kunden blir nöjd (ROI).

Har du någon intressant designutmaning framför dig nu?

Jag är otroligt taggad att sätta igång och bygga nästa generations intranät som vi på NetRelations erbjuder men förutom detta och designa webbplatser för E-handel så vet jag inga andra utmaningar i skrivande stund, men jag skulle vilja testa på hur jag skulle kunna bidra inom VR, AR och sen känner jag att jag inte är riktigt färdig med Appar och säljverktyg för olika digitala enheter där interaktionsdesign och microinteraktioner kan vara en stor del av upplevelsen för att hjälpa användaren att få ett verktyg som hjälper dem i sin vardag eller i sin yrkesroll.

Vad har du gjort som du är mest stolt över?

Har inte tänkt så mycket på detta men gjorde reklam för en El-Truck av märket Kalmar Trucks för några år sedan. Min idé var att göra ett liknande upplägg för deras kampanjsite som när bilmärken säljer nya bilmodeller och försäljningen ökade med 20 %. Sen hade jag nyligen en utmaning för ett smyckeföretag som heter Vanbruun. Den stora utmaningen var att göra det lätt för besökaren att kunna bygga ihop sin egna diamantring och dessutom lätt kunna se storleksförhållande på en diamant utifrån de olika karaten. Inom denna bransch är det mycket fakta och stora beslut som ska fattas innan du lägger en diamantring i varukorgen för flera tusentals kronor och detta tycker jag att vi lyckades med över förväntan.

Har du någon designstil du dras mot?

När jag försöker designa så håller jag mig till tydlig och ren design. Sen beror det på vad för slags uppdrag det är. Min design ska även fungera responsivt och vara samtidigt en inkluderande design. Men skulle jag få fria händer så dras jag mer åt Explosiv design med massa färg och kreativ typografering.

Har du någon du ser upp till inom designyrket?

Jag har ingen på rak arm som jag ser upp till, då det finns så många duktiga designers och nya talanger som driver design och innovation framåt.

Vilket är ditt favorit design-citat?

Klyschigt citat men det håller än.

”In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes.”

- Andy Warhol, 1968.

Vilken är din favoritfärg?

Många färger är mina favorit. Utmanar mig själv att hitta nya sätt att skapa kontrast och kombinationer av färger. Men skulle jag nämna en så är blått ett säkert kort.

PC eller Mac?

Mac, så klart.

Vad är ditt bästa tips för att vara kreativ under dagen?

Mitt bästa tips är att ha roligt på jobbet. I en positiv miljö skapas det under.
Glöm inte att våga testa dina idéer på någon kollega, ibland kan de ge bra input som du kanske har missat.
Jag lyssnar också mycket på musik så Soundcloud går varmt i mina lurar.
Glöm inte att sluta inspireras av andras lösningar och ta lärdom av andra.

https://open.spotify.com/user/johanherbertsson/playlist/2qA4Ea1FNWUcBpfSLan31y?si=MHcR_rjGShW1joJufdDy4A

Har du något tips du vill ge andra designers i branschen?

Glöm inte att tänka på att din produkt och design ska kunna inkludera alla i samhället utifrån deras behov. Det är lätt att glömma hur andra ser på saken.

--

--

Pierre Orsander
NetRelations

Senior Designer + Design Lead at IKEA with a fascination for Design & Psychology. Also foodie & entrepreneur. My writing is my own thoughts.