Designsnack med Martin Dahl

En glad göteborgare som alltid fick i uppdrag designa omslag till det egna bandet tills han slutligen klev in i byråvärlden som Art Director hos NetRelations.

Pierre Orsander
NetRelations
3 min readJul 1, 2019

--

Var jobbade du innan du började på NetRelations?

Innan jag började hos NetRelations jobbade jag på den konkurrerande byrån Knowit i cirka 5 år som designer.

Hur länge har du jobbat inom designyrket?

2002 fick jag mitt första jobb på en liten designbyrå som webbdesigner och originalare, där jag fick jobba både med tryck och webb. Det var på den tiden när det började gå från att man designade webbplatser från 800x600px till 1024px. Helt plötsligt blev allting så stort. Spännande tider!

Hur hamnade du in på spåret design?

Jag har alltid varit intresserad av design och att uttrycka mig visuellt, exempelvis genom att måla och rita. På yngre dagar var jag del av ett musikband, och då tog jag såklart på mig att göra bland annat omslag och webbrelaterade grejer till bandet.

Jag har även läst på Master of Media, som var en del av skolan Academedia och då kursen mediateknik. En väldigt bred kurs där vi fick lära oss bland annat video, typografi, 3D och mycket annat. Det var även under en period då jag hade möjlighet att få jättebra praktikplatser på de största byråerna i stan, vilket var lärorikt.

Vad tycker du är det mest givande jobba som designer?

Att det är så olika utmaningar hela tiden. Ingen kund är den andra lik, och det passar mig väldigt bra.

Vad är det mest utmanande?

Att få till riktigt bra samarbete och flow i en arbetsgrupp. Det krävs mycket erfarenhet, och alla är olika som människor. Det blir ofta svårare än man tror det ska vara.

Har du någon intressant designutmaning framför dig nu?

I höstas jobbade vi med ett projekt där vi skulle göra om stil och känsla för ett större IT-bolag som ville gå mer mot en skandinavisk och personlig approach. Det var en stor designutmaning.

Vad har du gjort som du är mest stolt över?

Jag kan känna mig riktigt stolt när man bland annat faciliterar workshoppar och känner man får med sig deltagarna hela vägen, och de själva känner att de varit med i hela processen och fått nya insikter genom resan.

Har du någon designstil du dras mot?

Jag gillar enkelt och avskalat, helst så lite saker som möjligt. Detta är en stor utmaning kring bland annat tillgänglighet. Var drar man gränsen på smakfullt och rent, och samtidigt hålla hög tillgänglighet? Det är en stor balansgång att gå.

Har du någon du ser upp till inom designyrket?

Skapande människor som är duktiga inom sitt skrå. Kan vara allt från drejare till magiker och musiker. Ofta folk som skapar saker med händerna eller sin röst.

Ska jag välja någon specifikt jag ser upp till så är det Katarina Gospic som skriver mycket om hur hjärnan och vi fungerar som människor. Det är ett ämne tycker jag är inspirerande.

Vilket är ditt favorit design-citat?

Mitt favoritcitat, men som inte är specifikt från en designer, är av jazzpianisten Count Basie.

“Learn to deal with the valleys — the hills will take care of themselves.”

- Count Basie

Detta på grund av att det är nära kopplat till hur vi som team vill tänka kring design thinking.

Vilken är din favoritfärg?

Svart.

PC eller Mac?

Mac.

Vad är ditt bästa tips för att vara kreativ under dagen?

Att ta pauser regelbundet och resa på sig. Gärna var 90’e minut.

Har du något tips du vill ge andra designers i branschen?

Att design är ett verktyg. Fundera vad design ska göra för nytta, och inte bara hur det ser ut.

--

--

Pierre Orsander
NetRelations

Senior Designer + Design Lead at IKEA with a fascination for Design & Psychology. Also foodie & entrepreneur. My writing is my own thoughts.