Designsnack med Viktor Gattzén

Hur en barndomsdröm om att rita coola grejer och bananskal i form av ett hostel i Panama City med en litauisk personalvetare tog Viktor till yrket som UX Designer.

NetRelations
Published in
2 min readSep 6, 2019

--

Var jobbade du innan du började på NetRelations?

Som Director of UX på en startup som producerar digitala lås.

Hur länge har du jobbat inom designyrket?

Drygt två år.

Hur hamnade du in på spåret design?

För min del var det väldigt många bananskal uppradade på rad över flera års tid. Men det senaste bananskalet var på ett hostel i Panama City med en personalvetare från Litauen.

Vad tycker du är det mest givande jobba som designer?

Helt allvarligt är det en barndomsdröm att få rita coola grejer. Jag tvingade mina klasskamrater att komma på vad för bilar jag skulle rita åt dem i första klass. Så att få fortsätta på den banan och skapa coola grejer åt andra är det mest givande.

Vad är det mest utmanande?

Jag brukar skämta om att jag har världens bästa jobb eftersom jag har användare som berättar för mig vad jag ska göra. Skämt åsido, så är analysen av beteenden mest utmanande. Det finns alltid ett lager extra av användarens beteende som man vill undersöka innan man tar beslut som påverkar den slutgiltiga designen.

Har du någon intressant designutmaning framför dig nu?

Just nu sitter jag med en väldigt komplex interaktion för ett analysverktyg där varenda val möts av ett: “Men tänk om någon gör såhär..?“.

Vad har du gjort som du är mest stolt över?

Under min studietid gjorde vi en självvattnande kruka som blev utställd under designveckan i Milano. Det var väldigt häftigt.

Har du någon designstil du dras mot?

Jag gillar när design ifrågasätter rådande normer och när det är lite punkigt. Så brutalism är väl det jag kikar på mest nu.

Har du någon du ser upp till inom designyrket?

Dieter Rams. Alla dagar i veckan.

Vilket är ditt favorit design-citat?

“I want to make beautiful things, even if nobody cares.”
- Saul Bass

Vilken är din favoritfärg?

Just nu är jag rätt inne på smutsig gammel- eller laxrosa.

PC eller Mac?

Mac.

Vad är ditt bästa tips för att vara kreativ under dagen?

Under dagen brukar jag visa det jag gjort för kollegor utanför min egen yrkesroll. De kommer _alltid_ med input som jag själv missat. Kvällstid fungerar whiskey.

Har du något tips du vill ge andra designers i branschen?

Fråga färre designers om hjälp och fler utanför yrket. Det är för dem vi gör det vi gör.

--

--

NetRelations

Senior Designer + Design Lead at IKEA with a fascination for Design & Psychology. Also foodie & entrepreneur. My writing is my own thoughts.