The art of Innovation av Tom Kelley

Magnus Olsson
NetRelations
Published in
2 min readApr 25, 2018

Under tiden man plöjer Tom Kelleys bok om sambandet mellan kreativitet, innovation och kultur är det knappt att man reflekterar över att den är nästan 20 år gammal och produkterna som nämns tillhör stenåldern. Men metoderna är i allra högsta grad aktuella och lär vara så en lång tid framöver.

Den här boken bryter ner IDEOs kreativa process i praktiska steg och aktiviteter som gäller för nästan vilken produkt eller tjänst som helst. IDEO (världsledande designstudio) har designat många av de produkter vi använder (eller har använt) varje dag. Ibland kan den möjligen kännas som en ren företagspresentation men i stort påverkade den mitt tänkande och min uppmärksamhet nästan omedelbart.

Oavsett om jag sitter på pendeltåget, står i kön på ICA eller försöker boka biljetter på SJ noterar jag interaktioner, möten, miljöer på ett nytt sätt och förbättringsmöjligheter börjar ploppa upp i mitt huvud. Detta kallas på IDEOska “bug lists” av saker som inte fungerar så bra i ens omvärld. En inställning av att “allt kan förbättras” har alltså slagit rot i mig.

Tom Kelley

Det presenteras massor av kul historier om de erfarenheter som IDEO har haft av att innovera och påminner om att innovation är något som vi alla bör göra ansträngningar att träna varje dag. I IDEOs fall genom brainstorming. De braimstormar alla förbättringsmöjligheter, både internt och i projekt, för att hålla hjärnmusklerna aktiva och att alltid vara på beredd på att tänka kreativt.

Kulturen och den fysiska miljön på arbetsplatsen är av högsta vikt samt att det finns utrymme att innovera. En arbetsplats ska flexibel nog att stödja medarbetarnas föredragna arbetssätt för ett specifikt projekt. Och medarbetarna ska tycke det är kul! På IDEO står det mer eller mindre i anställningsavtalet att man ska ha roligt och att en viss grad av lekfullhet är en obligatorisk ingrediens.

Om du arbetar med att skapa saker, bör du ge den här boken ett part timmar.

--

--