Gozde Korkmaz
Neyasis Technology
Published in
3 min readDec 26, 2022

--

Eğitim Nedir?

Eğitim, insanı geliştirmek ve yaratıcılığını desteklemek ve aynı zamanda sınırlarının dışına çıkmasını sağlayan bir süreçtir. Eğitim bireysel, organizasyonel ve sosyal alanları bütünleştirip geliştirir.

Eğitim genel olarak; bilgi verme, yetenek ve becerileri geliştirme sürecidir.

İş yerinde verilen eğitimlerle, personelin iş yerinde sahip olacağı görevleri daha etkin bir şekilde yapabilmesi için mesleki bilgilerini geliştiren eğitsel faaliyetlerin toplamıdır.

Personel Geliştirmede amaç personelin beceri ve tutumlarının sistematik olarak iyi yönde gelişmesi ve gelecekte işinde başarılı olmasını sağlamaktır.

Personel Yetiştirme tarafında ise daha çok işe yeni başlayan kişilerin gerekli bilgi ve beceri düzeyine ulaşmasını sağlayan eğitsel faaliyetler bütünü olarak karşımıza çıkar.

Eğitimin Amaçları Nelerdir?

Etkin ve bilinçli kişilerin yetiştirilmesi,

Var olan bilgi ve birikimin kuşaklar arasında aktarımının sağlanması,

İnsanların zihinsel gelişimlerinin desteklenmesi,

Toplumun gereksinim duyduğu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi,

Eğitimin Yararlarında Nelerdir?

İşletme Açısından Personel Açısından

Verimlilik arttırıcı olması Kendine güveni geliştirmesi

İşçi ve işveren arasındaki ilişkilerin gelişmesi İletişim yeteneğinin artması

Örgütsel politikalarının benimsenmesi İş tatmininin yükselmesi

Personel maliyelerinin azalması Kişisel amaçların gerçekleştirilmesi

Örgüt içi iletişim gelişir Kişisel gereksinimlerin tatmin edilmesi

Örgütsel gelişimin desteklenmesini sağlar Yeni sorumluluklar alma korkusunu giderir

Eğitim Süreci Aşamaları;

· İK Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi

· İhtiyacın Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler

· İK Eğitiminin Planlanması

· İK Eğitim Programının Hazırlanması

· İK Eğitim Bütçesi

· İK Eğitimin Değerlendirilmesi

Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenme Aşamaları Nelerdir?

· Organizasyonun İhtiyaçlarının Belirlenmesi

· Mesleki İş ile İlgili İhtiyaçların Belirlenmesi

· Kişisel Olarak Çalışanların Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi

İK eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinde kullanılan analizler ise Örgüt Analizi, İş Analizi, Kişi Analizi şeklindedir.

Eğitim İhtiyacının Belirlenmesinde, Eğitim İhtiyaç Bildirim Formu ve Eğitim Çizelgesi Tekniği yöntemleri de kullanılabilir.

Mevcut Durum ve Olması Gereken Durum olasılığına göre Eğitim Açığı belirlenir ve personelin bilgi seviyesinin sonucuna göre eğitim planlanması aşamasına geçilir.

Eğitim Açığında Kullanılan Yöntemler;

· Görüşme Yöntemi,

· Anket Yöntemi,

· Gözlem Yöntemi,

· Karşılaştırmalı Performans Değerleme Formülü,

Eğitim Planlanması;

Eğitim planlaması eğitimle ilgili mevcut durumların gelecekte gerçekleştirilmek istenen amaçlara ulaşmak için izlenecek yolların belirlenmesidir.

Eğitim planlaması sürecinin amacı çalışanların mevcut işlerinin ve gelecekte gelebilecek yerleri düşünülerek onlara bilgi ve beceri kazandırarak davranış değişikliğini kalıcı hale getirilmesidir.

Eğitim Bütçesinin Belirlenmesi;

Eğitim için harcanacak ve personel için ayrılacak bütçenin belirlenmesi işlemidir. Burada her personelin ihtiyaç duyduğu eğitim ve gelişim fırsatları dahilinde bir bütçe belirlenir ve bunun doğrultusunda bir planlama gerçekleştirilir.

Eğitim Bütçesinin Oranlarının Belirlenmesi;

Eğitim bütçesi oranı her personelin ihtiyaçları doğrultusunda belirlenir. Oran her ihtiyacın katma değerine göre değişkenlik gösterebilir. Kişisel ve mesleki tarafta personelin beklentileriyle ayrılan eğitim bütçesi oranı uyumlu olmalıdır.

Eğitim Sonrası Değerlendirme ve Değerlendirme Sonrasında Amaçlara Ulaşılıp Ulaşılmadığının Değerlendirilmesi;

Her türlü eğitimin ana amacı gelişim sağlamak ve değişim yaratabilmektedir. Eğitim sonunda değişimin ne oranda sağlandığının ölçülmesi de önemli olacaktır.

--

--