Designfasen // Informasjonsarkitektur

Annika Oestreich
3 min readDec 18, 2014

--

I denne fasen kommer jeg til å se nærmere på hvordan nettsiden skal bygges opp, hva slags struktur den skal ha og hvordan den skal navigeres og hvor brukervennlig nettsiden kan bygges opp.

Sitemap

Min sidekart viser frem relasjonen og hierarkien mellom alt innhold på min nettside til Horgen Gård. Første rekken min er delt opp som følgende: Det begynner med “HJEM”, her tenkte jeg bare å ha en kort innledning til det som Horgen Gård handler om og driver med.

Etter det så kan man klikke på “Om oss”. Her kan du scrolle ned på siden og lese om kategorier som “Hvorfor Angus?”, “Kvalitet” og lese om “Driften”. Siden skal være veldig enkelt, som skal kun scrolles ned for å finne de forskjellige rubrikker, og alt det skal bli gjennomført på alle sidene. Neste side er så “Produkter”, her kan du igjen som på siden før scrolle ned og lese om “Angus”, “Produkter” og “Angus livdyrsalg”. Som nevnt før, samme funskjonen og designet skal gjennomføres som på den “Om oss” siden. Neste side ville så være “Fasiliteter”, hvor du kan lese om “Bryllup”, om forskjellige Arrangementer som skjer, som står under kategorien “Velkommen inn” og finne ut om forskjellige overnattings muligheter som du kan finne under “Overnatting”. Nest siste side kommer så til å være “Bestilling”, her finner du det bestillingskjemaet også under rubrikken “Bestillingskjemaet” og under “Prislister” kommer du til å finne forskjellige priser for produktene til Horgen Gård. Siste siden er så “Kontakt oss” siden, her finner du kontakt datene til kontaktpersonen og en veibeskrivelse til Horgen Gård, som står under “Veibeskrivelse”.
På denne måten har jeg planlagt å bygge opp min nettside.

Navigasjon

Som navigasjonsprinispper tenkte jeg at det er viktig å ha sidene designet veldig brukervennlig. Kundene som besøker nettsiden burde ikke bruke mye tid på å klikke seg rundt for å finne noe informasjon på siden. Dersom hadde jeg tenkt meg at man har en hovedmeny oppe på siden, som vist ovenfor og at man trenger kun å klikke en gang og så for man all informasjon som tilhører til denne siden.
Så siden skal ikke være noe lekerik, den skal være basert på en basic brukervennlig måte, som gjør det lettere for kunden å orientere seg.

Innholdsplan

Hovedbudskapet for nettsiden skal være trygg og koselig. Kunden skal med en gang se at de har kommet til en nettsiden som representerer eieren og selve familie bedriften. Med koselige bilder av oksene og gården skal kunden kunne se at gården har lykkelige okser og at ble tatt veldig godt være av.

Jeg vil gjerne beholde det mest relevante av innholdet som har vært på den aktuelle nettsiden. Som for eksempel vil jeg gjerne beholde kontakt datene, veibeskrivelsen, historien “Hvorfor Angus”, beskrivelsen om produktene og informasjonen om Horgen Gård. Selv så må man lage en nye tekst for hver nye kategori som skal tilføres til nettsiden. Man trenger da for eksempel en ny tekst angående bryllup, overnatting, arrangementer osv.

Innholdet skal være lik på alle sidene, ikke når det gjelder innholdet av teksten, men strukturen til, måten teksten er oppbygget i hensyn til bilder og avsnitt. Det er litt vanskelig å kunne si nå hvordan det helt skal bygges opp, det er lettere å se hvordan det skal settes sammen når man intensiv jobber med nettsiden senere.

--

--