Konseptfasen // Konseptbeskrivelse

Annika Oestreich
3 min readDec 18, 2014

--

For å kunne utvikle et bra konsept så må man sette seg inn i situasjonen og ser litt på verdiene til kunden. Det er viktig å finne noen kjerneverdier som kan knyttes til resultatet til slutt og som kunne hjelpe med designet videre for a designe nettsiden. Derfor er det viktig å bli litt bedre kjent med kunden og ser hva som kunne være verdiene til kunden.

Kjerneverdier

Kjerneverdiene til Horgen Gård kunne være for eksempel:
- Bonderomantikk
- Familie
- Grass fed
- Økologisk

I hensyn til disse verdiene skal jeg prøve å finne et design til nettsiden som kan gjengi de kjerneverdiene. Det designet skal følges gjennom hele nettsiden og skal bli kjennetegnet til nettsiden.

Konseptskisser

I begynnelsen så har jeg tegnet noen ideer jeg kom på når jeg tenkte på Horgen Gård. Jeg husket at de også drivet med korn og ikke kun med Angus oksene. Derfor har jeg tegnet begge, korn og en okse.

I tillegg så har jeg skrevet ned at kunden likte fargen til Whole Foods Market. Jeg tenkte at jeg burde ta hensyn til det, når det gjelder å designe nettsiden i en viss stil.

Jeg tenkte at de 3 kombinasjoner kunne gjort seg bra for en ny nettside. Så da får vi se hvordan det kommer til å utvikle seg fremover.

Moodboard

Jeg har laget et Moodboard som er basert på naturlige farger og elementer som kan knyttes til en gård. Jeg så litt på siden til Whole Foods Market og sjekket litt rundt den grønn fargen de bruker. Jeg så hvilken grønn farge passer best til mitt bakgrunn jeg bruker i min Moodboard.

Som man kan se på min Moodboard så har jeg valgt en tre vegg som bakgrunnen for å vise frem et naturlig produkt, noe som man også gjerne knytter sammen med en gård. Så har jeg prøvd meg også på forskjellige grønn farger for å se hvilken som kunne passe best til min bakgrunnen. Jeg syns også at det var viktig å ha med den logoen til Økologisk for å kunne se fargebruk til denne logoen. Det var spesielt viktig for meg å ta litt hensyn til grønn fargen i Whole Foods logoen, siden jeg hørte at kunden nevnte at de likte veldig godt denne grønn fargen, så jeg ville gjerne gå i denne retningen. Jeg prøvde også å legge til to andre farger som jeg syns kunne passe godt til bakgrunnen min, som kanskje kunne knyttes sammen med resten på den senere nettsiden. Logoen til den Canadian Aberdeen Angus Association pyttet jeg i midten, siden jeg burde ikke glemme å ha dem som hovedpunkt på nettsiden, siden det er jo satt fokus på på Horgen Gård. I tillegg så har jeg blitt inspirert på akkurat dette designet og i kombinasjon med fargene fra Whole Foods Market sin side.

--

--