ÖNCESİ

Ahmet Aksulu
[noavasblog]
Published in
7 min readJun 20, 2018

Yazının başlığının neden “öncesi” olduğu ile başlamak istiyorum. Fenerbahçe’de bir değişim yaşandı. Ben buna bir taraftar devrimi diyorum keza bunu değişimle sıfatlandırmak yaşanan olayın öneminin anlaşılmasını bana göre engelliyor. Ali Koç’un göreve gelmesinden sonra da seçim sürecindeki vaatlerini Fenerbahçe taraftarı beklemeye başladı. Slogan “ eski heyecan yeni kan “ olduğundan dolayı 15 gün gibi bana göre kısa bir sürede iki önemli değişiklik yaşandı. Öncelikle bir futbol direktörü tercihi yapıldı, daha sonrasında ise bir teknik adam değişikliği yaşandı. Yeni teknik adamın ismi ben bu yazıyı yazdığım zaman diliminde henüz resmi ağızlarca açıklanmasa da “ Cocu “ olacak gibi gözüküyor. Yazının içeriğinde ise teknik adamın kimliğini bir kenara bırakacağız. İsimden bağımsız, yaşanması muhtemel bir kadro değişikliği öncesindeki beklentilerimi, olması gerektiğini düşündüğüm değişiklikleri bu yazıda paylaşacağım. Bu yazının 2. Bölümünün ise başlığı “ SONRASI “ olacak ve o yazıda da ilk yazıdaki beklentilerimin ne ölçüde geri dönüşümü olduğunu ve daha önemlisi kadro mühendisliğine bağlı olarak sezondan beklentilerimi açıklayacağım. Kadro mühendisliğine çok önem veriyorum çünkü, ben teknik adam eğilimlerinin lig ihtiyaçlarına ve kadro şekline göre değiştiğine inanıyorum.

Yazıda iki temel nokta olacak. Birincisi, pozisyon pozisyon bakacağız oyunculara. 2.sinde ise sahayı üç temel hatta bölersek defans-orta saha ve hücum olarak bakacağız. Biraz uyumdan bahsedeceğiz. Ekonomik sorumlulukların farkında olarak yazıyı yazacağım. Değişim tutkusunu doruklarda yaşayan arkadaşları pek memnun etmeyecek olsa da ekonomik gerçeklik bu kulübün unutamayacağı bir şey. Pozisyon pozisyon oyuncuların isimlerinin yanında “ Sözleşme bitiş tarihleri “ yazacaktır, bilginize.

KALECİ

Volkan Demirel — Sözleşmesi Sona Erdi

Carlos Kameni — 30.06.2020

Sezon öncesinde herhalde takımda en fazla tartışmanın döndüğü pozisyon olsa gerek. Yaklaşık 15 yıldır tartışılsa da bir değer olan Volkan’ın sözleşmesi sona erdi. Benim beklentim (1) Volkan ile en az bir sezon daha devam edilmesi yönünde. Açıkçası zaman zaman çok eleştirsem de Volkan’ın performansının form düzeyine göre değil mental durumuna göre değiştiğine inanıyorum. Geçen sezon başında üst üste ciddi hatalar yapıp ki -bana göre kaçan şampiyonlukta Fenerbahçe’nin ivme kaybetmesinde bir payı var bunun — sezonun 2.yarısında ligin en iyi kaleci performanslarından birini göstermesini forma değil mental eksikliklerini gidermesine bağlıyorum. Volkan takımı yukarı çıkaran değil takımla performansını yukarı çıkaran bir kaleci. Kameni’nin ise iki yıllık ciddi bir kontratı var. Kameni’yi bonservisle göndermek gibi bir beklentim yok açıkçası. Beklentim (2) kiralanması yönünde. Tabi burada maaş yükünün ciddi bir kısmı kulüp tarafından ödenmeye devam edecektir. Böyle bir durumda en azından bir kaleci transferi gerekiyor. Burada iki profil var. Birincisi Volkan Demirel’i tecrübesiyle zorlayacak, esasında Kameni de bu sebeplerle transfer edilmişti. İkinci seçenek de gelişime açık, değişmesi muhtemel yabancı kuralı göz önünde bulundurularak bir yerli kaleci transferi. Tabi yerli transferinde havuz dar. Ben biraz daha iki seçeneğe yakınım. Bir ihtimal de iki kaleci transferi ve yerli kalecinin kiralanması. Bu da konuşulan seçeneklerden birisi. Okan Koçuk ve Berke Özer başta olmak üzere ülkede gelişime açık kaleciler mevcut. Bu seçenek masada ama ekonomik gerçekliklerden dolayı bu seçenek bende bir beklenti oluşturmuyor. (Volkan Demirel — Transfer)

DEFANS

Roman Neustadter — 30.06.2019

Martin Skrtel — 30.06.2019

Yiğithan Güveli — 30.06.2019

-

Hasan Ali Kaldırım — 30.06.2020

İsmail Köybaşı — 30.06.2019

-

Mauricio Isla — 30.06.2020

Şener Özbayraklı — 30.06.2019

Soru işaretlerinin en fazla olduğu bölge defans bölgesidir herhalde. Burada temel iki sorun var. Birincisi performans tartışmaları, ikincisi ise oyuncuların takımdaki gelecek belirsizliği. Özellikle stoper bölgesinde ciddi bir belirsizlik var. İki yabancı stoperin sözleşmeleri gelecek sezon bitiyor ve özellikle Skrtel’in gelecek sezon yaşının 35 olmasından dolayı sözleşme yenilenmeyeceğini düşünüyorum. Burada elbette beklenti Skrtel’in sözleşmesinin gelecek sezon sona ermesinden ve yüksek maaş yükünden dolayı satılması yönünde ama benim beklentim (3) bir yıl daha takıma hizmet etmesi yönünde. Skrtel’in gitmesi demek üç stoper transferi demek ki bu ne kadar mümkün olabilir bilemiyorum. Neustadter’in ise açıkçası satılmasını bekliyorum. (4) Özellikle pasaportundan dolayı ülkesinde değerini bulabilir. 3–4 milyon euroluk bir getirisi olursa eğer kafidir. Takımda kalması durumunda da dahi iki stoper transferi gerçekleşecektir.(5) Comolli geçmiş bir röportajında iyi bir takım kurmanın olmazsa olmazının omurgayı güçlendirmek olduğunu söylemişti. (Skrtel-Transfer-Transfer-Yiğithan)

Defansın solunda herkesin bir transfer beklentisi var ki bu çok normal. Ben de bu bölgeye iddialı bir transfer bekliyorum. (6) Geldiğinden beri çok eleştirsem de, geçen sezon sonunda maç sonu açıklamalarından dolayı taraftarla arasının bozuk olduğunu bilsem de Hasan Ali hem son 2 aylık performansı hem de sözleşmesinin süresi sebebiyle takımda kalacaktır. İsmail konusunda ayrılık sanırım kaçınılmaz. Zaten bir yıllık sözleşmesi var. Lig standartlarında yeterli bir oyuncu İsmail. Hatta ben kendisini Hasan Ali’nin de yeterlilik olarak önüne koyarım ama o da değişim sürecinden etkilenecektir, etkilenmelidir de. (6) (H. Ali Kaldırım-Transfer)

Defansın sağında ise bir değişim beklemiyorum açıkçası. Isla’nın takımdan ayrılabileceği söyleniyor ama ne kadar gerçekçi haberler emin değilim. Dirar-Şener-Isla bana yeterli geliyor. Tabi Isla’nın takımdan ayrılması durumunda muhtemelen bir kiralık oyuncu transferi gerçekleşecektir ama benim önceliklerim arasında yer almıyor.

Genel olarak toplayacak olursak geri dörtlüde en az iki değişim olacak gibi. Geri dörtlünün tamamı da değişebilir bu da sürpriz olmaz ama bu değişim beklentisi bende yok. Temelde bir sol bek ve stoper transferi bekliyorum. Özellikle sıkıştırılmış bölgelerde takımı rahatlatması adına pas kabiliyeti yüksek defans oyuncularına ihtiyacı var Fenerbahçe’nin.

ORTA SAHA

Josef De Souza — 30.06.2019

Mehmet Topal — 30.06.2020

Ozan Tufan — 30.06.2020

Oğuz Kağan Güçtekin — 30.06.2020

Mehmet Ekici — 30.06.2020

Eljif Elmas — 30.06.2022

Giuliano Victor De Paula — 30.06.2021

Alper Potuk — 30.06.2022

Salih Uçan — 30.06.2019

Uygar Mert Zeybek — 30.06.2020

Sayıca çok fazla, nitelik olarak ise gerek medya gözünde gerekse taraftar gözünde en sıkıntılı bölgelerden birisi takımın omurgası, merkez orta saha. Burada da şöyle bir belirsizlik var; Josef De Souza’nın durumu ne olacak. Ben Josef’in açıkçası takımda kalacağını ve kalması gerektiğini düşünüyorum. (7) Fenerbahçe’ye geldiğinden beri ligde 30 maç barajının altında hiç kalmadı. Geçen sezon bir teklif geldiğinde satılması gerektiğini düşünüyordum ama mevcut durumda sözleşmesinin bitimine bir sezon kaldığından dolayı ben takımda kalacağını ve oyunun onun etrafında şekillenmesini bekliyorum. Fenerbahçe bu pozisyonda oyuncu transferinden önce hangi oyuncularla yollarını ayıracağına, hangi oyuncularla yoluna devam edeceğine karar vermesi lazım. Alper Potuk ile sözleşme yenilendiği için takımda kalacaktır. Bana göre ciddi bir hata olduğunu da söylemem lazım. Alper Potuk’un aradan geçen 5 yılın sonunda Fenerbahçe’ye çok fazla verecek bir şeyi olmadığını düşünüyorum. Akıllarda Josef-Topal ikilisiyle tekrar sezona başlanıp başlanmayacağı var. Açık konuşayım, mevcut rotasyona nitelikli bir veya iki transfer gelmediği sürece Fenerbahçe kadrosunda bu ikiliyi rahatsız edecek bir oyuncu yok. Pas kabiliyeti yüksek, gerektiğinde dribling ile topu 2.bölgeden 3.bölgeye taşıyabilecek bir oyuncu arandığını ve şartların oluşması halinde transfer edileceğini düşünüyorum. (8) Giuliano ise güven eşiği yüksek bir oyuncu ve bana göre geçen sezon sakatlık sonrası performans düşüklüğü yaşasa da iyi bir sezon geçirdi. Giuliano için en büyük sıkıntı pozisyon belirsizliği. Gerek 10 numarada gerekse sağ kanatta zaman zaman denendi ama kabul etmek gerekir ki Giuliano için en gerçekçi pozisyon forvetti ve Aykut Kocaman bu anlamda doğru bir hamlede bulunmuştu. Cocu sonrası muhtemel bir 4–3–3 sisteminde Giuliano’yu takımda konumlandırmak zor. Giuliano da söylemlerinde büyük liglerde oynamak hedefi olduğunu söylüyordu. Ben bir ayrılık gerçekleşmesini bekliyorum ve açıkçası bunu da istiyorum. (9) 3. Konu ise takımdaki genç oyuncular konusunda nasıl bir planlama yapılacak. Eljif-Oğuz-Salih ve Ozan konusunda bir planlama umarım yapılmaya başlanmıştır. Açıkçası benim bu dörtlü içerisinde Ozan haricinde diğer üç oyuncudan da bir beklentim var. Ozan’ın ise mental anlamda erken yaşta bir kırılma yaşadığını ve toparlanmasının zor olduğunu düşünüyorum. Oyun tarzı anlamında da ne aranılan kan ne de bir çeşitlilik sunuyor. Bir kiralama modeli uygulanabilir. Eljif ve Oğuz Kağan ise 6 kişilik orta saha rotasyonunda kafamdaki iki oyuncudan birisi.

Fenerbahçe’nin merkezde eksikliğini duyduğu oyuncu tiplemesinden parça parça Eljif-Oğuz-Ekici’de bana göre var. Yalnız Fenerbahçe bu özellikleri tek bir isimde bulmak zorunda. Transfer muhakkak olacaktır bu bölgeye ama diyelim ki transfer olmadı, ben Fenerbahçe’nin mevcut orta saha rotasyonunun geliştirebilir ve lig hedefleriyle başa çıkabilecek yetenekte olduğunu düşünüyorum. Avrupa Arenası için ise tereddütlerim var. (Josef-Topal-Transfer-Eljif-Oğuz-Ekici + mecburiyetten Alper Potuk)

HÜCUM

Mathieu Valbuena — 30.06.2019 + 1 yıl opsiyon

Aatıf Chahechouhe — 30.06.2019

Nabil Dirar — 30.06.2020

Roberto Soldado — 30.06.2019 + 1 yıl opsiyon

Değişim en net bu bölgede yaşanacak desek yanlış olmaz. Ligin en fazla gol atan takımında değişim nasıl en fazla hücumda olacak derseniz açıkçası bu beklentimin oluşmasında temel sebep rotasyon darlığı ve oyuncu grubunun hem sözleşme durumu hem de yaşları olarak gösterebilirim. Giuliano’yu da hücumun bir parçası olarak sayabiliriz belki ama benim yeni sezonda sezon öncesi planlarımda Giuliano olmadığından yazmadım. İki kanat oyuncusu ve bir de forvet oyuncusunun tamamen yeni oyunculardan oluşmasına kesin gözle bakıyorum. Özellikle forvet bölgesinde Soldado her ne kadar geçen sezonun son çeyreğinde farkını gösterse de nicelik eksiklik var. Beklentim forvet bölgesine iki transfer gerçekleşecektir.(10) Bir tanesi fiziki özellikleriyle ön planda olan bir santrafor, oyunun bir parçası olan değil oyunu üzerinden yönlendirebileceğiniz bir santrafor. Esasında Soldado oyunu üzerinden yönlendirebileceğimiz santrafor özelliklerine epey sahip olsa da hem ligde hem Avrupa ve kupada oynayacak bir takımda fiziki direnci, bir yaş da yaşlanmasının getirdiği sonuçla bu sezon düşebileceğini düşünüyorum. Bir de 3.forvet konusu var. Belki bu tercihte merkez santrafordan çok yapılacak kanat oyuncusu transferi forvet özellikleri taşımasından sebep bu pozisyonda da bir alternatif olabilir. Sol ve sağ kanatta Valbuena’nın hızlı hücum planı olan, geçiş hücumlarını seven bir teknik adamın oyun kurgusunda çok fazla süre alabileceğini düşünmüyorum. Daha atlet, rakip sahaya geçiş süresini daha kısa sürelere düşüren bir oyuncu transferi beklentilerimden birisi.(11). Tabi burada soru işaretlerinden birisi de Aatıf ve Dirar’ın durumu. Dirar’ın takımda kalmasına kesin gözüyle bakıyorum. Kişisel beklentimi sorarsanız ben iki oyuncunun da ilerlemiş yaşlarına rağmen Fenerbahçe’ye dirilik kattığını ve alternatif olabileceğini düşünüyorum. Ekonomik şartları göz önünde bulunduruyorum, daha iyi alternatifleri Fenerbahçe’nin taraftarına sunabileceğine inanamıyorum. (Transfer-Transfer-Transfer-Valbuena-Dirar-Soldado-Aaatıf(?))

ÖZET

Özetleyecek olursak eğer bir kadro revizyonu ufukta gözüküyor. Bu revizyon ne kadar sert olacak bunu ise Uefa ile görüşmelerde alınacak kararlar belirleyecek. Ben açıkçası bazı vaatler ile Fenerbahçe’nin bu sezon beklentilerin aksine beklenmedik bazı bonservis bedellerini ödemesini bekliyorum. Her şeyi bir anda yapmak imkansız. Kadroyu bir yandan gençleştirmek, bir yandan derinleştirmek bir yandan da hedeflerden kopmamak kolay değil. Fenerbahçe geçen sezon hücumda oyunu merkezden en az zorlayan takımlardandı. Bunun değişmesi birinci isteğim. Güçlü oyunlar, geçişler orta saha tercihleriyle gerçekleşir. Fenerbahçe’de kanat oyuncuları kurgunun merkezi değil, sonuca gitmekte kullanılan bir araç olması lazım. Bu sebeple defans-orta saha ve forvet bölgesinde yapılacak hamleleri merakla bekliyorum.

Benim için de çok uzun yıllar sonra yazılmış ilk yazı. Cümle anlamlarında kaymalar olabilir ve dil bilgisi kurallarında yapılmış olan hatalar için şimdiden özür dilerim.

@aksu1u

--

--