Sketch vs InVision Studio

Julie Fengås
norse.co
Published in
4 min readApr 12, 2018

InVision, prototypingsverktøyet som brukes av over 3 millioner mennesker, har eksistert siden 2011. I oktober 2017 annonserte de at de skulle ta opp kampen med Adobe og Sketch ved å lansere Studio. Som designere og store tilhengere av InVision, ble vi veldig gira for en ny programvare og meldte oss opp for early trial. Nå har vi endelig fått tilgang til beta versjonen og vi har selvfølgelig testet Studio opp mot Sketch. Her er våre første reaksjoner på InVision Studio, enjoy 😄

Første inntrykket

Når du åpner Studio blir du møtt av et gjenkjennelig oppstartsvindu med diverse valg. Et av valgene er å åpne Sketch filer, det synes vi var et pluss, selv om det kan være litt buggy med effekter brukt i Sketch som Studio ikke klarer å videreføre.
Interfacet har et mørkt og behagelig design som vi liker veldig godt, men det er også mulig å endre dette til en lysere tone.
Vi kastet oss rett inn i et nytt kanvas og satte i gang med å tegne ut noen fiktive ideer. Det er veldig intuitivt og enkelt å bruke, spesielt om du har sittet litt i Sketch. Med mye av de samme snarveiene og et gjenkjennelig interface, kom vi raskt inn i det.

InVision studio

Prototyping og animering

Den store forskjellen mellom Studio og Sketch er prototyping. Sketch kom med denne funksjonen i februar i år og det var nok fordi Studio var rett rundt hjørnet. Prototyping i Studio er kjempebra, og det skulle bare mangle når det er InVision som står bak. Det er også mulighet til å koble opp til mobilen slik at man får testet interaksjonene og animasjonene på de mindre skjermene også.

Vi liker godt hvordan animasjoner blir håndtert uten at det blir mye rot i strukturen. Studio har allerede de fleste funksjonalitetene man er ute etter i et slikt verktøy. Vi må nevne at dette er en beta versjon og dermed kommer man ikke unna de små detaljene som gjør at opplevelsen blir helt feilfri.
Sketch har også kommet med en plug-in for animering som er laget av Anima og heter Timeline. Vi har ikke testet dette, men her skal man ha mulighet til å bruke keyframes og eksportere ut animasjonene i GIF.

Laget i Studio av Kristian Paulsen

Vår tilbakemelding på Studio

Studio er nå ute som beta hvor InVision ønsker å samle tilbakemeldinger fra designere. Vi synes Studio er bra og har et stort potensiale, men det er fortsatt et par ting som mangler som vi håper kommer i neste versjon. Under har vi skrevet våre tilbakemeldinger etter å ha testet Studio i et par dager.

For min del mangler det mulighet for å slå sammen alle artboards og grupper med en enkel snarvei. Dette er en egendefinert snarvei jeg bruker i Sketch veldig ofte, og når man mister en slik mulighet i arbeidsflyten, stopper du opp og bruker unødvendig tid å håndtere det på andre måter. Det er flere slike små detaljer som kommer opp.

Jeg er veldig positiv til å bytte plattform hvis verktøyet gjør hverdagen min enklere. Det samme gjorde jeg med Sketch for rundt 3 år siden og har aldri sett tilbake.
- Kristian Paulsen

Mitt første inntrykk av Studio er veldig bra, selv om det er et par ting som jeg savner fra Sketch. Det å kunne dra rulers ut i kanvaset, eksportere elementer i svg og håndtering av bilder, er bare noen punkter som står på min liste for neste versjon. Og det er selvfølgelig litt buggy her og der, men så må man minne seg selv på at dette er en beta versjon.
Det jeg liker spesielt godt er muligheten til å prototype enkelt og raskt. Man får visualisert ideene sine rundt effekter og animasjoner parallelt med design jobben, i stedet for å splitte det opp i to faser. Dette gjør at jeg får jobbe mer effektivt og får raskere tilbakemeldinger fra kunder og utviklere.

Etter å ha jobbet i Sketch siden det kom ut, er jeg både positiv og klar til å teste ut en ny plattform. Slik jeg ser Studio nå så kommer det til å bli en stor konkurrent til Sketch og Adobe XD, og jeg gleder meg til å se hva mer som kommer fra InVision.”
- Julie Fengås

Norse.co is a digital product studio dedicated to building solutions and ventures that solve real problems and make an impact.
We build things we believe in.

--

--

Julie Fengås
norse.co

I’m a Hyper Island graduate working as a UX designer in Oslo, Norway.