Makine Mühendisliği Bölümünü Tercih Etmeden Önce Bilinmesi Gerekenler

Dilan Sidal
Not Tutuyoruz
Published in
4 min readJul 28, 2023

--

Herkese selamlar,

Bugün normalde ürettiğim içeriklerin biraz daha dışında bir türden içerikle karşınızdayım. Hazır tercih dönemi de gelmişken aklınıza takılabilecek sorulara cevap niteliğinde olmasını umduğum bir yazı hazırlamak istedim.

Ben Haliç Üniversitesi Makine Mühendisliği son sınıf öğrencisiyim. 2019 senesinde tercihimi Makine Mühendisliği bölümü okumaktan yana kullandım. Yazıyı uzatmamak ve sizleri de sıkmamak adına soru-cevap şeklinde ilerleyeceğim. Verdiğim cevaplar ve düşüncelerim kişisel deneyimlerinden ve yakın çevremden gözlemlediklerimden elde ettiğim sonuçlar olduğundan farklı düşüncelere sahip olanlar elbette olabilir.

-Makine mühendisi hangi sektörlerde nasıl bir işleve sahiptir?

  • Makine mühendisleri farklı sektörlerde birçok departmanda görev alabilirler. Bunlardan bazıları otomotiv, enerji, imalat, ısıtma, konstrüksiyon ve tasarım sektörleridir.

-Üniversitenin ilk senesi nasıl geçti?

  • İlk günü hala çok net hatırlıyorum. En başta söylemem gerekir ki üniversite başlı başına çok farklı bir atmosfer. Hem sosyal hem de akademik anlamda üniversite yıllarını en iyi şekilde değerlendirmeniz için pek çok öğrenci toplulukları mevcut. En çok ilginizi çeken çalışmalara sahip olan topluluğa katılmanızı öneririm. Mühendislik öğrencileri için ilk sene temel ve ortak dersler (Fizik I, Fizik II, Matematik I, Matematik II gibi) olur. Bu dersleri hangi mühendislik disiplininde öğrenim görürseniz görün mutlaka alacaksınız. İlk sene bu dersler ile gelecek dönemlerde alacağınız dersler için temel atmış olacaksınız.

-Hangi teknik programlar kullanılıyor?

  • Makine mühendisleri teknik resim okumayı ve teknik resim çizmeyi mutlaka bilmektedir. Bu amaçla Solidworks, Autocad, Catia gibi çizim programlarına hakim olunması oldukça önemlidir. Office programlarının iyi şekilde kullanılması ve SAP de sıklıkla kullanılan ve mutlaka bilinmesi gereken programlardandır.

-Staj imkanları nasıldır?

  • Benim üretim ve yönetim/ofis olmak üzere 30 iş günlerinden oluşan toplam 60 iş günlük zorunlu staj sürecim oldu. Bu stajları okulum 2. ve 3. sınıfta veya 3. ve 4. sınıfta yapmamızı önerdi. Benim ilk stajım Çayırova’da yer alan TEFAŞ A.Ş. bünyesindeydi. Üretim stajımı burada otomotiv parçalarının üretimini öğrenerek gerçekleştirdim. Robotlara ve otomotiv sektörüne liseden beri ilgi duyuyordum ve bu stajımda da çok fazla şey öğrendiğimi kesinlikle söylemem gerekir. Yönetim stajımı ise Anadolu Efes Biracılık Ve Malt Sanayi’nde paketleme ve dolum departmanı uzun dönem stajyeri olarak gerçekleştiriyorum. Uzun dönem stajı benim kendi tercihimdi 6 aylık bir süreçte Efes kültürüne ve biraya dair pek çok şeyi öğrenmeye devam ediyorum.

-Makine Mühendisliği bölümündeki cinsiyet dağılımı nasıl?

  • Makine/inşaat mühendisliği bölümü için toplumda “erkek işi” algısı olduğundan tercih etmeyi düşünen bu bölümü isteyen kız kardeşlerime vazgeçmemelerini tavsiye ederim çünkü artık böyle bir durum söz konusu değil. Mühendislik fakültesinde de kadınların varlığı her geçen gün artıyor ve artmaya da devam edecek. Önemli olan hangi bölüm olursa olsun sizin evet, ben bu bölümü istiyorum; ilgi duyuyorum ve mutlu olacağım meslek bu demeniz.

-Ana dersler ve laboratuvar dersleri nasıl?

  • Makine mühendisliği fizik ve matematiğin en çok kullanıldığı bölümlerden biri dolayısıyla ana derslerimizde en çok fizik/matematik bilgilerimizi kullanıyoruz. Akışkanlar mekaniği, dinamik, termodinamik, ısı transferi, statik ve mukavemet en temel derslerimizden birkaçı.
  • Laboratuvar dersleri olarak fizik laboratuvarı ve makine laboratuvarı dersleri aldım. Pandemi dönemine denk geldiğinden uygulamalı kısmını online deneyimlediğim çeşitli üretim yöntemleri derslerim oldu. Fizik laboratuvarında yay, sarkaç, hız, ivme, elektrik deneylerini uygulamalı olarak yaptık. Makine laboratuvarı I/II de ise farklı sektörlerden fabrikalara teknik geziler düzenleyerek prosesleri direkt yerinde gözlemleme fırsatı elde ettik. Haftanın konusuna göre ise okulumuz bünyesindeki makine atölyesinde deneyler yaptık.

-Dil faktörü

  • Kaynaklara erişimin bol olduğu teknoloji çağında yaşadığımızı hepimiz biliyoruz. Mühendislikte artık İngilizce dil yetkinliğinin önemini de göz ardı edemeyiz ancak artık İngilizceye ek dil bilen çalışan tercih eden firmalar da çok fazla. İkinci dil olarak benim önerim Almanca, Japonca veya Çince öğrenmeniz.

-Üniversite mi önemli bölüm mü önemli karmaşası

  • Benim bu konudaki fikrim ve tecrübelerim köklü kültüre sahip ODTÜ, İTÜ, Sabancı veya Koç gibi okullarda okulun marka değerinin ve sunduğu bağlantıların/imkanların çokluğu sebebiyle okul kıymeti azımsanmayacak kadar kıymetli. Ancak daha ortalama düzeyde bir okul tercih edecekseniz kendinizi geliştirdiğiniz takdirde aradaki farkı kapatabileceğinizi düşünüyorum. Bunun için kurslar, seminerler ve zirvelere katılarak hem yeni insanlarla tanışıp network ağınızı genişletebilir hem de farklı konulardan bilgiler edinebilirsiniz.

-Makine mühendisliğine uygun olmadığınızı düşündüğünüzde bölümler arası geçiş nasıl sağlanıyor?

  • Makine mühendisliği gerçekten isteyerek tercih edilmemiş ise okurken çok fazla bırakma düşüncesine/girişimine girilen bölümlerden bir tanesi. Derslerin gerçekten çok zor olduğunu hatta final dönemi sürekli sabahlara kadar çalıştığınızı buna rağmen zar zor geçtiğinizi veya bazen tekrar almak zorunda kaldığınız dersler olabileceğini baştan söylemek istiyorum. Bölümden başka bir bölüme geçmeniz not ortalamanızın yüksek olması ve hiçbir dersinizden kalmamanız ile mümkün ancak tercih ettiğiniz okulun farklı değerlendirme kriterleri varsa araştırmanızı öneririm. ÖSYM sonucunuzu kullanarak da bölümler hatta okullar arası geçiş yapmanız mümkün (Merkezi Yatay Geçiş).

-Online eğitime geçilmesi durumunda eğitimin kalitesi etkilenir mi?

  • Online eğitimden diğer bölümlere göre bence makine daha az etkilenmiş olabilir çünkü bizim çoğu dersimiz teorik olarak işleniyor. Uygulamalı ders sayımızın az olması bu noktada diğer bölümlere kıyasla daha az etkilenmemizi sağladı ancak online eğitime erişimin herkes tarafından aynı kalitede yararlanılamadığı bölgeler/okullarda bu da başlı başına ayrıca bir dezavantaj. Herkesin aynı eğitime aynı kalitede erişmesi ve kampüste olmanın sağladığı motivasyonu düşünürsek online eğitimin çok da verimli olduğunu söyleyemem.

Umarım hazır tercih dönemi de bu kadar yaklaşmışken aklınıza takılan sorulara cevap niteliğinde olmuştur. Sonraki yazılarımda görüşmek üzere…

Editör: Orhan Gazi Barak

--

--

Dilan Sidal
Not Tutuyoruz

Mechanical Engineering student and loves to learn. Innovation and Digitalization Club Vice President. Linkedin: https://www.linkedin.com/in/dilan-sidal/