NTNU-studenter skriver masteroppgaver hos Vixel

Tomas Jevne
NT6-thinkingsideways
4 min readDec 10, 2018

--

De siste månedene har vi på NT6 hatt gleden av å ha masterstudenter innom jevnlig. Dette gjorde oss nysgjerrige på hva de gjorde og hva planene deres var.

Derfor tok vi like gjerne en prat med dem.

Andreas Wang fra Tynset skriver masteroppgave i Applied Computer Science.

Andreas Wang (22) og Per Morten Straume (27) er to av hele fire mastergrad-studenter som skriver mastergrader på NTNU i samarbeid med Vixel. Andreas fra Tynset har fire år bak seg i Gjøvik. Det er i Applied Computer Science, eller anvendt datavitenskap om du vil, at Andreas skriver sin masteroppgave. Den skriver han sittende hos Vixel på NT6.

«Jeg er opptatt av noe som kalles ‘redirected walking’ i VR», forteller Andreas. Det handler om å utnytte den fysiske plassen vi har til disposisjon, slik at det virtuelle rommet virker større.

«Vi øker forsiktig hastigheten på det som skjer inne i 3D-verdenen mens VR-brukerne beveger seg rundt der inne. Det gir følelsen av at det virtuelle rommet er større enn det egentlig er, og gjør at de kan gå mange kilometer til fots uten å trenge et stort rom for å gjøre dette», avslører Andreas.

«Det vil også bidra til mindre uvelhet og bedre innlevelse i den virtuelle verdenen».

Per Morten Straume er fra Kongsberg, og det er grafikkmotoren Unity som har brakt ham til Vixel, hvor han også har hatt sommerjobb.

Per Morten Straume fra Kongsberg jobber med å optimalisere brukeropplevelsen i 3D-modeller for Vixel.

Han har siktet seg inn mot spillbransjen i framtiden.

«Det betyr at jeg ser mot utlandet da», sier Per Morten. Over grensa i øst finnes Dice som er studio for Electronic Arts, og Massive som er understudio av Ubisoft. Det er dette som frister.

Per Mortens masteroppgave er et samarbeidsprosjekt med Vixel der store 3D-modeller skal inn i VR. Modeller av bygninger, skip, plattformer og annet skal presenteres visuelt, og disse kan ofte bli ekstremt tunge og store. Det byr på utfordringer. Per Morten jobber med å optimalisere dette.

«Grafikkmotoren skal lese 3D-modellene basert på hvor brukerne oppholder seg i den tredimensjonale verdenen, men uten at det gir hakking eller forsinkelser. Dette gir oss også bedre ressursutnyttelse som kan brukes til andre dataoperasjoner. Jeg arbeider på programvarenivå, men det handler også om å ta hensyn til maskinvaren slik at ytelsen blir best mulig», forteller Per Morten.

Med bakgrunn i spill

Det er ikke helt nytt at unge liker spill. Imidlertid er både Andreas og Per Morten først og fremst opptatt av hvordan spill-teknologi fungerer, ikke nødvendigvis å være spillere.

«Jeg har en bachelor i spillprogrammering, og jeg ser at den tankegangen er nyttig i helt andre sammenhenger enn underholdning også», forteller Andreas.

«For meg er parallellene med spillindustrien interessant, altså at Vixel står overfor de samme problemstillingene på en del områder. Jeg liker å jobbe med ekstreme krav til ytelse. Kravet for VR er å holde 90 bilder i sekundet på skjermen, og jeg skal optimalisere slik at vi opprettholder dette målet på stadig større 3D-modeller i Vixel sine løsninger», forklarer Per Morten.

For Per Morten har sommerjobben i Vixel vært en fin opplevelse.

«Jeg forventet å være en junior, men jeg opplevde at jeg fikk ansvar og ble inkluder veldig raskt. Ikke minst var den respekten og å kjenne seg som en del av laget veldig godt å ta med seg», forteller han.

Andreas ser for seg at han vil bli boende på Gjøvik, og kan godt tenke seg å jobbe i Vixel etter at masteroppgaven er levert i juni 2019.

«Byen er akkurat passe for meg. Jeg trives godt, og jeg har blitt veldig interessert i Vixel og de mulige arbeidsoppgavene som finnes der. VR er det jeg brenner for, og der er Vixel helt i toppen».

Rune Vandli i Vixel setter stor pris på kontakten med NTNU.

«Vi legger fram oppgaver for hvert kull, og vi fikk respons på dem. Når det gjelder Per Morten og Andreas, var veien deres inn søknader om jobb og sommerjobb. Vi har en veldig god dialog med instituttlederne, slik at vi kan bistå med oppgaver, og i tillegg kan rekruttere blant studentene. Det er gunstig for oss. Og for NTNU, slik jeg ser det», forklarer Rune Vandli.

Vixel er på jakt etter flere kandidater, og mener du at du er en, eller kjenner noen, ta gjerne kontakt med Rune Vandli på rune@vixel.no

--

--