Nuri Kino
Nuri Kino reports
Published in
2 min readJul 26, 2014

--

Demonstration utanför FN:s kontor i Erbil med krav på en Säkerhetszon i Ninveslätten. Foto: Allen Kakony

Carl Bildt, det räcker inte!

Carl Bildt fortsätter svara på min uppmaning. Första gången var i Sveriges Radios, där han fick svar på tal av aktivisten Kara Hermez. Och nu på hans egen blogg.

“I går diskuterade jag i P3 situationen för de olika minoriteterna i norra Irak med situationen för de kristna assyrierna i centrum. Att deras situation dramatiskt förvärrats sedan ISIL tog över det Nineve-område där de funnits sedan årtusenden tillbaka finns det nu många vittnesbörd om. Självfallet skall detta fördömas, och det gör vi självfallet också, men det är ett tragiskt faktum att detta näppeligen påverkar ISIL-terroristernas framfart mot alla de som tror eller tycker annorlunda. Även om det kan framstå som frustrerande, långsamt och ineffektivt är det vi kan göra att ge vårt politiskt stöd till den diplomati som nu försöker bereda vägen före en bredare, starkare och mer representativ regering i Bagdad som sedan steg för steg kan mobilisera det stöd från olika sunni-grupperingar som kan leda till att ISIL tvingas till reträtt igen. Vi har ju knappast möjlighet att sända vår armé dit för att stoppa terroristernas framfart.”

Mitt svar: Carl Bildt, det räcker inte, vi håller på att utrotas. Visa på samma mod som dina svenska företrädare — hjältar i sådana här sammanhang. Jag är stolt svensk sedan 8 års åldern och tror på Sverige och dess diplomati och jag förväntar mig mer av min utrikesminister. Snart är det val i Sverige, Moderaterna har många i sitt parti som har sitt ursprung i de folkslag som förföljs, jag kommer personligen att se till att de inte får en enda röst om du fortsätter svamla istället för att agera.

Sverige kan vara det första landet i världen som i FN kan agera för en säkerhetszon i Ninveslätten. En permanent lösning. Du vill inte se ett nytt Rhwanda. Kofi Annan ringde runt till många länder för att stoppa ett folkmord, han blev nästan anklagad för att vara rättshaverist. Några veckor senare började dödandet som slutade i att 1 000 000, en miljon, barn, kvinnor och män slaktades. Vi kräver en säkerhetszon för assyrier och andra minoriteter i Ninveslätten. Och vi vädjar till dig att bidra till att förverkliga detta.

Du känner mycket väl till att när regeringen i ett land inte förmår att skydda sin befolkning, vilket är fallet i Irak, så överförs skyldigheten till medlemsländer i FN. Tänker du uppmana andra länder att skydda Ninveslättens minoriteter? Sverige är en humanitär supermakt brukar du skriva och säga, i många avseenden håller jag med dig. Visa nu på den supermakt du besitter.

--

--

Nuri Kino
Nuri Kino reports

Independent investigative reporter, filmmaker, author, Middle East & human rights analyst. Founder of A Demand For Action