Svenska språket — ett sällskapsspel från Nicotext Förlag

Här kan du läsa vad jag tycker om det

klaudia grochot-fraser
Om svenska på svenska
4 min readMar 15, 2019

--

Ett trevligt meddelande!

Januari 2019. Nicotext frågar mig om jag skulle vilja recensera ett sällskapspel som heter Svenska språket. Jag blir genomlycklig och tackar ja på direkten. Sedan testspelar jag spelet med mina elever och … har inte tid att skriva om testresultat (facepalm). Men kolla, nu kommer det!

Hur många elever har spelat?

Spelet har testats av 18 elever. 15 elever på universitetet (B1) och ytterliggare 3 elever på B1 — B2 nivå som jag testat spelet med under min onlinekurs.

Hur spelar man?

Att avslöja allt om spelet är ju meningslöst, men bra att veta att det behövs minst två spelare och att man spelar med hjälp av spelkort och genom att svara på kluriga frågor som handlar om svenska språket. Frågorna finns på kortets framsida och svaren på dess baksida. Man får ett poäng för varje rätt svar.

Exempel:

  • Genus är en grammatisk egenskap hos substantiv. Hur många grammatiska genus har vi i svenskan? två, tre eller fyra? Svar: Vi har två grammatiska genus i svenskan. Substantiv hör antingen till n-ord (utrum) eller t-ord (neutrum).
  • Vilket genus stämmer för ordet parasoll: en parasoll, ett parasoll eller är båda genus korrekta? Svar: Båda genus är korrekta. Parasoll är ett så kallat vacklande genus som hör till ovanligheterna. Sådana skillnader kan bland annat uppstå på grund av regionala skillnader. Vanligtvis har ett ord bara ett genus, men till exempel parasoll, paraply och öl hör till undantagen och kan alltså användas som både n- och t-ord.

Hur bra på svenska måste man vara för att kunna spela SVENSKA SPRÅKET?

Spelet riktar sig först och främst till alla som älskar svenska, helt enkelt. Det innebär att det både är modersmålstalare och alla som pluggar svenska som andraspråk som kan spela det. Dock är spelet för svårt för nybörjare.

Vad kan man lära sig?

Man kan lära sig MASSOR om svenskan. Alltså, på allvar. M A S S O R. Om ordklasser, satsdelar, meningsbyggnad och även fonetik. Själv har jag pluggat svenska i 16 år och varit lärare i svenska i nästan 12 år nu (åh, herregud, är det sant?!) men kunde inte svara rätt på alla frågor så ja, haha, eller jorå …såatte … *harklar sig*. Jag har lärt mig otroligt mycket också. Du måste alltså vara en riktig språknörd som kan grammatiska termer för att kunna svara på frågorna.

Vad tyckte mina elever?

8 personer tycke att spelet var jättebra och roligt även om de inte visste svar på alla frågor. 5 personer sade att spelet är för svårt för dem och att de fick titta på kortets baksida och använda ordboken varje gång för frågorna innehöll för många ord som de inte förstod. 5 elever kunde inte bestämma sig vad de tycker. De sade att spelet var bra men samtidigt, eftersom det krävs så myket kunskap om svenskans grammatik, känner de sig lite osäkra om de skulle vilja spela spelet på fritiden. Men i klassrummet går det jättebra, sade de.

Vad tycker Klaudia?

Jag tycker att spelet är fantastiskt och gillar det jättemycket eftersom det utmanar mig och mina kunskaper i svenska! Som lärare behöver jag ju också plugga svenska hela tiden och det är superroligt att göra det genom att spela ett spel. Även om man inte alltid har någon annan språknörd att spela med så kan man bara läsa korten och lära sig nya spännande saker på egen hand vilket är kul! Testa gärna!

Rekommenderas varmt!

5/5 stjärnor från mig!

Är spelet något för mig?

Är du en sådan som älskar diskutera språkfrågor? Är du en språkpolis eller vill du bli en? Är du en språknörd? Älskar du svenska och vill fördjupa dina språkkunskaper? Då är svaret JA.

PS. Förresten, på mina lektioner brukar jag även använda Nicotexts andra spel som heter Snackett spel för dig som gillar att prata, men frågorna där handlar om allt möjligt och kräver inte några särskilda förkunskaper. Kan också rekommenderas!

/Klaudia

Ps. Hör av dig gärna om du skulle ha några frågor!

--

--

klaudia grochot-fraser
Om svenska på svenska

Originally from Kraków, I speak Polish, Swedish, English, German and Portuguese. I live in London where I do lots of walking, singing and dreaming.