Våga fjällvandra ensam!

Tips för dig som är intresserad av att (på sommaren) solovandra i svenska fjällen

klaudia grochot-fraser
Om svenska på svenska
2 min readOct 11, 2018

--

Min knäckemacka med lingonsylt någonstans i Rogenområdet

För de flesta jag pratat med verkar det galet att ge sig ut på fjället ensam. Själv tycker jag att sådana galna (eller rättare sagt kreativa) idéer som den här, är bäst. Just därför har jag gjort det och… Inte för att skryta, men jag har klarat mig hyfsat bra.

Så om du, precis som jag, är förälskad i Sverige, längtar till tystnaden och till att vara ute i naturen, är det bara att planera din vandring (2019 kanske?). Kom igen nu, våga! Det är värt det, jag lovar!

Din att göra-lista:

  1. Planera din tur i förväg. Själv vandrade jag i Rogen och Grövelsjöfjällen. Det var hur vackert som helst. Här kan du läsa mer om min rutt.
  2. Köp din utrustning och tillbehör. En smart, detaljerad packlista kan du hitta t.ex. här, på Metros hemsida.
  3. Ta med ett tält eller boka ditt boende på några av STF:s fjällstugor. Väljer du det andra alternativet kan du förskottsbetala boendeavgifter via STF:s hemsida.
  4. Ha med dig karta, mobil, kompass och visselpipa.
  5. Meddela någon om din ruttplanering.
  6. Ta med dig lite mer vatten och mat än du tror att du behöver.
  7. Ta med förstärkningsplagg. Vädret kan skifta fort i fjällen.
  8. Ta med torra tvålblad liksom de här.
  9. Ta med en anteckningsbok och en penna.
  10. Försök att banta din packning (den här artikeln har hjälpt mig massor).
  11. Följ markerade leder.

Njut av fjällen och var stolt över dig själv!

Sommarlederna utgörs av upptrampade stigar med målade stolpar eller stenar där stigen är svår att följa. I skogsterräng kan färgmarkeringen finnas på träd.
i fred

/Klaudia

--

--

klaudia grochot-fraser
Om svenska på svenska

Originally from Kraków, I speak Polish, Swedish, English, German and Portuguese. I live in London where I do lots of walking, singing and dreaming.