CREATIVE CLASS 2021: ANNE-LEEN DECLERCQ

Brent Dielen
OpenVRT
Published in
5 min readJun 15, 2021

--

Begin dit jaar lanceerden we de oproep voor Creative Class. Wie zochten we? Een videomaker, een grafisch ontwerper en een copywriter die graag online experimenteren én een maand lang met ons in zee willen gaan.
We werden overspoeld met mind-blowing portfolio’s maar slechts 4 creatives hebben écht kunnen aanmeren. Zij komen deze zomer ervaring opdoen bij het Creative Lab en OpenVRT waar ze ons ongetwijfeld omver zullen blazen met hun digitale talent.

Na lang wachten is het zover en kunnen we hen eindelijk aan jullie voorstellen: Meet onze Creative Class of 2021!

ANNE-LEEN DECLERCQ

Wie ben jij?

Anne-Leen Declercq, of Streep, door dat streepje in het midden van mijn naam. Mensen durven het wel eens te vergeten schrijven. Ik studeer striptekenen & verhaal vertellen in Brussel, maar ook Koreaans in Gent. Ik houd heel erg van vertellen & talen, niet louter omdat ik een babbelkous ben, maar vooral omdat verhalende media zo breed bestaat dat ik het nooit beu geraak. Of het nu de meest uiteenlopende muziek, films of (beeld)boeken zijn, ik ben meteen verkocht aan al die zaken.

Waar kunnen we je in je vrije tijd terugvinden?

Eigenlijk een beetje overal. Ik ben iemand die graag van de ene kant naar de andere springt en alles wil proeven. Ik vertoef zo graag in concertcafeetjes, maar dan ook weer in het Zoniënwoud. Of in mijn hoofd natuurlijk, haha. Wat ik echt graag doe, dat is wandelen. Vaak met een “zomaar” richting. Ik zou dan van bij mij thuis vertrekken, met iemand, met muziek of met mijn gedachten en de geluiden van Brussel (en dan denk ik: Oké, nu ga ik richting Friesland stappen). Ik kom daar natuurlijk nooit terecht, maar zo leer ik wel de toffe straatjes kennen!

Wat is je ultieme droomjob?

Ik denk dat ik wel ergens terecht ga komen waar ik het fijn ga vinden, met een goeie sfeer & een gezonde werkdruk. Idealiter kan ik me creatief bezigen door verhalen te vertellen aan de hand van muziek, woord of beeld (alles dus eigenlijk), maar even graag houd ik me bezig met mensen hierbij helpen als docent. Als ik echt eerlijk ben, dan denk ik dat mijn droomjob een klein, lokaal restaurantje uitbaten is, maar met alle wetgevingen daarrond vind ik dat een bureaucratisch enge wereld.

Met welke creative held zou jij één dag van leven willen wisselen?

Wisselen niet, maar een dagje stage lopen zou ik bij zoveel mensen graag doen! Het is gek hoe inspirerend anderen kunnen zijn, dus dat zou in principe echt iedereen kunnen zijn. Als ik nu een naam uit mijn mouw moet schudden, dan zou dat José Parrondo, Lang Lee of Howie Lee zijn.

Welke digitale tool of platform zou je nooit meer kunnen missen en waarom?

Ook al ben ik wel op de hoogte van de digitale wereld probeer ik er zoveel mogelijk van weg te blijven, sinds corona ons wat verder van elkaar bracht & ik het web te luid vind door de aanwezigheid van iedereen daar. Maar als ik iets moet kiezen, dan zijn het mediaplatformen zoals streaming sites voor muziek, films en natuurlijk de vele apps voor videochatten (voor wanneer iemand in het echt zien een beetje illegaal is).

Waar pak je graag mee uit?

Mijn knuffeltijger. Ik kocht die ooit in de Ikea (enfin, mijn ouders kochten die voor mij) toen ik op kot ging. Ik heb die al zoveel geknuffeld en zo veel mensen hebben die al mogen knuffelen, dat hij zo vreselijk vies, stinkend en niet zo zacht als hij zou moeten zijn is geworden. Dat klinkt best guur, maar voor mij getuigt dat van vele avonturen en fijne tijden.

Wat verwacht je van Creative Class?

Ik hoop bij Creative Class vele leuke projectjes te mogen ondersteunen & daarbij nieuwe vaardigheden op te scheppen, maar vooral (vingers gekruist dat corona het ons toelaat) veel te gieren met de fijne collega’s.

Welke sociale media accounts moeten mensen zeker kennen volgens jou? (TikTok, Instagram, Facebook, YT…)

Binging With Babish is best bekend, maar zeker een vermelding waard! Hij maakt gerechten uit series, boeken, films, games,… zo goed (& soms zo lekker) mogelijk na.

Wat is je favoriete playlist tijdens het van-op-afstand-werken

Ik hou enorm veel van muziek, waardoor ik mezelf soms heel diep in vreemde genres ga storten. Ik kreeg de kans om samen met mijn partner radio te maken bij Urgent.fm, waar we quasi wekelijks een midi maken. Deze MIDI’s kan je allemaal vinden in deze afspeellijst

Ze duren telkens een uur & werden door ons in thema’s ondergebracht. Bijvoorbeeld Belgische muziek, jazz tijdens de jazzweek, maar ook zaken zoals Mongoolse volksmuziek (Je kan zien dat het een nieuwe MIDI is aan de hand van het veranderen in wie een uur aan liedjes heeft toegevoegd).

Aan alle niet-gebruikers van Spotify: Sorry. Je kan altijd onze & anderen hun MIDI’s (her)beluisteren op de site van Urgent.fm.

Wat is het project waar je tot nu toe het liefst aan gewerkt hebt?

Ik vind het label Heibel heel fijn. Het is een label van vrienden waar ik me als muzikant onder de broederlijke vleugels mag nestelen. Het label stelt zich open voor alle vormen van bijzondere creativiteit: of het nu vluchtige momentopnames zijn of gekke songteksten. Verder proberen ze actief bij te dragen aan het creëren in het Nederlands (of toch niet zomaar dingen maken in het Engels omdat dat nu eenmaal zo eenvoudig gedaan wordt). De mensen van het label & iedereen die ons helpt zijn allemaal heel lief & voelen als een kleine, knotsgekke familie en daarvoor ben ik hen allemaal dankbaar. Je kan ons overal vinden als Heibel Label.

Een waardevolle vermelding geef ik graag aan mijn pretstagram @pretbanket. Daar post ik alle beelden van prei die mensen van over de hele wereld nemen & naar me opsturen. Bij deze: doe ook eens een preidrage ;)

--

--