De 20 van 2020: Brent Dielen

Ianthé Meylemans
OpenVRT
Published in
4 min readFeb 17, 2020

--

Creatieve duizendpoot Brent Dielen is niet alleen illustrator, grafisch ontwerper, de helft van het muziekproject Promis3, maar ook nog eens het spiksplinternieuwe teamlid van OpenVRT! Over getalenteerd gesproken…

Foto’s: Ianthé Meylemans

Hoe zou je jezelf voorstellen aan mensen die je werk nog nooit hebben gezien?

Ik zou mezelf voorstellen als een illustrator first and foremost. Mijn illustratieve stijl is een soort van illusionistische reïnterpretatie van de realiteit. Mijn teken-onderwerpen zijn vaak momentopnames uit mijn persoonlijke leven, weergegeven in een vervormde en kleurrijke vorm. Grafisch ontwerp gebruik ik als een verlengde van mijn illustratieve stijl.

Hoe ben je in de grafische wereld beland?

Ik teken van zolang mijn herinneringen zich strekken. Het is altijd al vrij duidelijk geweest dat ik iets in de illustratieve of grafische wereld zou gaan doen.

Waar zoek je naar in goed grafisch werk?

Het is voor mij erg belangrijk om een eigenheid te vinden in grafisch werk. Het wordt mij snel duidelijk wanneer een artiest zichzelf echt gesetteld heeft in een stijl. Die grip op hun eigen visie tilt hun werk net dat niveau hoger en doet het onderscheiden van de massa. Kwaliteit ligt hem in die eigenheid, niet in kopieergedrag.

Algemeen heb ik een persoonlijke voorkeur naar de zogenaamde y2k aesthetic-movement die de laatste jaren een kleine opmars krijgt. Y2k grondt zijn inspiratie in futuristisch design maar laat een soort jaren 2000 cheapness toe. Het is een combinatie van de soms foute 2000 pop aesthetic met vooruitstrevend en experimenteel grafisch ontwerp.

Waar werk je momenteel aan?

Momenteel werk ik aan mijn eigen muziekproject “Promis3”. Samen met producer Andras Vleminckx maak ik elektronische popmuziek en ontwikkel ik een doordachte en sterk ontwikkelde branding voor het project. Dit strekt van de art-direction voor muziekvideo’s en fotoshoots tot het creëeren van Instagram content, posters, stage outfit designs, etc.

Wat is het beste dat jou al is overkomen sinds je start als grafisch vormgever?

Zeker en vast mijn muziekproject. Het is altijd een droom van mij geweest om muziek en beeldend werk samen te brengen om mijn eigen universum te kunnen creëeren. Met Promis3 heb ik eindelijk de vrijheid om 100% mijn eigen stijl en visie te kunnen ontwikkelen. De muziek inspireert het grafisch ontwerp en het grafisch ontwerp geeft een extra vorm aan de muziek. Het is een onuitputtelijke stroom aan inspiratie.

Wat is jouw volgende stap?

Mijn muziekproject uitbouwen tot iets dat internationaal zou werken. Binnenkort beginnen we aan een kleine tour als voorprogramma van Emma Bale. Daarnaast zou ik heel graag een graphic novel publiceren in de toekomst. Dit kan zich uiten in een geprinte versie zowel als een digitale versie. Digitaal biedt mij de optie om mijn beelden te animeren. Dat idee spreekt me erg aan omdat het mijn werk extra leven in kan blazen.

Welke raad zou je aan andere beginnende creatievelingen geven?

Ik zou zeggen dat het belangrijk is om jezelf de tijd te gunnen om na te denken over je visuele beeldtaal. Voed jezelf met inspiratiemateriaal, ontwikkel je eigen trademark-stijl, stel jezelf de vraag “wat zal mij onderscheiden van de massa aan talent?”. Het kan nooit kwaad om werk te imiteren dat je aanspreekt, om eruit te leren. Imitatie van een artiest zoals Egon Schiele heeft een enorm grote bijdrage geleverd in de manier waarop ik lichamen en gezichten teken. Kluister jezelf echter niet vast aan het imiteren, gebruik het als learning tool om later je eigen draai aan te geven. Werk jezelf op tot een niveau waarin jijzelf voldoening haalt uit het werk dat je creëert. Enkel zo kan een toekomstige grafische job jou diezelfde voldoening bieden.

Nieuwsgierig? Bekijk Brents werk op:
@brent.dielen, @promis3official en @Openvrt,

--

--