Ewoud Vansteenkiste

Brent Dielen
OpenVRT
Published in
4 min readJul 10, 2020

--

Bij OpenVRT zijn we steeds op zoek naar jong digitaal talent. Gewoon omdat we nieuwsgierig zijn maar ook omdat we in de toekomst misschien iets voor elkaar kunnen betekenen! Daarom hebben we een oproep aan onze jonge creatives gedaan, om hun afstudeerprojecten met ons te delen. De komende weken zullen wij een aantal talenten in de kijker zetten. Want ze verdienen het!

Wat studeer(de) je en waarom heb je voor die richting gekozen?

Momenteel studeer ik film aan Narafi in Brussel. Zelf maakte ik al heel lang aftermovies van de kampen die ik deed met Kazou (ik kon daar letterlijk dagen mee bezig zijn). Ik heb dus niet lang moeten nadenken bij de keuze van mijn studierichting. Ik heb het gevoel dat ik mijn wilde enthousiasme echt kwijt kan in film. De richting film omvat gewoon ook heel veel dingen die ik doodgraag doe. Ik experimenteer graag, ben geïnteresseerd in alles wat met techniek te maken heeft en nu heb ik altijd een excuus om films of YouTube-kanalen te bekijken! Dit jaar verliepen dingen nu eenmaal anders omwille van de pandemie, maar we hebben toch dingen gerealiseerd waar we écht trots op kunnen zijn!

Wat inspireert je?

Ik volg al jaren verschillende YouTube-kanalen waarvan ik iets nieuws kan opsteken. YouTube is the place to be voor goeie in depth tutorials. Ik drijf soms uren weg in een YouTube-spiraal waarbij ik analyseer hoe die YouTubers te werk gaan. Vaak lijken die filmpjes heel eenvoudig gemonteerd maar er kruipt zoveel meer tijd en werk in dan je zou denken.

Wat is de droomjob die je graag wil landen en waarom?

Het zou top zijn om ooit mee te kunnen werken aan avontuurlijke reportages of documentaires zoals: “De Columbus”, Rond de Noordzee”, “Dwars door België” of “Ten oorlog”. Ik droom ervan om de wereld te verkennen, op zoek te gaan naar onbekende plaatsen, de ruwe natuur te trotseren, in contact te komen met andere culturen en daar een beeldverhaal van te maken. Hoe mooi zou het wel niet zijn om de wereld te ontdekken, van je passie je werk te kunnen maken en daarvan te kunnen leven?

Vertel eens wat meer over je eindwerk

Mijn reportage “2 endes worst” kwam tot stand tijdens de lockdown. Ik was eigenlijk bezig aan een reportage over een graffiti-artiest in Nederland, maar de pandemie stak daar een stokje voor. Na mijn hersenen even te resetten en te brainstormen ging er plots een lampje branden! Mijn vader is slager en ik leverde tijdens de lockdown de bestellingen aan huis op mijn pennyboard. De keuze was snel gemaakt: Een minidocumentaire maken over mijn vleesronde! Ik had tijdens mijn leveringen ondervonden hoeveel mensen echt eenzaam zijn tijdens de lockdown en hoe blij sommigen waren om mij te zien. Vaak was ik de eerste persoon in lange tijd die op bezoek kwam en keken ze dus verlangend uit naar een babbeltje met de zoon van de slager. Met deze minidocumentaire wou ik duidelijk maken dat je door een klein gebaar (vlees rondbrengen) toch een glimlach op mensen hun gezicht kan toveren.

Ewouds eindwerk: “2 endes worst”

Elevator pitch: Verkoop jezelf in 280 tekens (of meer…)

Grenzeloze energie en losgeslagen enthousiasme zijn mijn troeven. Negativiteit? Dat is verloren energie! Ik loop niet altijd graag binnen de lijntjes en dit komt tot uiting in alles wat ik doe. Grenzen verleggen is dus mijn doel in alles wat ik onderneem. Bij elke video, reportage of kortfilm waar ik aan werk wil ik iets nieuws op tafel kunnen leggen, iets unieks erin verwerken. Ik ben ook altijd op zoek naar nieuwe filmtechnieken die ik kan integreren in mijn projecten. Dit alles zorgt voor een continue stroom aan nieuwe ideeën en creativiteit. Voor moeilijke opdrachten deins ik zeker niet terug, hoe uitdagender de opdracht hoe liever ik het doe. Eigenlijk ben ik iemand die voor alles openstaat en zoveel mogelijk wil uitproberen en experimenteren. Ik denk altijd: je kunt beter ontgoocheld zijn door een experiment dat mislukt is, dan altijd te denken wat als… Dus voor iedereen die uitdagende projecten heeft klaarliggen en op zoek is naar een experimentele, energetische enthousiast: Je mag mij altijd contacteren via mijn socials!

--

--